Hei, har følgende tegning av huset vårt, der B betegner den bjelke (limtre 100cm) vi har under mønet, går fra yttervegg til yttervegg.
Under B er det ikke tegnet noe inn, men vi har en vegg der under større delen av denne bjelken, stendere 45x45 kledd med sponplater.

Bakgrunnen er at vi trenger å ta opp en innerdør i denne midtveggen, og trenger å justere plasseringen på to av disse stenderne. Hva trenger man å gjøre for å forsikre seg om at det er greit?

Ritning av hus med en markerad balk "B" under taket som går från yttervägg till yttervägg, med en mittvägg av reglar under.

Det finnes ingen plantegninger? Det går dessverre ikke å trekke noen konklusjoner fra kun denne seksjonen?

B bossespecial skrev:
Det finnes ingen planløsninger? Det går dessverre ikke å trekke noen konklusjoner fra bare denne seksjonen?
Her er vel planløsningen for inngangsplanet tenker jeg meg:

Åpne opp og sjekk hvordan det ser ut, hvis denne bjelken finnes der dere skal lage åpningen er det greit. Dog kan ikke bjelken bære alene uten det burde finnes søyler et sted i veggene. Støter dere på en slik må man tenke seg om en gang til.

B bossespecial skrev:
Åpne opp og se hvordan det ser ut, om denne bjelken finnes der dere skal lage åpningen er det greit. Men bjelken kan ikke bære alene uten at det bør finnes søyler et sted i veggene. Støter dere på en slik må man tenke seg om en gang til.
japp, bjelken har støttepunkter på yttervegg og en forsterket søyle. Har åpnet opp og det er 45x45mm regel kledd med sponplater, som jeg knapt tror bærer opp takstolene :). Jeg har en sterk mistanke, da limtrebjelken er 14m lang og 100cm høy, som jo leder meg til hvorfor bjelken "B" i tegningen er tegnet uten vegg under.

Man vil jo imidlertid være helt sikker. Hustillverkeren sier selv at huset ikke har noen bærende innervegger (byggeår -69), men de kan ikke ta ansvar for hva byggherren har gjort til slutt. Videre så finnes det til og med et ekstrarom og en dør akkurat der vi har tenkt å åpne inntegnet på tegningen (selv om det aldri har vært der).

Hadde vært kult om det fantes noen konstruksjonskyndig som kjenner igjen notasjonen i tegningen? (y)

At det ikke er noen vegg under B skyldes hvor seksjonen er tatt, det burde være noen seksjonsberegning på planene dine. Er det bare 45-regler så er det bare å kjøre på.

Ingen bærende innervegg. Limtredrager i taket fungerer som bærende element. Dokumentutdrag fra byggeplaner.

bra å lese alt ;) takk Bosse.

• Liker
bossespecial
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.