L
Hva har du malt med, er det kalkmaling?

Silikat

Hei!
Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å bestemme hvilken type maling jeg har i et av rommene i kjelleren min. Kjellerveggen er murt og pusset. Oppå pussen er det en form for tykk maling, nesten som et lag sparkel. Overflaten er gul, men det som minner om sparkel er hvitt. Huset er drenert for et år siden, og det er ingen tegn til at fuktighet har trengt inn noe sted i rommet, verken før eller etter dreneringen.

- Malingen flasser ikke, kan ikke dra løs i store flak.
- Løses ikke opp i vann
- Løses litt opp når man gnir med en klut med rødsprit, men det tar tid!
- Har testet å slipe med slipemaskin - resultat: det skjer nesten ingenting, overflaten blir bare glatt/glansfull.
- Har testet med vinkelsliper med roterende stålbørste - resultat: malingen forsvinner som et støv, selv om det tar svært lang tid å komme gjennom.

Hva kan veggen være malt med?

/Niklas

Høres jo ut som oljemaling nesten.

J
Henger på denne tråden i stedet for å lage en ny...

Skal male om (initialt) en del av en kjellervegg pga. trekking av ventilasjonsrør (vil gjerne male bak før det settes opp). Kjelleren som helhet har noen få "slipp", men står på sand/grusås og i en kraftig bakke, så det er drenert naturlig.

Kjøpte silikatmaling, men har forstått at da må -ALL- gammel maling bort. Stedet jeg jobber på er en innervegg og en kjellervegg som bortsett fra 10 cm nederst står over bakken. Øvrige vegger (som jeg ikke skal male nå) er også innervegger. Fuktproblemet er altså i prinsippet null i akkurat dette rommet.

Nåværende fargeskala er oransje, aprikos, lysegul og grå (litt forskjellige på ulike veggseksjoner), hvilket gjør at jeg tror malingen ble gjort på 70-80-tallet (noen eldre vegger i smårom i kjelleren er nok ikke malt på 70 år, de er nok minst problemet). Gjetter da på plastmaling? Foruten små lokale skader så sitter malingen som fjell...

Min vurdering er, skal jeg legge ned innsatsen for å fikse hele dette rommet "riktig" med silikat (ca. 25 kvadrat gjetter jeg) og male med noe annet enn silikat der jeg kan male over den antatte plastmalingen... Gittvis skraper jeg løs alt som er løst... Eller er dette å gå fra asken til ilden? Viser det seg å ikke fungere, får jeg kanskje en helvetesjobb mot å bite i det sure eplet nå og skrape det ned. På en halvtime fikk jeg til kanskje 3dm2 renskrapet overflate. Fungerte dårlig med vinkelsliper, bedre å bare skrape.

Rommet er garasje/hobbyrom uten krav til finish, men vil likevel ha det "lyst og friskt". ;)

Fungerer f.eks. Biltemas mur- og pussmaling å male over både puss, betong og hardtsittende plastmaling med, gitt at vi snakker om at det skal feste (fuktproblemet tror jeg som sagt ikke er et problem akkurat her...)

J
...legger til et spørsmål... er det for at silikatmalingen skal være diffusjonsåpen at all gammel maling må bort, eller slipper den fra annen maling? For hvis den bare sitter så føles det jo som riktig vei å male alt med silikat og jobbe på og fjerne så mye jeg orker, men ikke alt 100% gammel maling, for det er nok et helvetejobb...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.