I
Jeg er fortsatt ikke 100% sikker på hvorfor taksmygen er kaldere. En tanke jeg har hatt er at luftcirkulasjonen ikke er like god i hjørnet. Er det rimelig?
Hva får dere ut av mine målverdier?
Diagram som viser temperaturvariasjoner i en vegg med ulike seksjoner merket med temperaturer og piler som indikerer luftstrømningen i hjørnet av et rom.

:rolleyes:
Også innerveggen har en diff, ulogisk.
Gavlveggen har ingen radiator og den som sitter på den andre veggen er halvt lukket, men luften bør sirkulere fra den siden, skulle vel kunne forklare den lavere diffen der. Hele veggen er litt kaldere. Feil! Den er litt varmere. Og også hjørnene viser det samme som taksmygen.
Bra å vite er at jeg har valmet tak.

Sist redigert av en moderator:
Åsa Lund
Ytoverflatetemperaturen avhenger av ev. kuldebroer
Muggvekst kan avhenge av dårlig luftsirkulasjon

I
Åsa Lund skrev:
Yttemperaturen avhenger av evt. kuldebroer
Muggpåvekst kan skyldes dårlig luftcirkulasjon
Det er det jeg er usikker på, er det en kuldebro eller er det sånn at varmen ikke, så å si, når inn i hjørnene like bra som på veggen ellers? En kuldebro kan utbedres, er det naturlig luftstrøm blir det vanskeligere, da må man i prinsippet avrunde alle smyger så de følger luften, og det vil vel ikke være fornuftig.
At jeg har temperaturforskjell også på en innervegg burde tyde på at det er sirkulasjonen det skyldes.
Fukt eller mugg finnes ikke, så det er ikke noe problem, men hvis varmen lekker ut blir jeg sur.:rolleyes:

Det kommer an på at inni takvinkelen har du varmetransport i to retninger.

Bli ikke urolig.
Termometeren viser kun sin egen temperatur, dvs. sensorspetsens temperatur. Den påvirkes fra omgivelsen av tre ting: konveksjon, varmeleding og infrarødstråling (varmestråling).
Når du måler over plane overflater får du omtrent samme resultat, bare i hjørnet er det annerledes. Det kan være så enkelt at sensorens har en annen strålingsbalanse med omgivelse når den sitter i et hjørne og "ser" to overflater i stedet for en.
Dessuten er vel en grad diff (om det nå er så) innenfor målenøyaktigheten (selv om termometerspesifikasjonen trolig skryter av mindre toleranse).

I
anaitis skrev:
Det er fordi inne i takvinkelen har du varmetransport i to retninger.
Den forklaringen har jeg hørt før men ikke skjønt. Den må forklares så også jeg forstår.:x

I
Thomas_Blekinge skrev:
Ikke bli bekymret.
Termometeren viser kun sin egen temperatur, dvs sensorspissens temperatur. Den påvirkes fra omgivelsene av tre ting: konveksjon, varmeledning og infrarød stråling (varmestråling).
Når du måler over plane flater får du omtrent samme resultat, bare i hjørnet er det annerledes. Det kan være så enkelt at sensoren har en annen strålingsbalanse med omgivelsen når den er i et hjørne og "ser" to flater i stedet for én.
Dessuten er vel en grads forskjell (om det nå er så) innen målenøyaktigheten (selv om termometerspesifikasjonen trolig skryter av mindre toleranse).
Måler med IR, veggen er jevnt varm og begynner å miste temperatur ca 15 cm fra hjørnet der det også er kaldest. Jeg får vel måle på utsiden da, om det blir vindstille, burde jo være varmere der om det lekker.

Det du ser er helt normalt og er som tidligere skrevet en effekt av at du har varmetransport utover i 2 retninger.

Jeg vet ikke hva du måler med, men et IR-kamera gir et mye bedre bilde over hvordan det ser ut enn å måle punktvis.

