13.734 lest ·
17 svar
14k lest
17 svar
Hvorfor har jeg dobbeltgips i EN vegg?
Hei,
Har enkelgips i samtlige ytter- og innervegger. Foruten en vegg som ligger mellom to soverom, som har dobbeltgips.
Kan ikke se noen annen grunn enn å forhindre at lyd sprer seg mellom rommene. Litt merkelig bare at dette er den eneste veggen i hele huset som har fått dobbeltgips. Dessverre så er det likevel for lytt mellom rommene det gjelder, og hele grunnen til at jeg åpnet veggen er for å legge inn isolasjon.
Når jeg lukker veggen igjen, bør jeg sette dobbeltgips igjen også? Eller er isolasjonen tilstrekkelig for at man skal merke en forskjell og få det stillere?
Har enkelgips i samtlige ytter- og innervegger. Foruten en vegg som ligger mellom to soverom, som har dobbeltgips.
Kan ikke se noen annen grunn enn å forhindre at lyd sprer seg mellom rommene. Litt merkelig bare at dette er den eneste veggen i hele huset som har fått dobbeltgips. Dessverre så er det likevel for lytt mellom rommene det gjelder, og hele grunnen til at jeg åpnet veggen er for å legge inn isolasjon.
Når jeg lukker veggen igjen, bør jeg sette dobbeltgips igjen også? Eller er isolasjonen tilstrekkelig for at man skal merke en forskjell og få det stillere?
Moderator
· Stockholm
· 57 838 innlegg
Jeg tror at dobbeltgips gir en klar forbedring.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Og les romaner eller løs kryssord eller sov etter sengetid.
Gjør ingenting mer høylytt enn å spise knekkebrød i alle fall
Gjør ingenting mer høylytt enn å spise knekkebrød i alle fall
Jeg ser ingen grunn til å la det tørke før du legger på neste lag. Mjukfogen vil tørke like raskt uansett, og du tenker helt riktig som mjukfogar også det første laget gips. Det er slående hvor mye lyd som kan trenge gjennom en minimal sprekk i en ellers helt tett/isoleret konstruksjon.
Årsaken til dobbeltgips er enten at det er to forskjellige brannceller eller lyddemping.
Eventuelt noen mer eksotiske grunner som at det f.eks. var noen plater til overs og man syntes det var enklere å skru dem opp enn å bære dem ut.
Et ekstra lag gips gir betydelig mer i lyddemping enn å fylle rommet mellom med mineralull. Så sett tilbake gipsplaten du, sett gjerne enda et lag.
Vær nøye med å tette hver eneste lille sprekk der lyd kan lekke gjennom. Kan du teoretisk blåse luft gjennom, så tar lyden seg gjennom.
Lydet går også andre veier, f.eks. gjennom ventilasjonskanaler, gjennom rørsystemer som radiatorene, osv.
Har du tilluft til soverommene som sitter på samme stamme, må du kanskje sette inn lyddempere i kanalene, enklest flexdempere.
Eventuelt noen mer eksotiske grunner som at det f.eks. var noen plater til overs og man syntes det var enklere å skru dem opp enn å bære dem ut.
Et ekstra lag gips gir betydelig mer i lyddemping enn å fylle rommet mellom med mineralull. Så sett tilbake gipsplaten du, sett gjerne enda et lag.
Vær nøye med å tette hver eneste lille sprekk der lyd kan lekke gjennom. Kan du teoretisk blåse luft gjennom, så tar lyden seg gjennom.
Lydet går også andre veier, f.eks. gjennom ventilasjonskanaler, gjennom rørsystemer som radiatorene, osv.
Har du tilluft til soverommene som sitter på samme stamme, må du kanskje sette inn lyddempere i kanalene, enklest flexdempere.
Både ja og nei.ronolo skrev:
Gjelder det lyddemping mellom to rom som har en dør mellom seg så er det så.
Men er det en vegg uten dør og lydforstyrrelsen gjennom rommets dør må gå en lang vei og evt. gjennom en dør til så gjør jo mer demping av veggen nytte.
Aldri hørt om dette. Litt vanskelig å se på den innerste platen, men den som ligger nærmest kameramannen ser ut til å bygge en masse ned i rommet. Blir det ikke veldig bølgete taklister om man velger å gjøre slik?mycke_nu skrev:
Edit: ser at platen nærmest ikke er skrudd fast enda. Men fortsatt, blir det ikke bølgete?