Y
Begynt å rive den råtne kanten rundt garasjetaket. Tenkte bare å høre om dere hadde gode råd før jeg kjøper likt treverk og bygger alt opp igjen som det var før.

Hadde dere for eksempel limt sammen bitene, eller kledd alt med blikk (noe som ville vært stygt), eller noe annet verdt å tenke på.

At dette har blitt så dårlig er fordi det dels er sørsiden, og så har det ikke fått vedlikehold på 30 år, samt svak maling, det blir nok oljebasert neste gang.

gtaket.jpg

Sist redigert:
jeg hadde gjort likt som det var, limme går helt bort. kle inn med plåt blir som du sier ikke riktig pent.

kanskje sjekke om du synes noen annen panel er finere

Tja,
jeg har et lignende prosjekt på planleggingsstadiet.
Jeg hadde gjenopprettet det slik at det så likt ut, men man trenger ikke bruke samme metoder som forrige gang.
- Jeg vurderer å skru opp panel, siden skruer ikke kryper ut, om panelet vrir seg.
- Dessuten, hvis man spikrer, havner skjøtene mellom panelbordene automatisk over en bjelke. Med skruer kan man skjøte der bordene "tar slutt", man setter en kryssfinerbit eller noe annet bak, for å lage skjøten.

Lag et ordentlig tak med takstoler så du kan legge tegl på taket, så har du ingen problemer med lekk tak i fremtiden. Hvis ikke må du gjøre det om igjen når pappen begynner å lekke.

Y
pappen er nylagt, pengene strekker ikke til å bygge om. og gjør jeg det, så mister jeg jo uteplassen min der oppe.

så lenge du vedlikeholder så varer det lenge, Det er ingen grunn til å endre

• Liker
dohfo
  • Laddar…
Y
hva slags skrue er bra da. tror jeg har brukt noen turbo terrasse fra xl-bygg til det meste i andre prosjekter men..

Olje endetre er jo alltid bra.

Yrrol skrev:
hvilken type skrue er bra da. tror jeg har brukt en eller annen turbo trall fra xl-bygg til det meste i andre prosjekter, men..
Det duger sikkert!

Grabber har noe som heter panelskrue, men det er fordi hodene deres er ekstra små, men små hoder holder jo dårligere enn store hoder.

Nei, jeg hadde nok ganske usystematisk valgt en lengre type trallskrue. Men ikke så grov at lektene innenfor sprekker.

Y
hvilket trematerial skal man velge, finnes jo litt forskjellige sponter.

22X120MM DOBBELFASSPONT GRAN ÅTG=9,1 LPM/M2 Granpanel med 1 finsaget flat side og øvrige sider høvlede. Brukes oftest til bekledning på ytterfasader som skal males.
17:34kr

Sist redigert:
Hvilken type spont du velger har ingen betydning, bare det ligner på øvrig panel, om du har noen dvs.
Det viktigste er som Tepojke skrev å olje og sluttmale endeveden nøye før du monterer.
Det kan være enklere/penere å sette en liten kvadratisk planke som "knutebræt". Da kan du kappskjære panelen og la den gå tett inntil denne.

Y
Tenkte å bytte de dårlige reglene mot trykkimpregnert tilsvarende.

Så funderer jeg på om jeg skal male innsiden av sponten eller om det er overkurs. Det skal jo holde tett nå med ny papp og plåt over.

Yrrol skrev:
Tenkte å bytte de dårlige bjelkene mot trykkimpregnert alternativ.

Så lurer jeg på om jeg skal male innsiden av trossene eller om det er overkurs. Det skal jo holde tett nå med nytt papp og blekk over.
Det viktige er å forstå hvorfor bjelkene har råtnet. De skal ikke råtne. På en eller annen måte har det kommet inn vann og bjelken har sviktet. Det kan veldig godt ha rent inn mellom panelvirket.

Fjellpanel er ganske vanlig og pent som kledning.
http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-08422120.aspx

Mal så ikke med dekkende farge, men bruk en lasur, så klarer treverket seg betydelig bedre mot råte da dekkende farge mest stenger inne fuktigheten.

Det som slår meg er at det kanskje kunne være en god idé å få til "knutbräder" på et vis, kanskje metall...

Det virker jo som om det er "knuten" som har forårsaket problemene.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.