Målene mellom platetopp og vask blir knapt, men det blir noe mer enn i dag. Men er man flere på kjøkkenet har man tilgang til hele den andre siden av øya. Når det gjelder høyskap blir det samme som i dag ett (men flere skap totalt), om man gjør som skissen at det finnes en ekstra vask med liten benkeplate i "veggen". Gjør man ikke det blir det mer. Tanken med "hullet" var å kunne ha kaffemaskin, vannkoker fremme uten at de trengte å være på øya.

Og nei det blir ikke noe drømmekjøkken... men likevel det vi har likt best så lenge. Det er vanskelige mål med bredde på 3,40 og lengden brytes av altandør og "inngang". Vi har også vurdert om man kunne bygge igjen inngangen (for å gjøre lengre vinkel) men vi tror det blir en merkelig følelse når man kommer opp fra trappen.

En stund vurderte vi å flytte altandøren lenger ut, men da bygger vi over vindu i underetasjen.

Lika bra å henge seg på denne gamle tråden, da spørsmålet er det samme.

Våre tegninger ser ut sånn her, og vi tenker å bygge et rom i henhold til oransje markering her, blå markering er en vegg som ikke finnes (i dag i hvert fall), men som tydeligvis finnes på originaltegningen.

Plantegning av et hus med en oransje markering for et foreslått rom og en blå markering for en eksisterende vegg.

Tverrsnitt sett fra gavl (også i tegningen) viser dette - vi har en kjempestor limtrebjelke i taket hele husets lengde, som jeg antar er bærende via ytterveggene, mens innerveggene ikke er bærende - ikke engang den under "hjertveggen"/der bjelken går.

Noen som er kjent med betegnelsen av bjelken?

Arkitekttegning som viser tverrsnitt av en bygning med limtrebalk i taket og markeringer for eksisterende og foreslåtte vegger.

Om man klipper ut biter av tegningen som du har laget, mister man sammenhengen, f.eks. markeringen hvor seksjonen er tatt. Man mangler også hovedmålene som trengs for en rimelighetsvurdering. Spontant har jeg vanskelig for å tro at limtresperren bare skulle ha gavlveggene som bæring, men det går ikke an å vurdere med disse knapphendige opplysningene.

J justusandersson skrev:
Om man klipper ut biter av tegningen som du har gjort, mister man sammenhengen, for eksempel merkingen hvor seksjonen er tatt. Man mangler også hovedmålene som trengs for en rimelighetsvurdering. Spontant har jeg vanskelig for å tro at limtrebjelken bare skulle ha gavlveggene som opplegg, men det kan ikke vurderes med disse sparsomme opplysningene.

Her er hele tegningen

Plantegning av et hus med rom som kjøkken, bad, soverom, stue, og carport. Manglende innvendige vegger er nevnt som en mulig betydning i byggeplanen.

tenker meg at måten å betegne bjelken i tverrsnittet bildet jeg postet ovenfor er noen standardnotasjon i byggetegninger. At selve innerveggene mangler i det bildet må bety noe.

Sist redigert:
Nei, så bør man ikke tolke det. Snarere at seksjonen er tatt et sted hvor det mangler en vegg, f.eks. i stuen eller gjennom en døråpning. Når jeg ser hele plantegningen, lurer jeg på om det virkelig går en limtrebjelke hele veien? Uansett så inngår ikke tverrveggene i det bærende systemet, så de kan du ta ned uten større bekymringer.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Mye bedre å lage en ny, egen tråd i stedet for å hoppe inn i en fem år gammel tråd.

Men hvorvidt en vegg som ikke finnes er bærende eller ikke, er ikke så interessant når du ikke skal rive noe. Du kan bygge opp nye vegger hvor du vil, så lenge du ikke kapper noen av de bærende delene.

Anna_H Anna_H skrev:
Mye bedre å opprette en ny, egen tråd i stedet for å hoppe inn i en fem år gammel tråd.

