For et år siden snekret jeg en tretrapp ut til hagen, av trykkimpregnert virke. Jeg geret hjørnene i 45 grader, og ble ganske fornøyd med skjøtene, men nå har skjøtene glidd fra hverandre slik at skjøten er en halv cm bred. Nå lurer jeg på om jeg på noen måte kan fylle skjøten, så det ikke ser så ille ut. Kanskje med Plastic Paddings kemisk tre? Eller finnes det andre måter?
Hei det billigste og beste er nok å kjøpe en ny planke og gjøre på nytt. Mener du at plankene har krympet på lengden? På bredden er vanlig men på lengden pleier det ikke å skje så mye.K Kristina J skrev:For et år siden snekkret jeg en tretrapp ut til hagen, av trykkimpregnert virke. Jeg skrådde hjørnene i 45 grader, og ble ganske fornøyd med skjøtene, men nå har skjøtene glidd fra hverandre slik at skjøten er en halv cm bred. Nå lurer jeg på om jeg på noen måte kan fylle skjøten, så det ikke ser så dårlig ut. Kanskje med Plastic Paddings kjemisk tre? Eller finnes det andre måter?
Tre beveger seg. Nå har det vært kaldt. Da trekker det seg sammen. Vent til det har vært varmt en stund og se hvordan det blir da.
Jo takk, å gjøre om trinnene går jo selvfølgelig, men det var altfor mye jobb å få den OK fra starten, så jeg leter etter et alternativ for forbedring. Må vel ha krympet i lengden da, ettersom de 45 graders gjæringsskjøtene har blitt så store. Så jeg fortsetter å lete etter en type sparkel.T topmount skrev:
T topmount skrev:
Åh, kan det bli bedre! Da venter jeg gjerne og ser hva som skjer.ricebridge skrev:
Om du skal fylle ut skjøtene så foreslår jeg at du knar dem, som man pleier å gjøre på trebåter. Google ”nåtning” (ikke ”nånting” 😁 ) så lærer du hvordan man gjør det.
Hvorfor akkurat kna? Jo, fordi nåtmassen tåler vann godt og tillater fugen å bevege seg med temperaturskiftningene.
Hvorfor akkurat kna? Jo, fordi nåtmassen tåler vann godt og tillater fugen å bevege seg med temperaturskiftningene.
Takk, skal lese på! Spennendericebridge skrev:
Det kommer fortsette å variere over tid. Når det er fuktig og vått sveller det, og når det er varmt og tørt tørker det og trekker seg sammen. Så alle typer av hard sparkel er dømt til å mislykkes. Noen type elastisk fuging/nåtning kan fungere, men det kan også bli betydelig styggere enn i dag etter en sesong eller to når alt har beveget seg litt fram og tilbake igjen.
Takk for info, da tror jeg at jeg venter til det blir varmere og tørrere, så får jeg se hvordan det blir. Blir jeg ikke fornøyd, kan jeg prøve med noen form for fuging.H Hans G2 skrev:Det vil fortsette å variere over tid. Når det er vått og fuktig sveller det, og når det er varmt og tørt tørker det og trekker seg sammen. Så alle typer hard sparkel er dømt til å mislykkes. Noen type elastisk fug/masse kan fungere, men det kan også bli skikkelig mye styggere enn i dag etter en sesong eller to når alt har beveget seg litt fram og tilbake igjen.
Klikk her for å svare