Hei,

Jeg ønsker tips om konstruksjonsløsning for å vekselvis fjerne en gulvbjelke.

Vår kjellertrapp svinger seg 90 grader ved bunnen av trappen, slik at personer som er normalt høye slår hodet i kjellertaket ved de nederste trinnene. For å unngå at man slår i taket ønsker jeg derfor å fjerne/fase av en del av kjellertaket ved trappen. Dog, problemet er at det naturligvis ligger en gulvbjelke akkurat der. Hvis jeg kapper av denne trenger jeg å vekselvis fjerne gulvbjelken på et vis. Det enkleste er naturligvis å støtte opp den ved hjelp av en stolpe mellom gulvbjelken og kjellergulvet. Dog ønsker jeg ikke å ha noen gulvstolpe der fordi den hindrer at jeg kan bære større ting opp og ned gjennom trappen.

Nedenfor vises taket ved trappen, hvor jeg har saget opp et inspeksjonshull:

Inspeksjonshull i taket ved trappen, med synlige trebjelker og ledninger. Taket skal modifiseres for bedre klaring ned trappen.

Jeg har et par konstruksjonsløsninger/ideer beskrevet i bildene/teksten nedenfor:

Fire konstruksjonsløsninger for å forsterke en avskåret gulvbjelke, merket som alternativer A, B, C og D i svart-hvitt illustrasjon.

Bakgrunnsinfo:
Gulvbjelkenes dimensjon er 4,9 cm x 21,5 cm. Huset er for øvrig bygget i 1963 - et hus hvor det føles som om de ikke småsparte på materialer, for eksempel vegger med spontede bord overalt osv. Kanskje de overdimmensjonerte gulvbjelkene?

Alternativene i tekst:
A:
Smalne av gulvbjelken (til halvparten?) samt vekselvis fjerne med en (eller flere) kortbjelker mot nærliggende gulvbjelke.
B: Kappe av gulvbjelken helt samt vekselvis fjerne med en kortbjelke mot nærliggende gulvbjelke.
C: Kappe av gulvbjelken helt samt vekselvis fjerne med ca. 10 stk. kortbjelker lagt på langs helt til nærliggende gulvbjelke.
D: Kappe av gulvbjelken helt samt vekselvis fjerne med flere (3 stk?) kortbjelker mot nærliggende gulvbjelke.

Fordelen med B, C og D er at jeg kan få en maksimal takhøyde ved trappen. Derfor foretrekker jeg noen av disse.
Alt. B tror jeg blir for svak konstruksjon. Har jeg rett?
For alt. D har jeg tegnet inn 3 stk, men hvor mange kortbjelker anbefales?
Alt. B, C samt D bygger på at nærliggende gulvbjelke klarer å bære begge vektene. Gjør den det?
Skulle man kanskje vekselvis fjerne enda en gang, altså fra den nærliggende til neste gulvbjelke lenger bort?

Har noen flere alternativer/ideer på løsninger?

Takk for alle synspunkter og ideer!

mvh Martin

Det beste underlaget for å vurdere hvordan man skal gjøre det er en plantegning der man kan se helheten. Uten en slik kan man tolke dine skisser som ulike varianter av det indiske reptrikset, dessverre.

Hei,

OK, forstår. Her kommer plantegning for entréplan og kjellerplan:

Plantegning av entréplan med rom som hall, matrong, badrum og en rød linje som viser delen av gulvbjelken som skal fjernes for å øke takhøyden.

Planløsning for kjeller med trapp, lagring, WC og hall. Rød linje viser delen av bjelken som skal fjernes for å øke takhøyden.

Den røde linjen i bildene markerer den delen av gulvbjelken jeg trenger å fjerne for å utvide takhøyden.

mvh Martin

Det finnes flere tenkbare løsninger, men ingen av de du har skissert på.
1) Lag en ny trapp med færre antall trinn som begynner der gulvbjelken sitter. Bør være mulig om trappen er i riktig skala.
2) Bytt ut gulvbjelken med en limtrebjelke. Du kan lett komme ned til 15 cm bjelkehøyde.
3) Sett en stolpe under den eksisterende bjelken, men plasser den slik at du får tilstrekkelig åpningsmål.

