Ja jeg og min samboer skal gjøre innkjørselen litt større for å få plass til begge bilene, det er rett og slett for mye styr å bare få plass til én, og vi tenkte jo som man skal grave 35 cm, fylle med bærelag og komprimere, sand og stein og fug osv, ja dere vet sikkert, men etter å ha sjekket prisen på bærelag følte vi at det ble skikkelig dyrt og tenkte som følger.

- Ta bort de gamle platene og jevne til litt pent.

- Legge på markduk, litt settesand, legge steinen, fuge og la det være sånn.

Og så neste sommer ta opp steinene, grave ut og gjøre alt etter alle kunstens regler. Grunnen er at vi ikke helt kan vente med innkjørselen, men samtidig må spare penger til en peis så vi ikke fryser rumpa av oss i vinter og spare i løpet av året for å gjøre alt riktig neste år. Så har jeg vunnet gavekort på en byggevarebutikk og det ville dekke nesten all stein så det ville ikke koste så mye å "jukse" litt.

Så spørsmålet er kan man droppe bærelaget et år? og hva er det verste som kan skje om man gjør det? nå ligger det jo plater der så grunnen burde jo være hardpakket i og med at den har holdt i 40 år uten problemer.

Tanker og synspunkter?

• Liker
Dubious
  • Laddar…
Hvor stort område gjelder det? Det går jo an å plukke opp steinen og gjøre det om igjen neste år, men hadde nok heller spart en måned ekstra og kjøpt makadam og gjort det klart med en gang.

Det gjelder ca: 30 kvm passende for å få to biler. 7 meter bred og 5 meter til port og en liten bit "gangvei" ja jeg hadde gjerne gjort det jeg med men problemet er at vi skal spare til kamin og det kommer vi lykkes med å ha gjort passe til høsten om det så dessverre kan vi ikke sette unna mer penger i dagens situasjon. Men hva er det verste som kan skje om man ignorerer bærelaget et år?

At det synker og blir sporete...

Den eksisterende plassen vil jo sannsynligvis holde, hvis det som du sier har holdt de siste 40 årene. Usikkerheten er jo utvidelsesområdet. Hva er det for markforhold der? Jeg sier SHOOT MAN, SHOOT! :wow: Det verste som kan skje er jo som sagt at det blir sporet og stygt og må gjøres om, noe du uansett regner med. I beste fall viser det seg at jorden holder helt utmerket uten bærelag, og da har du spart de pengene til noe morsommere. :thumbup:

Hvorfor ikke gjøre det motsatte, dvs vente med steinlegging til dere har råd. Legg ut bærelag og pakk sammen. Det går utmerket å parkere på, det er samme overflate som grusvei. Neste år har dere dessuten et godt pakket underlag å steinsette.

• Liker
jeppeknaster
  • Laddar…
Hva snakker vi om penger for bærlag?

Jordforholdene på utvidelsesområdet er de samme vil jeg gjette på, ligger rett ved siden av det gamle, men den er 7-8 cm høyere og har plen, men vi tenkte å skrelle det ned og jevne det ut med traktor. JA men litt så følte jeg det med at "ja det skal jo uansett gjøres om" ja det ville jo vært det beste om den holder fint uten noe som helst =)

fn76 skrev:
Hvorfor ikke gjøre motsatt, altså vente med steinlegging til dere har råd. Legg ut bærelag og pakk sammen. Det går utmerket å parkere på, det er samme overflate som grusvei. Neste år har dere dessuten et godt pakket underlag å legge stein på.
Av egentlig den enkle grunnen at iom at det skal flyte jevnt med asfalten utenfor så skal det jo legges sand 5 cm og så på med steiner, og kjører vi bare dit bærelaget så hopper jo bilen ned 5 cm hver gang man skal inn, visst kan man sikkert fylle opp likevel og evt fjerne det som ikke er pakket ned neste år, men den andre grunnen er penger, har vunnet gavekort på byggevarehuset til steinen og de selger ikke grusen =/

Enk Projektet skrev:
Hva snakker vi for penger for bærelag?
Ca: 4000 kr for bare bærelaget 26 tonn, så kommer jo settesanden og transport av den i tillegg, så sikkert rundt 5000 før det er klart.

Å fuske med å legge stein for å gjøre det ordentlig noen år senere er jo en skikkelig sløsing med tid. Kan dere ikke bare parkere bilen der som det er og spare gavekortet? Eller kjøpe noe annet dere trenger til huset, eller kanskje til og med materiale til peisen (røkrør og lignende). Eller hvis dere av en eller annen grunn må kjøpe steinen nå - kjøp den og la den stå på tomten til dere kan finansiere bærelaget.

• Liker
Tiger79
  • Laddar…
Ja det har du nok rett i pelpet. Jeg sjekket igjen på gavekortet og det varte i 36 måneder så det blir til å vente til neste sommer og gjøre det skikkelig da =) og da også passe på å gjøre en gang og bygge opp et "cyckelhus" =)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.