Hei.
I garasjen min er det to gamle vinduer som har blitt murt igjen med lecablokker.
Veggen rundt vinduene ser ut til å være bygget med (innenfra-ut) gips - plastduk - lekter med isolasjon mellom - en eller annen myk trefiberplate - fasadetegl.
Hvordan gjør jeg for å best få en gipset vegg der de gamle vinduene satt.
Mvh Bjørn b
Ja, så mye vet jeg. Men jeg må vel sette inn isolasjon også. Og skal det være noe beskyttelse mellom Leca og isolasjon? Skal det være noe plast mellom isolasjon og gips? Osv.
Det ser ut som om det sitter en asfaboard ytterst siden tidligere som vindbeskyttelse og litt fuktbeskyttelse innenfor fasadesteinen så det burde gå å sette en slik innenfor lecaen og deretter isolere med glassull. Deretter plast/diffusjonssperre på det og til slutt en gips.
Lekter i hullet for å sette gipsen på, men det hadde du kontroll på
Det jeg ikke blir klok på er hvordan lecaen er murt opp? Er den satt i hullet i fasadesteinen? Er det pusset på utsiden?
Det ser ikke ut til å finnes noe luftspalte mellom asfaboarden(eller hva det er) og lecaen, er det slik også bak fasadesteinen?
Asfaboard kjente jeg ikke til, men det ser ut som det. Luftspalten er nok minimal. Bør jeg ha luftspalte mellom leca og den nye asfaboarden og i så fall hvor mye? Kan jeg skru lister i stenderne i hullet for å skru platen i (a la trossbotten typ)?
Er det viktig å få diffusjonssperren helt tett sammen med den gamle?
Lecaen er riktig nok pusset på utsiden, bare murt i hullet.
Av bildene å dømme ser det ut som det er en luftspalte, den er luftet i hver tredje stein i nederste skift som det bør være. Samtidig ser det merkelig ut med steinen som ligger tett inntil asfaboarden i ditt første bilde. Forhåpentligvis er det gjort slik for å få en pen tilslutning mot vinduene.
Mest sannsynlig sitter asfaboarden på den oppreglede trerammen. Utenfor denne en luftspalte og deretter teglfasaden.
Dessverre har man gjort det litt enkelt for seg når man muret igjen vinduene, eventuelt kunne du få opp noen korte stumper VP-rør gjennom asfaboarden og ut i luftspalten både oppe og nede i vindushullet for å sikre sirkulasjonen. Deretter får du sette list rundt vindushullet og la det være en cm luftspalte, med for eksempel trossbunnskive, isolasjon, plast og ytterst gips.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.