Om man bruker en fixkam med f.eks. 6 eller 4 mm på tennene, vil fixmassen trenge opp i mellomrommet mellom mosaikkbitene. Det fikk meg til å fundere på hvorfor man egentlig skal skrape bort fixmassen for å uansett så legge dit fugemasse?

Nå pleier jeg å legge mosaikk slik at fixmassen ikke trenger opp mellom mosaikkflisene (men dekker fortsatt 80% av baksiden). Spørsmålet er altså om man kan hoppe over et arbeidsmoment hvis man synes at fixmassen uansett har riktig farge mellom mosaikkbitene?

Kanskje fordi fix er fix og fug er fug?

Hva er det som gjør at fix og fug har unike egenskaper i denne sammenhengen egentlig?

Milkshaken
:)

Ja kanskje du har kommet på en greie der, som kan spare millioner for byggindustrien ;)
Men det er nok tryggest å holde fixen der bak, med de egenskapene den har.
Å fylle opp som du mener, innebærer likevel at du må arbeide med fixet der dette kommer ut over mosaikken/flisene, og i forbindelse med dette uroe mosaikken, slik at de kommer til å slippe og falle av veggen. Det er derfor viktig at mosaikken/flisene får sitte noen dager for å tørke/brenne før man kan fuge.

Mitt spørsmål var faktisk seriøst mens - hvor ille er det å bruke fix i stedet for fog?

Ifølge min erfaring er fix mykere enn fugemasse. Fix er mer kornete og ikke spesielt pent. Fugemasse derimot er et veldig fint "mel" og blir veldig hardt i sammenligning med fix som skal kunne bevege seg. De har nok ikke helt de samme egenskapene.

Når det gjelder hobbyprodukter, skal man bruke fix + fugemasse.

Men det finnes profesjonelle produkter som man fuge med samme masse i ett strøk direkte ved montering. Et eksempel på dette er Mapei Adesilex P10 blandet med isolastic. (latexvæske)

Dette er et ekte system for mosaikk og skal ikke sammenlignes med de hobbyproduktene vi kjøper i byggevarehusene, dvs. Casco og annet. Slikt sparer tid vil jeg love. La 12 m2 mosaikk på et bad i sommer, det var veldig velkomment å slippe to trinn.

Jeg har et par mindre utleiehus hvor jeg renoverer etter hvert. Til badene bruker jeg kun Mapeis produkter, det er stor forskjell på deres ting og hobbyting. Det finnes et produkt for hver anledning, men også "universalprodukter". Tror de har et 20-talls ulike fix og det er knapt dyrere enn byggvarehusenes ting.

Mvh

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.