Medlem
· Västernorrland
· 97 innlegg
Jeg spikret dit en drypp-plate på den nesten vertikale 22x120 planken (som ligger på den nevnte planken og takstolene). Den delen av platen som ligger på takstolen er ca 10-15 cm bred og bærer opp kondensduken ganske bra. Men det er kanskje litt sent å komme med det nå ...
Medlem
· Västernorrland
· 97 innlegg
Flyttet du opp (mot mønet) den nederste bærelekten slik at den ble spikret over beslaget da? Eller hvordan løste du det slik at du ikke får vann stående mot overkanten av den nederste bærelekten?JockeR skrev:
Nå vet jeg ikke hva en kondensduk er for noe, men jeg har selv en form for duk (plast eller glassfiber?) under mitt platetak. Den medfølgende bruksanvisningen påpekte at i takfoten skulle en 200 mm bred plywoodplate freses ned i takstolene for å unngå det du beskriver. Er det tegningen til venstre som er Lövångers? Det jeg savner og ikke forstår er hvorfor det ikke finnes en sløyfelekt? Med en sløyfelekt kan du dra ut duken over planken i forkant av taket. I motsatt fall stopper vannet innenfor, det kommer ikke ut. Fantes det ingen anvisning med?
Medlem
· Västernorrland
· 97 innlegg
Visst er det rart!? I følge Bisons anvisning kan man gjøre på to måter, med eller uten sløyfelekt men det fantes ingen anvisning for hvordan man gjør ved takfoten og takfotplanken om man kjører uten sløyfelekt.JanneL skrev:Nå vet jeg ikke hva en kondensduk er for noe, men jeg har selv en form for duk (plast eller glassfiber?) under mitt platetak. Den medfølgende bruksanvisningen påpekte at i takfoten skulle en 200 mm bred plywoodplate freses ned i takstolene for å unngå det du beskriver. Er det tegningen til venstre som er Lövångers? Det jeg savner og ikke forstår er hvorfor det ikke finnes en sløyfelekt? Med en sløyfelekt kan du dra duken over planken i forkant på taket. I annet fall stopper vannet på innsiden, det kommer ikke ut. Fantes det ingen anvisning med?
Dum som jeg var så kjørte jeg på det jeg trodde skulle være den lette veien så nå står jeg her som en tosk med takfotplanken
I ditt sted ville jeg gjort på følgende måte: Bryt løs nederste bærelekt og eventuelt den ovenfor. Kjøp råspont, 22 x 120, så det rekker til to runder nede ved takfoten. Fres ned bordene og gjenopprett. Tror det blir det billigste alternativet. Bra blir det også.
Medlem
· Västernorrland
· 97 innlegg
Bra idé, Janne! Tusen takk!JanneL skrev:
Utmerket anledning til å innvie den nye håndoverfresen!
Føles det enklere med sirkelsagen/stikksagen?
Medlem
· Västernorrland
· 97 innlegg
Haha, nja det føles vel egentlig ganske logisk at man skal frese ur med en fres...
Personlig så vet jeg ikke om jeg hadde brydd meg om å gjøre noe i dette tilfellet, det lille vannet som eventuelt kommer til å renne ut på kondensplasten kan få renne på baksiden av fotplanken, den sitter luftig og tørker fort men visst det er ingen optimal løsning så klart...
Personlig så vet jeg ikke om jeg hadde brydd meg om å gjøre noe i dette tilfellet, det lille vannet som eventuelt kommer til å renne ut på kondensplasten kan få renne på baksiden av fotplanken, den sitter luftig og tørker fort men visst det er ingen optimal løsning så klart...
Medlem
· Västernorrland
· 97 innlegg
Åh fanken! Jeg kanskje er overdrevet redd for fukt? For det siste man vil er jo å rive opp alt etter noen år da alt mugnet.
Ja jeg sier ikke at du skal gjøre så eller at det er riktig å gjøre så men hadde det vært mitt hus så hadde jeg gjort så 
Man kan jo alltid spraye på bra med grunnolje eller noe lignende røtskydd på innsiden med om man er bekymret, enklest er med en sånn der sprøyte man pumper opp trykket i, om koster typ 40kr på biltema..
Man kan jo alltid spraye på bra med grunnolje eller noe lignende røtskydd på innsiden med om man er bekymret, enklest er med en sånn der sprøyte man pumper opp trykket i, om koster typ 40kr på biltema..
Medlem
· Västernorrland
· 97 innlegg
Takk Janne og Tossegubben! Føles trygt med dere rutinerte gôbbar her på forumet.
Klikk her for å svare

