hordak
God formiddag på forumet!
Jeg skal montere loftsluke mot tak som er senket og etterisolert nedenfra. På loftet finnes en gammel luke igjen så stedet er gitt. Har saget ut den gamle luken ned til den nye isolasjonen og finner da spredt panel (kun 1 stk som er i veien for den nye lukens bredde), men under denne stående 45x120 mm som har tillatt senkingen av innertaket samt plass for isolering. Under denne ytterligere spredt panel der takplatene er montert. Skulle trenge å kappe bjelkene for å frigjøre plass til den nye luken (åpning 70x115 cm) og min tanke er således om jeg under forberedelsene rett og slett kan skru fast disse ovenfra gjennom tilstøtende spredt panel, kappe bjelken med plass for deretter å koble inn min bjelkeslag for luken vinkelrett mot? Det nye bjelkeslaget ville altså spenne over to bjelker men utvides i selve plassen for luken. Eller må koblingen skje over flere bjelker (må da rive opp mye mer gulv på loftet)?

Forslag mottas med takk!

Skisse

Diagram som viser nåværende og foreslått konstruksjon for montering av en vindusluke, inkludert plassering av glespanel og reglene 45x120 mm.

hordak
Er det bare her det er ruskevær i dag og det passer best å bygge innendørs...eller henge på et visst byggforum og finne spørsmål å besvare? ;)

Regnskapet er dessverre ikke tilstrekkelig tydelig for at man skal kunne forstå problemet.

hordak
Oi da, det er jo så enkelt når man har virkeligheten foran seg :)
Skal prøve å komme meg opp i morgen og ta noen bilder for å bringe mer klarhet.
Takk for opplysningen justusandersson!

hordak
Her kommer et bilde av hulltakingen med eksisterende reglar igjen. Må fjerne den langsgående stående regelen samt glespanelen. Min tanke er å bygge en ramme med stående reglar langs sidene og feste disse med gjennomgående skruer ovenfra slik at de fester i vindusgulvet (6x240 mm skruer). Samt skruer rett inn i endene av den deretter kappede stående regelen (den som går nesten i midten på bildet). Glespanelen skrus innenfra gjennom takskivene, som deretter skjules med foring. Bør vel holde?

Håltagning med treliggende og stående trebjelker, isolasjon rundt kantene og noen spikre og skruer synlige i treverket.

Når du sier stående lekter, mener du lekter på høykant?

hordak
Ja, akkurat :)
Tenkte å sage av den øvre glespanelet kant i kant med det oppsagde hullet, flytte litt isolasjon og sette inn bjelker på høykant så de danner en ramme og anhold mot isolasjonen, samt skru fast disse bjelkene ovenfra gjennom loftsgulvet (på den måten festes de i selve bjelkelaget). Før jeg sager av den i bildet høykantstående bjelken, skrur jeg, rett ved der jeg skal sage, en skrue gjennom loftsgulvet og inn i bjelken slik at også denne holdes oppe gjennom innfesting i loftsgulvet.

Beste svar

Når du sager av en bjelke som er en del av et bjelkelag, må du avveksle bjelken ved å feste to nye bjelker vinkelrett mot den avsagde bjelken. Disse avvekslingsbjelkene festes (gjennomgående spiker eller vinkelbeslag) i sin tur til de bjelkelagsbjelkene som går på hver side av den avsagde bjelken parallelt med denne. De gjenværende endene på den avsagde bjelken festes i avvekslingsbjelkene. Det holder ikke å bare feste de resterende endene i gulv respektive tak. Du må betrakte det bærende systemet separat fra alt annet.

Jeg håper jeg har uttrykt meg klart nok, ellers tar vi en runde til.

• Liker
kulle
  • Laddar…
hordak
Absolutt, solklart! Da endrer jeg meg og gjør de kortere reglene (som går vinkelrett mot bjelkelaget) lengre så de når frem til tilstøtende bjelkelagsregler og fester dem med vinkeljern. Takk for hjelpen! :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.