Hei, jeg har en garasje som er ganske lang og skulle gjerne rive en mellomvegg, da halve har vært plass for bil og andre halvparten bod.

Hvordan vet jeg om jeg kan rive denne veggen og om/hva jeg trenger å gjøre for at garasjen ikke skal ramle sammen :-) ..?

Lurer også på om jeg kan bygge om 5 takstoler på noen måte for å heve innertaket der for å kunne ha en bil heis.

Legger ved noen bilder, takk på forhånd Andreas!

Har vanskelig for å se hvordan veggen skal være bærende når du har takstolene som går i samme retning.

Jeg lover dog ingenting så vent inn litt flere svar.

Du har frittbærende takstoler som hviler på ytterveggene, så mellomveggen har ingen bærende funksjon.

Skjønt å høre, takk så mye for hjelpen, da blir det rive vegg i helgen! :-)

Tenkte på det andre spørsmålet, tror dere det går å bygge om 5 av takstolene for å få en høyere konstruksjon der så innertaket kan heves, for å kunne montere og bruke en billyft?

Vennlig hilsen Andreas!

Bygge om takstolene er på grunn av deres utforming upassende. Alternativene er 1) Løfte alle takstolene og 2) Erstatte et visst antall av takstolene med nye, beregnet i henhold til de nye forutsetningene.

Oké tusen takk for hjelpen! :-)

Selv om veggen ikke er bærende, kan den være stabiliserende. Garasjer er en litt rar konstruksjon, iom. at de stort sett mangler en vegg i forkant der garasjeporten sitter, sammenlignet med normale bygninger.

Da kan innervegger av denne typen være viktige som avstivning.

Vet om et tilfelle her i Stockholm (Järfälla). En nabo til en slektning hadde svartbygd en lagerdel på sin garasje. Lageret ble raskt revet før en inspeksjon fra byggesaksavdelingen.

Da han senere skulle bygge opp lageret igjen etter inspeksjonen, ønsket han en mer åpen planløsning i garasjen, så garasjens bakre vegg ble revet, og lageret ble bygget opp igjen. Noen måneder senere i en høststorm våknet min slektning av et brak midt på natten, hele naboens garasje hadde kollapset som et korthus.

• Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
Viktig påpekning av hempularen. Alle plan i et hus (dvs samtlige yttervegger og takplan) må stabiliseres enten med diagonaler eller platekledning. I en garasje med port på en gavl kan dette være et problem. Det kan i stedet løses med diagonaler i innertakets plan.

Ok takk, burde jeg sette diagonaler mellom takstolene nærmest porten da? Eller misforstår jeg :-)

med tanke på at ytterveggene er i riktige dimensjoner så er det nok ingen late som bygge og du kan nok uten problem ta bort veggen.

A Päratrök skrev:
Okei takk, burde jeg sette diagonalene mellom takstolene nærmest porten da?
Om det trengs i ditt tilfelle tør jeg ikke svare på, men det er en veldig enkel tiltak. Kjenn på portveggen når du har revet mellomveggen.
Jeg tror heller ikke at det er et fuskebygg, men vil likevel påpeke at stabilitet og dimensjoner kan være helt forskjellige ting.

Takk for alle tips! Nå har jeg nok litt kjøtt på beina. :-)

Da du vil både fjerne veggen og åpne opp i taket, så anbefaler jeg deg å ta hjelp av en bygningsingeniør/konstruktør.

Selvfølgelig skal du gjøre disse endringene, og ta riktig hjelp.

Kommer til å bli en flott garasje det der.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.