Ser på et hus jeg er interessert i å kjøpe.
Det avhenger imidlertid av at enkelte vegger kan fjernes og man kan skape åpnere rom.
Hvordan vet man om vegger er bærende?
Huset er bygget i 1961, 90+90 kvm der kjellerplanet er delvis under jorden.
De rødmerkede veggene er de jeg vil fjerne.
Legger ved bilder av plantegningen samt 2 bilder fra bjelkene over rommet der veggene er.
Takk!
Det avhenger imidlertid av at enkelte vegger kan fjernes og man kan skape åpnere rom.
Hvordan vet man om vegger er bærende?
Huset er bygget i 1961, 90+90 kvm der kjellerplanet er delvis under jorden.
De rødmerkede veggene er de jeg vil fjerne.
Legger ved bilder av plantegningen samt 2 bilder fra bjelkene over rommet der veggene er.
Takk!
Bygningsveteran
· 2 748 innlegg
Spontant så ville jeg si at den lille veggen i midten er bærende.
Sist redigert:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.247 innlegg
Velkommen til forumet!A Anders-L skrev:
Seksjonsplan, konstruksjonsbeskrivelse, takstoler, husbredde er nok sånt man pleier å sjekke på. Det er vanlig at veggene som går rett under mønet er bærende, men ditt hus er ikke så bredt så det er ikke sikkert.
Så går det jo normalt å fjerne bærende vegger hvis man erstatter dem med bjelker og søyler.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Et enetasjes hus med kjeller og fagverkstakstoler har normalt ingen bærende skillevegger i første etasje. Når jeg ser fotografiene på loftet blir jeg derimot litt usikker. Finnes det noen dokumentasjon over hvordan takstolene er beregnet? Det bør det gjøre siden huset er fra 1961.
I mitt tilfelle var innerveggene i inngangsplanet bærende, selv om huset har fagverkstakstoler. Dette ifølge den tekniske beskrivelsen som var tilgjengelig hos kommunen. Det er sikkert mulig å finne fram tilsvarende dokumenter for det aktuelle huset.
Ikke engang en gammel byggesøknad med teknisk beskrivelse? Høres merkelig ut... Kommuner pleier å ha mikrofilmet sine gamle arkiv. Jeg fikk en haug med jpg-filer med alle dokumentene på byggesøknad fra 1954, også inspeksjonsprotokoller osv.A Anders-L skrev:
Dette var det eneste de hadde + en situasjonsplan om hvordan huset var plassert på tomten.P petererlandsson1194 skrev:
Jeg er ingen konstruktør men tør nok påstå at veggen mot hallen er bærende men ikke den andre. Men det er egentlig ikke noe problem, du har massevis av kompetanse her på forumet til å få hjelp med størrelse på bjelke for avveksling.A Anders-L skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Sannheten er at det ikke med sikkerhet går å si noe om midtveggens status uten å undersøke takstolenes dimensjoner. Normalt er bare bærende vegger opptegnet på seksjoner som inngår i byggesøknader, men det kan man ikke stole på. Jeg er helt overbevist om at det finnes mer materiale i bygningsrådets arkiv, selv om det ikke er digitalisert.
Et pent hus er det i alle fall. Bygget med fine detaljer og en omsorg som man ikke ser i dag.
Et pent hus er det i alle fall. Bygget med fine detaljer og en omsorg som man ikke ser i dag.
Klikk her for å svare