Det finnes ytterligere muligheter, men det faktum at du har et baderom i øverste etasje begrenser i praksis.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Hei

Takk for svaret. Ang. dine forslag. 1) ser jeg ikke som et alternativ. 2) er selvfølgelig et alternativ, men jeg har tegnet en strek på veggen som markerer på hvilken høyde hodet mitt treffer - ca. 17 cm opp fra dagens takhøyde. Siden hele gulvbjelken er 21.5 cm høy, blir det ikke mye mer enn 4.5 cm til en limtrebjelke.

Jeg har tenkt på en ny løsning - en kort regel/stolpe som jeg fester mot vange. Tanken er at vange da i prinsippet fungerer som en gulvstolpe. Se skisse i bildet nedenfor:

Trappesystem med vangestykke og en tegnet skisse av kort regel/stolpe på veggen, viser en mulig konstruksjonsløsning.

Akkurat nå føles dette alternativ: kort regel/stolpe festet i vange sammen med alternativ B) i tidligere innlegg som den beste totalløsningen. Jeg vurderer altså å gjøre begge to sammen.
Jeg tenker da at både vil vange ta opp en del av kreftene og kortbjelkene til tilstøtende gulvbjelke vil ta opp en del - at begge altså deler på lasten.

Kommentarer tas imot med takk.

mvh Martin

E eztoril skrev:
Akkurat nå føles dette alternativet: kort regel/stolpe fastskrudd i vangstykke sammen med alternativ B) i tidligere innlegg som den beste totalløsningen.
Det er dessverre ikke OK. Hva har du imot å lage en ny trapp? Hvis du er villig til å gjøre om badet kan du oppnå en bredere trappesjakt ved å krympe badet noe i lengden.

Ny trapp = dyrt. Jeg har fått tilbud for en ny trapp til overetasjen - ca 50.000 :- og det ekskl. montering.

Jeg er dessverre heller ikke klar for å gjøre om badet - med nytt tettesjikt, flislegge osv.

Så det gjenstår bare en løsning med gulvbjelkene fra undersiden. Jeg har i dag avdekket et hull til tilgrensende gulvbjelke. Den ligger ca 44 cm fra den jeg har tenkt å kappe:

To bilder av et hull i taket, med synlige gulvplanker, bjelker og ledninger. Den venstre delen viser nærbilde av bjelker og planker.

Som man ser på bildene er det spontede bord spikret i underkant gulvbjelkene, noe som til en viss grad binder sammen gulvbjelkene. I overkant gulvbjelkene ligger også, som vist, gulvsponplater som også binder sammen gulvbjelkene.

/Martin

Du kan ikke la den delen av baderomsgulvet som i dag hviler på bjelken være uten støtte. Da vil tettesjiktet og flisene gå åt fanders. Dine løsninger fungerer ikke. En mulighet er å bruke stål i stedet for limtre hvis du bytter ut hele bjelken nedenfra. Da kan det være nok med 80x80x5 VKR rør. Ellers er trappebytte det enkleste. En kjellertrapp snekrer du selv sammen ganske enkelt. Du trenger bare en tegning.

• Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
Ok, takk for infoen. Da føles VKR-rør som den beste løsningen. Siden jeg vil redusere hvor mye det bygger i høyden, tenker jeg å skru sammen to stykker i lengder av 40x40x5mm VKR:

https://www.velltra.se/product/vkr-40x40x5mm-s355j2h-6m

..og deretter i sin tur skru fast disse to sammenmonterte VKR-rørene på siden av gulvbjelken. Da bygger alt kun 40mm i høyden. To stk rør burde vel gi tilstrekkelig stivhet?

Hva tror du om det?

