Ventilasjonsrøret fra kjøkkenviften skal jo isoleres med brannmatte. Hvordan i all verden gjør man når det skal gjennom dampsperren så?

Selvfølgelig kan man vikle et lag plast rundt akkurat ved gjennomføringen og feste i det, men hele brannmatten blir jo en utett åpning for fuktigheten å komme seg gjennom.

Eller er jeg en typisk overivrig hjemmesnekker nå som i det hele tatt bekymrer meg om dette?

Man aksepterer altså fra brannsikringssynspunkt at dampsperren ligger (eller i dette tilfellet kragen) som et lag gjennom brannisoleringen?
Rørkragen skal vel om jeg har forstått det riktig træres kun over røret, ikke over røret innpakket i isolasjon?

Akkurat så ja, kragen er varmetålig og fleksibel, så den smelter ikke som dampsperreplasten ville gjøre om du koblet den direkte til røret. Vær bare oppmerksom på at du skal sette på kragen før du installerer røret....så kobler du dampsperren til kragen med tape som vanlig.

Det er samme prinsipp for modulpiper, så er du bekymret av natur kan du sikkert kjøpe en krage for piper som tåler enda høyere temperaturer:-)

Ah, finemang! Takk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.