Men hvorvidt en vegg som ikke finnes er bærende eller ikke, er ikke så interessant når du ikke skal rive noe. Du kan bygge opp nye vegger hvor du vil, så lenge du ikke kutter noen av de bærende delene.
Men vi vil ha en dør inn til rommet :)

KJD KJD skrev:
Fast vi vil ha en dør inn til rommet :)
Ehh.. veggen finnes :). Vi vil sette inn en dør i veggen.
Tenkte om noen var tegnekunnige. Vi har målt opp to stendere med stenderdetektor, der vi trenger å ha døren. Den er bare 6cm tykk så stenderne er sikkert 45mm.
Vi vil jo være sikre så klart. Ingen ubehageligheter i ferien ;).

Hus tomte
Henger meg på her også

Kanskje gjort bort meg litt i byggingen
Vil fjerne den grønne veggen men beholde den lille doen
Alt blått er nye vegger
Røde er allerede borte, sparte den grønne til i dag og etter jeg rev gipsen, blir jeg usikker på om den kan være bærende for taket ser ikke likt ut på akkurat den veggen
Mangler bjelker i taket på akkurat den delen jeg vil ta ned
modulhus Plantegning av enebolig med markerte områder. Grønn vegg i stue, blå vegger ved bad, røde fjernede vegger. Diskusjon om bærende konstruksjon.

Vennligst, opprett egne tråder!

Hus tomte
Så vi skal fylle forumet med 200000 forskjellige tråder om de samme tingene?
så kommer noen kjærlighetsfulle mennesker og sier bruk søkefunksjonen

men ok da skal jeg lage en ny tråd for hver ØL jeg vil at dere alle skal teste eller vinen eller bildet eller hva det nå kan være..

egen tråd på alt eller hva da :thinking:
Vær så snill hva skjer her på bygge hus

ikke bitter bare lurer litt snilt;)

• Liker
stenar
  • Laddar…
Hus tomte Hus tomte skrev:
Så vi skal fylle forumet med 200000 forskjellige tråder om de samme tingene?
Så kommer noen kjærlige mennesker og sier bruk søkefunksjonen

men ok da skal jeg lage en ny tråd for hver ØL jeg vil at dere alle skal teste eller vinen eller bildet eller hva det nå kan være..

egen tråd på alt eller hva :thinking:
Vær så snill, hva skjer her på bygge hus

ikke bitter bare lurer litt snilt;)
Ja, når det gjelder bærende vegger er det viktig med en EGEN tråd for hvert hus, fordi det er veldig upassende om noen tilfeldigvis blander sammen svarene.

Det finnes nøyaktig null oppfordringer om å bruke søkefunksjonen når det gjelder bærende vegger, fordi det krever at det er et identisk hus for at svarene skal være gyldige, dvs ikke søkbart.

Det som skjer her er vel det samme som i resten av samfunnet, nisser som ikke begriper forskjellen på øl og bærende vegger prøver å anvende de samme reglene på alt. :p

Regel:
Bærende vegger: En tråd for hvert hus.
Øl- og vinprøving: Ta det i samme tråd, men gjerne egne tråder for øl, rødvin, hvitvin osv.
Parkslide: Ta det i den store parkslidetråden.

• Liker
justusandersson og 1 annen
  • Laddar…
Hus tomte
Kjøper d dere begge sier(y)

Tenkte ikke på at noen kan blande sammen svarene og kanskje sage av sin "bærende" vegg :surprised:

Ja, tenkte vel som mange andre siden mange kloke svar var i den tråden..
skal forbedre meg(y)

Var 2 som svarte:surprised:

BirgitS
Hus tomte Hus tomte skrev:
Kjøper det dere begge sier(y)

Tenkte ikke på at noen kan blande sammen svarene og kanskje sage av sin "bærende" vegg :surprised:

Ja, tenkte vel som mange andre siden mange kloke svar var i den tråden..
skal skjerpe meg(y)

Var 2 som svarte:surprised:
Og når du lager din egen tråd, legg opp en seksjonstegning også og fortell hvor gammelt huset er (gjerne hustillverkar om du vet det).

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
Hus tomte
BirgitS BirgitS skrev:
Og når du lager din egen tråd, legg opp en sektionsritning også og fortell hvor gammelt huset er (gjerne hustillverkare om du vet det).
Samme like hus som første innlegg men siden 82 og samme type vegg tenkte å rives..
derfor hengte jeg meg på i denne tråden:p

men starter en tråd til

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.