Y
Når jeg tidligere har presentert drømmen om å lage et kjellerrom for hjemmekino så har dere frarådet disse funderingene, men jeg fikk aldri tak på hvorfor. Så hørte jeg at naboen hadde gravd ut under huset sitt som riktignok er av betydelig eldre og mer stabil type men likevel.

Det er jo litt irriterende når jeg allerede har et 2 meter høyt tomrom under huset, graver jeg ut 50 cm til så kunne jeg vel nesten puslet sammen et rom? Vil huset virkelig falle sammen bare for det? :)

kallaren-mar-inte-bra141.jpg

• Arbeidstegning av husprofil med mål for høyde og bredde, inkludert fundament og takvinkel, relatert til bygging av kjellerrom.
Støper du bare noe som veggene kan stå på som ligger et stykke under utgravingen så er det vel ingen problemer. Du må nok grave og støpe og mure i etapper under dine eksisterende vegger. For å litt mer detaljert få vite hvordan du skal gjøre det må du nok ta en prat med noen som er litt kyndig.

B
har en følelse av at rommet blir lavt under taket med gulvet og taket

Alt kan løses, det er bare litt ulik lang vei dit. Selv mangler jeg en stor kjeller i huset mitt så jeg er nok bare misunnelig.

Det er nok mulig å løse, det jeg spontant tenker på er at du vil måtte jobbe en god del med lyddemping/resonanstiltak for å kunne spille høyt der inne. I tillegg er et langsmalt rom ikke optimalt for hjemmekino, snarere et litt bredere enn hva det er langt. Men hvem vil vel ikke ha et skikkelig dedikert hjemmekinorom.

Y
norrbottenstorpet skrev:
Dessuten er et langsmalt rom ikke optimalt for hjemmekino, heller et litt bredere enn hva det er langt.
Man kan jo sitte vendt mot en langside :)

Ja, eller så får jeg ha den der oppe i andre etasje uansett, men den jækla trappa er så himla dumt plassert... støn...

byggare henke skrev:
har en følelse av at rommet blir lavt i taket med gulvet og taket
Tja, som sagt så må man jo grave seg ned en bit. :)

B
hvor nytt er huset??
tenkte om du kommer over isolasjonen.
siden er nok ikke inneklimaet der så bra.
synes du burde fikse noen ventiler der nede.
ser ingen

Sist redigert av en moderator:
Y
1981, og joda det er alt ventilasjoner litt overalt, selv om de kanskje ikke synes på bildet bare. noen har kanskje fått seg en smell så åpningene ikke er helt som de skal i så fall, men finnes gjør det iallfall.. :)

Et lite stykke hjemmefra så jeg i vår et eldre hus der de hadde tatt hull tvers igjennom kjelleren og stukket inn en kraftig HEA-bjelke. Undret meg på hva de skulle gjøre. Nå har jeg sett at de har revet en del av kjelleren der bjelken sitter, murt opp nye murer og støpt ny plate, og de ser ut til å flytte seg bit for bit. Det ser altså ut som om de holder på å bytte ut hele kjelleren i etapper.

Så visst, alt er mulig, men skulle man gjøre det selv? Ikke jeg, tror jeg, og på dette stedet ser det også ut til å være proffer i aksjon.
Så tenker jeg når jeg ser ditt prosjekt også - visst går det, men er det et GDS-jobb? For noen kanskje...

Du må jo forlenge grunnmurene nedover, grave og støpe og mure i etapper som Gnilrub sier. Hvor mye om gangen du kan ta og hvordan det skal gjøres, må du nok få ekspertråd om... Så når det er klart (eller nesten, kanskje praktisk å ha en del åpen for å trille ut skrotet) grave ut bunnen. Eventuelt finnes det VA som må flyttes eller graves ned dypere. Deretter legge pukk, isolere, legge varme og støpe. Den utvendige dreneringen må sannsynligvis legges om, dypere ned, og da er det like greit å isolere utvendig også. Så er det bare innredningen igjen! (Jaja, og litt elektrisk og sånn da.)
Sammenlignet med vanlige "kjellerprosjekter" (har ikke gjort noe sånt selv, men mange som har gjort det, synes det er det mest slitsomme de har gjort) høres dette ut som et sånt ganger to med tanke på grunnmurene. Men visst går det, det er bare en veldig stor jobb (noe av det ikke helt trivielt) og neppe billig heller.

Ikke for å være negativ, bare realistisk. Men det ville vært kult om du klarte det.

Mye arbeid. Dessuten viktig å gjøre riktig og ikke minst ta hensyn til grunnforholdene. Er grunnen stabil og står igjen når man graver, eller vil det rase? En lenke, til en som har orket å gjøre det du tenker: http://www.james-lotta.se/utgravn_kallare.htm Lykke til!

Hva sier kommunen byplan? Får du byggetillatelse for kjeller? Dyrt å gjenopprette etterpå.

Y
um, må man ha byggetillatelse for det altså.. ikke bra, hehe

Tror ikke det trengs byggetillatelse for dette. Du har jo allerede kjeller og graver du dypere taper ingen utsikten for det.

Det blir et dyrt svartbygge. Det finnes ingen kjeller nå og da endrer du bygningen betraktelig. Kan dessuten være slik at kommunens avløp ikke ligger tilstrekkelig dypt for å kunne koble gulvsluk fra den nye kjelleren.

2 m i takhøyde? Jeg har 1,95. Tok for gitt at det var en kjeller. Ser mer ut som det i det minste.

Y
um, nå har jeg riktignok egen brønn således.
Men ja, jo, klart man skulle prøvd å søke først om det kreves.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.