/Martin

Så fungerer dessverre ikke bygningsstatikken. Treghetsmomentet, som er et mål på bjelkens stivhet, øker med kuben på høyden. To 40x40 har et samlet treghetsmoment på 12+12 = 24 cm4. En 80x80x5 har 137 cm4

Interessant! Hvordan beregner man treghetsmomentet ut fra dimensjonene og tykkelsen? Kan du formelen?

Da jeg er nærmest besatt av å få ned høyden, ville et 60x60x6.3mm VKR-stålrør funke omtrent like bra som 80x80x5mm? Det har jo 1.3 mm tykkere stålgods, så det burde jo kompensere for størrelsen tenker jeg?

.https://www.velltra.se/en/product/vkr-60x60x63mm-s355j2h-12m

Nedenfor har jeg tegnet på en konstruksjon med dette firkantede VKR-stålrøret:

Diagram av en stålkonstruksjon med et 160 cm langt VKR-rektangulært rør festet til en trebjelke med røde skruer og grå treplater.

Som vist ovenfor har jeg her et 160 cm langt VKR-rør. Dette røret er festet i en eksisterende gulvbjelke ved å bore et antall hull over halve lengden, 80 cm, og deretter bruke 4 stk (eller flere) gjenget stenger (røde i bilde) gjennom de borede hullene samt stramme alt sammen med muttere i endene.

For å forskyve stålrøret så mye som mulig mot neste gulvbjelke (for å gi så mye takhøyde som mulig) har jeg lagt inn en trelekt, for eksempel en 120x45-lekt, (se grått i bilde) mellom stålrøret og gulvbjelken. Eventuelt kunne jeg ha to slike lekter mellom, for å ytterligere forskyve stålrøret.

Synspunkter vedr. denne konstruksjonen?
Takk på forhånd.

/Martin

E eztoril skrev:
…, ville et 60x60x6.3mm VKR-stålrør fungere omtrent like bra som 80x80x5mm? Den har jo 1.3 mm tykkere stålgods, så det burde jo kompensere for størrelsen …
80x80x5 har 2,10 ganger så stort yttrøymhetsmoment som 60x60x6,3 hvilket altså medfører halv nedbøyning ved samme belastning …

• Liker
justusandersson
  • Laddar…
Skal du bruke en stålbjelke bør denne ha samme lengde som den opprinnelige trestenderen, dvs ikke være skjøtet på veien. Formelen for å beregne treghetsmomentet for et rektangulært tverrsnitt er b*h^3/12. Tilsvarende opplysninger for stål finner man fra tabeller. (Lett å laste ned fra Tibnors hjemmeside) Bruker du cm mål får resultatet enheten cm4, som er det som er enklest å håndtere. Når du skal sammenligne mellom ulike materialer, f.eks. limtre og stål, bruker du det som kalles bøyningsstivhet som er produktet av treghetsmomentet og elastisitetsmodulen for materialet, ofte forkortet I*E. Du kunne bruke et VKR-rør som er 140x70x4 og legge det på lavkant. Da blir det 70 mm høyt. Det er sannsynligvis det laveste du kan komme fram til.

Hei,

Update: Jeg har fundert frem og tilbake. Men nå har jeg bestemt meg for å ha en støtte/stolpe mot gulvet likevel. Grunnen er at barnet vårt som snart blir 2 år kanskje kommer til å begynne å komme ned i kjelleren snart (i dag har vi en barnegrind) og da trenger vi nok å ha spiler som hindrer at hun faller ned fra trappen gjennom den åpningen som er mellom taket og vangstykket. Vi har ikke tenkt i de banene før. Hele min idé faller jo da egentlig. :-)

Takk uansett for svarene.

/Martin

Hei igjen,

Lurer på hvilken type trestolpe jeg kan/bør bruke? Gulvbjelken som skal hvile på denne stolpen er ca 215x50 mm. Tenker meg derfor at en 70x70 mm kunne være en passende dimensjon. Men så kommer vi til bæreevne - finnes jo alt fra C14 til svindyr limtrebjelke. Hva ville være tilstrekkelig i mitt tilfelle?

Legg gjerne ved en lenke til et produkt.

Mvh Martin

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.