3.619 lest ·
17 svar
4k lest
17 svar
Hvordan veggpanel møter dørkarm
Side 1 av 2
Hei,
Skal sette opp veggpanel. Har veldig lite erfaring. Ber om unnskyldning hvis dette spørsmålet er merkelig.
Hvordan gjør man best der veggpanelet møter dørkarmen?
Legger man panelet tett inntil dørkarmen?
Eller setter man karmen oppå panelet?
Skal sette opp veggpanel. Har veldig lite erfaring. Ber om unnskyldning hvis dette spørsmålet er merkelig.
Hvordan gjør man best der veggpanelet møter dørkarmen?
Legger man panelet tett inntil dørkarmen?
Eller setter man karmen oppå panelet?
Allvitende
· The Great North
· 1 207 innlegg
Enig med forrige taler. Fôr ovenpå panelet. Uansett hvor fin panelet er, vil det se stygt ut når den er saget og tilpasset etter sokkelen. Ofte kan man forsiktig bende løs dørfôr og spikre dem tilbake.
Takk for svar.
Tenkte også at det var best å sette oppå.
Jeg kan også tenke meg å kjøpe nye fôr. Det blir bra.
Når man setter fôr oppå, så vil jo den sagede kanten på panelet synes?
Da maler man den kanten sammen med fôret?
(Finnes det ikke fôr med en klakk under, typ som for brystlister?
Eller kunne man hatt en variant av "salningslist" satt under fôret som panelet møter?)
Når man setter fôr oppå, så vil jo den sagede kanten på panelet synes?
(Finnes det ikke fôr med en klakk under, typ som for brystlister?
Eller kunne man hatt en variant av "salningslist" satt under fôret som panelet møter?)
Vet ikke om jeg forstår nøyaktig hva du mener men typisk setter man en liten smyglist i karmen for at karm og vegg skal havne i samme høyde. Deretter fôr.M MagnusVBK skrev:Takk for svar.
Trodde også at det var best å sette oppå.
Når man setter fôr oppå, så vil jo da den sagde kanten på panelet vises?
(For det finnes vel ikke fôr med en klakk under, typ som for brystlister?
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 198 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.198 innlegg
Om dørkarmen ikke er i flukt med veggen rundt omkring så må dørkarmen fores ut (bygges ut)M MagnusVBK skrev:Takk for svar.
Jeg kan også tenke meg å kjøpe nye lister. Det blir bra.
Når man setter lister oppå, så kommer jo da den sagede kanten på panelet til å synes?
Da maler man den kanten sammen med listen?
(For det finnes vel ikke lister med en kant under, typ som for brystlister?
Eller kunne man ha en variant av "salningslist" satt under listen som panelet møter?)
Har i mitt eget hus gjort så med en dørkarm som ikke stemte med tykkelsen på innervegg .
Du kan trenge å besøke et snekkerverksted som høvler ned materialet til riktige dimensjoner .
Jeg skal sette veggpanel som bygger ut 11 mm. Så da skulle man ønske å ha en salningslist som var nøyaktig 11 mm. Så langt ved rask sjekk så fant vi 13 mm som den som var nærmest.Den ofrivillige klåparen skrev:
Har du tilgang til bordsag eller en gammel hederlig høvel går det an å sage eller høvle ned en større smyg. Har måttet gjøre slik her hjemme pga. ingenting i henhold til norm.M MagnusVBK skrev: