Hei,

Skal sette opp veggpanel. Har veldig lite erfaring. Ber om unnskyldning hvis dette spørsmålet er merkelig.

Hvordan gjør man best der veggpanelet møter dørkarmen?

Legger man panelet tett inntil dørkarmen?

Eller setter man karmen oppå panelet?
 
Vanligvis ligger foder (og gulvlister) oppå.
Det går an å legge dem dikt inntil (i hvert fall hvis fodret er tykkere enn panelen), men det er vanskelig å få til en pen skjøt.

Edit: tok for gitt at det gjaldt innvendig panel
 
  • Liker
MagnusVBK
  • Laddar…
Enig med forrige taler. Fôr ovenpå panelet. Uansett hvor fin panelet er, vil det se stygt ut når den er saget og tilpasset etter sokkelen. Ofte kan man forsiktig bende løs dørfôr og spikre dem tilbake.
 
  • Liker
MagnusVBK
  • Laddar…
VLJ VLJ skrev:
Vanligvis ligger foder (og gulvlist) ovenpå.
Det går å legge dem inntil (iallfall om fôret er tykkere enn panelen) men vanskelig å få til en pen skjøt.

Edit: tok for gitt at det gjaldt innendørspanel
Korrekt. Det er innendørspanel.
 
Takk for svar.

Tenkte også at det var best å sette oppå.

Jeg kan også tenke meg å kjøpe nye fôr. Det blir bra.

Når man setter fôr oppå, så vil jo den sagede kanten på panelet synes?
Da maler man den kanten sammen med fôret?

(Finnes det ikke fôr med en klakk under, typ som for brystlister?
Eller kunne man hatt en variant av "salningslist" satt under fôret som panelet møter?)
 
P
M MagnusVBK skrev:
Takk for svar.

Trodde også at det var best å sette oppå.

Jeg kan også tenke meg å kjøpe nye fôr. Det blir bra.

Når man setter fôr oppå, så vil jo da den sagde kanten på panelet vises?
Da maler man den kanten sammen med fôret?

(For det finnes vel ikke fôr med en klakk under, typ som for brystlister?
Eller kunne man hatt en variant av "salningslist" satt under fôret som panelet møter?)
Vet ikke om jeg forstår nøyaktig hva du mener men typisk setter man en liten smyglist i karmen for at karm og vegg skal havne i samme høyde. Deretter fôr.
 
  • Liker
MagnusVBK
  • Laddar…
Tomture61
M MagnusVBK skrev:
Takk for svar.

Tenkte også at det var best å sette oppå.

Jeg kan også tenke meg å kjøpe nye lister. Det blir bra.

Når man setter lister oppå, så kommer jo da den sagede kanten på panelet til å synes?
Da maler man den kanten sammen med listen?

(For det finnes vel ikke lister med en kant under, typ som for brystlister?
Eller kunne man ha en variant av "salningslist" satt under listen som panelet møter?)
Om dørkarmen ikke er i flukt med veggen rundt omkring så må dørkarmen fores ut (bygges ut)
Har i mitt eget hus gjort så med en dørkarm som ikke stemte med tykkelsen på innervegg .
Du kan trenge å besøke et snekkerverksted som høvler ned materialet til riktige dimensjoner .
 
  • Dørkarm som ikke flukter med veggen, mulig behov for tykkelsestilpasning ved snekkerarbeid.
  • Liker
tergo og 1 annen
  • Laddar…
P
Det finnes faktisk klackfoder også! Men utvalget er jo ganske skralt hvis man vil ha noe litt finere.
 
  • Liker
MagnusVBK
  • Laddar…
Den ofrivillige klåparen skrev:
Vet ikke om jeg forstår nøyaktig hva du mener, men typisk setter man en liten smyglist i karmen for å få karm og vegg til å havne i samme høyde. Deretter foder.
Jeg skal sette veggpanel som bygger ut 11 mm. Så da skulle man ønske å ha en salningslist som var nøyaktig 11 mm. Så langt ved rask sjekk så fant vi 13 mm som den som var nærmest.
 
Den ofrivillige klåparen skrev:
Finnes faktisk hælfôr med! Men utvalget er jo ganske skralt om man vil ha noe litt finere.
Vi har ingen krav til "krusiduller".
Skal sjekke etter hælfôr.
 
P
M MagnusVBK skrev:
Jeg skal sette veggpanel som bygger ut 11 mm.
Så da skulle man ønske å ha en geriktlist som var nettopp 11 mm.
Så langt, ved en rask sjekk, fant vi 13 mm som den som var nærmest.
Har du tilgang til bordsag eller en gammel hederlig høvel går det an å sage eller høvle ned en større smyg. Har måttet gjøre slik her hjemme pga. ingenting i henhold til norm.
 
  • Liker
MagnusVBK
  • Laddar…
M MagnusVBK skrev:
Jeg skal sette veggpanel som bygger ut 11 mm.
Så da skulle man ønske å ha en salingslist som var akkurat 11 mm.
Så langt ved en rask sjekk fant vi 13 mm som den som var nærmest.
man kan kløyve en 12mm dørliste
 
  • Liker
MagnusVBK
  • Laddar…
T tergo skrev:
man kan kløyve et 12mm dørlister
Bra tips!
 
Den ofrivillige klåparen skrev:
Har du tilgang til bordsag eller en gammeldags høvel går det å sage eller høvle ned en større smyg. Måtte gjøre så her hjemme pga ingenting i henhold til norm.
Bra tips!
 
Fant klackfôr med 10 mm respektive 12 mm klack.

Tror vi kommer til å teste det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.