Hei!
Holder på å bytte et vindu i huset til et større.
Tenkte å gjøre en forsterkning over vinduet, men hvilket materiale er passende å bruke?
til sidene som søyler tenkte jeg å bruke 120x45, men for det liggende vet jeg ikke. Fungerer to eller tre stykker 120x45 stendere stående? Synes som det er nå at stenderne har satt seg, så derfor vil jeg gjøre noe bedre.

Alle tips mottas =)

Dette er et älvsbyhus fra 60-tallet, enetasjes med platetak i snøsone 3 og helling 14 grader på taket.

• En vegg med direkte synlige isolerte innvendige rammer for et vindu under utskifting og tilpasning av husets struktur.
  • En vegg med et vindu, omgitt av trestendere og isolasjon. Vindusåpningen er under konstruksjon med rød og blå markering for støtte.
Ser nesten ut som det er mage på dekket om ikke øynene lures av bildet, du har nå overligger som takstolen ligger på, hva er målene på den.

Det er 120x45 liggende 3 stk.

Ja det synes jeg også, derfor vil jeg gjøre noe mer stabilt nå som jeg uansett bytter vinduer.

Det er en skjøt på overliggeren men da det er 3 stk så gjør ikke skjøten noe, har du lagt en rett planke eller vater på så det synes om det finnes en bue på den. Da skal det vise om jeg ser riktig en bulk nedover på midten.

Ja det er en liten mage synes jeg også.

• Gult vaterpass på treverk over et vindu under konstruksjon med refleksjon av person i vinduet.
  • Byggeprosjekt med isolasjon og et lite vindu. En person holder et vater for å justere strukturen.
Nå tok du på en regel der vinduet skal inn, tenkte mer på det kraftige oppe der takstolene hviler på, og det er den som bærer opp og ser ut til å bule.

Om det er en bærende langside så hadde jeg satt en 195 eller 220 regel over hele vinduet.

Ja det er en bærende langside, stående 220 med søyler på siden?

• Liker
Huddingebo
  • Laddar…
Det var vanskelig å få et bilde, men ja det er en liten mage synes jeg også. Dog er det en skjøt der også.

• Vater med gult håndtak på tregulv viser en liten ujevnhet og skarv i overflaten.
Wasssp Wasssp skrev:
Det var svårt att få en bild, men ja det er en liten mage synes jeg også. Men det er en skjøt der også.
Ser ikke ut som at overdelen får noe støtte fra undersiden, går det an å se om det bare ligger på stolper til høyre og venstre for din åpning

Jeg må takke for alle deres kommentarer, nå har jeg fått opp vinduet med en forsterkning ovenfor. Dog begynte det å snø nå, så ble det pause i det bygget en stund nå. Litt kjølig uten dreving, har dere noen tips der, for eksempel fugeskum eller sånn vindusdreving som finnes å kjøpe. Her får dere et bilde fra i går kveld, nå er det presenning over. Skal opp noen kortlinger og en regel til på undersiden senere.

• Et nyinstallert vindu i en uferdig vegg, med treverk rundt, hvor forsterkning og isolasjon mangler.
  • Liker
Gunnar Gran og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.