Endelig skal jeg få fingeren ut av enden og begynne med garasjeprosjektet.
Isolasjon av eksisterende bygning er det som står på agendaen, og jeg vil ha tips og råd. Hvordan ville dere ha gjort det?
Vi begynner med et bilde av hvordan veggene ser ut i dag.
Altså, panel på en stamme av tømmer. Ingen lås på panelet, så det er skikkelig trekk (gammel gjødselhaug, så det skulle ikke være spesielt tett den gangen). Jeg vil beholde fasaden som den er, siden det er en del av en betydelig større driftsbygning som skal se "original" ut på utsiden.
Lokalet skal være oppvarmet. Dobbelgips siden det skal sveises i den.
Så, jeg tar imot alle synspunkter med takk. Hvordan ville dere ha gjort det, innenfra og ut?
Mitt tips.
Spik luftlekter 12mm direkte på panelet fra innsiden. Strekk deretter opp vindsperre. Spik en regel langs svillen, like bred som de horisontalt lagte bjelkene. Spik deretter regler cc 60 med dimensjon så du kommer i nivå med midtbjelken og skråstiveren. Isoler, sett eventuelt en plastfolie, og gips.
Jeg synes AG A har et bra forslag. Men jeg tror det er bedre med asfaboard enn vindsperre.
Og tenk litt over så det ikke blir risiko for at hele veggkonstruksjonen blir fuktig nedenfra svillen og som så suges oppover, fukt fra slagregn og drivsnø.
I et slikt tilfelle kan det vel være lurt å bygge et separat "hus i huset".
Altså å bygge garasjens vegger og tak frittstående, og ikke røre den gamle konstruksjonen.
Se mellomrommet som en "utvidet luftspalte"