Nedenfor er et bilde hjemmefra meg. Du ser tydelig hvor mye kaldere hjørnet er (til venstre for klokken). Man kan også se kuldebroene fra regelverket inne i veggen.
Termisk bilde av et rom som viser temperaturvariasjoner. Hjørnet til venstre for klokken er kaldere, avdekkende potensielle kuldebroer.

I
vectrex skrev:
Det du ser er helt normalt og er som tidligere skrevet en effekt av at du har varmetransport utad i 2 retninger.

Jeg vet ikke hva det er du måler med, men et IR kamera gir et mye bedre bilde over hvordan det ser ut enn å måle punktvis.

Nedenfor er et bilde hjemmefra meg. Du ser tydelig hvor mye kaldere hjørnet er (til venstre for klokken). Man kan også se kuldebroene fra bindingsverket inne i veggen.
[bilde]
Ja slik ser det ut. Men er det p.g.a. kuldebroer forstår jeg ikke at man ikke har kompensert med isolasjon på disse stedene. 1-2 grader kan virke lite, men det blir kWh av det på året regnet.
Et tiltak kunne være å sette opp frigolitt taklister, finnes en del å velge på.

blir jo vanskelig å lage hjørner med full isolasjon, man må jo dels få en stabil vegg og få noe å skru plater & gips i

I
ion skrev:
Ja så ser det ut. Men er det p.g.a. kuldebroer forstår jeg ikke at man ikke har kompensert med isolering på disse stedene. 1-2 grader kan synes lite men det blir kWh av det på året regnet.
Et tiltak kunne være å sette opp taklister av isopor, det finnes en del å velge på.
Hva mener du egentlig, hvordan skal man kompensere med isolering istedenfor en regel? Regelen er jo der fordi den trengs for husets stamme.

Alt som er kaldere enn omkringliggende er jo per definisjon en kuldebro, det betyr ikke nødvendigvis at det er dårlig isolert der, bare at det er litt dårligere enn resten av veggen.

Isoporlister tror jeg ikke vil hjelpe en smule, veldig lite i det minste.

I
vectrex skrev:
Hva mener du egentlig, hvordan skal man kompensere med isolasjon i stedet for en regel? Regelverket er der fordi det er nødvendig for husets struktur.

Alt som er kaldere enn det omkringliggende er jo per definisjon en kuldebro, det betyr ikke nødvendigvis at det er dårlig isolert der, bare at det er litt dårligere enn resten av veggen.

Frigolittaklister tror jeg ikke hjelper noe særlig, veldig lite i det minste.
Bygningstegning av takkonstruksjon med detaljer om isolasjon og materialer. Sirkulert område viser potensial for ekstra isolering. Tekniske notater vedlagt.

Sist redigert av en moderator:
Selvfølgelig kan man gjøre det, men man kan også gjøre både vegger og tak 3 meter tykke og fylle med isolasjon. Det ville likevel være en kuldebro i hjørnet. Det lekker jo ikke ut mer energi der enn andre steder på veggen. Bare at det lekker i 2 retninger. Du tjener liksom ikke mer energi på at veggen er helt homogen i U-verdi sett.

vectrex skrev:
Det du ser er helt normalt og er som tidligere skrevet en effekt av at du har varmetransport utad i 2 retninger.

Jeg vet ikke hva det er du måler med, men et IR-kamera gir et mye bedre bilde over hvordan det ser ut enn å måle punktvis.

Nedenfor er et bilde hjemme fra meg. Du ser tydelig hvor mye kaldere hjørnet er (til venstre for klokka). Man kan også se kuldebroene fra regelverket inne i veggen.
[bilde]
Litt OT men hva er det for et kamera du har tatt bildet med?

Her kommer et bilde hjemme fra meg, tatt med en flir t660, som også viser fenomenet med kaldere hjørner.

På øvre bildet er det en yttervegg til venstre og innervegg til høyre.

Termisk bilde av et rom som viser temperaturforskjeller; kalde hjørner, en yttervegg til venstre og en innervägg til høyre. Tatt med FLIR T660-kamera.

• Termografisk bilde av et hjørne med FLIR T660-kamera, viser temperaturforskjeller med kaldere områder i hjørnene av ytter- og innervæggen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.