Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 innlegg
Jeg tenkte å anlegge en gangbane med langsgående 34 mm-terrassebord. Ca syv meter lang.
Under den er det lett sumpete mark, og jeg tenkte bare punktvis gruse opp, legge lecablokker og en svak regel for å ha noe å skru terrassen i.
Men hvor tett trenger man å legge reglene? Jeg vil at det skal føles solid når man går på det, men betyr det at man må holde seg til CC 60, eller hva er slingringsmonnet?
Fordelen med å gå fra 60 til for eksempel 90 ville bare være å slippe 3–4 støttepunkter, så økonomisk er det bare noen hundrelapper og arbeidsmessig sikkert bare noen få timer også. Likevel er jeg nysgjerrig på hvordan man bør tenke.
Jeg skjønner at det kanskje ville vært enklere med solide bjelker og tverrstilt terrassebord, men nå vil jeg helst ikke gjøre det slik.
Under den er det lett sumpete mark, og jeg tenkte bare punktvis gruse opp, legge lecablokker og en svak regel for å ha noe å skru terrassen i.
Men hvor tett trenger man å legge reglene? Jeg vil at det skal føles solid når man går på det, men betyr det at man må holde seg til CC 60, eller hva er slingringsmonnet?
Fordelen med å gå fra 60 til for eksempel 90 ville bare være å slippe 3–4 støttepunkter, så økonomisk er det bare noen hundrelapper og arbeidsmessig sikkert bare noen få timer også. Likevel er jeg nysgjerrig på hvordan man bør tenke.
Jeg skjønner at det kanskje ville vært enklere med solide bjelker og tverrstilt terrassebord, men nå vil jeg helst ikke gjøre det slik.
Nja.F fribygg skrev:
Kommer vel an på hvor bred gangbroen skal være...
Er den for eksempel 2-4 planker bred og du legger bjelkene dine opp på 2 leca blokker blir jo frie spennet for bjelken 10-20 cm.
Så jeg vet ikke hvor mye bærbarhet bjelken trenger?
/ATW
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 innlegg
Ja, så kan man selvfølgelig tenke og da forkorte spannet til "kant til kant" på blokkene i stedet for 60–4,5.A ArneTW skrev:
Det blir nok en blanding av det og hva @fribygg skrev. Litt større spenn, men ikke dumt små slik at man vil sette inn ekstra støttepunkter så snart man er ferdig...
Klikk her for å svare