Har satt opp kondensduk og spikret bærelekter, men hvordan i all verden skal jeg gjøre ved takfoten?

Ser man på Lövångers tegning så vil det bli en "vannsekk" som Bisons tegning sier at man skal sørge for at det IKKE blir. Hvordan i all verden løser jeg det?
 
  • Illustrasjon av takkonstruksjon med kondensduk, bærlekt, dimensjoner 22x120 og 22x100, og problematisk takfot i henhold til Bisons tegning.
  • Diagram av takfot med anvisning for å unngå at vann samles, med markering av kondensduk og bærlekter.
Sist redigert:
Jeg spikret dit en drypp-plate på den nesten vertikale 22x120 planken (som ligger på den nevnte planken og takstolene). Den delen av platen som ligger på takstolen er ca 10-15 cm bred og bærer opp kondensduken ganske bra. Men det er kanskje litt sent å komme med det nå ...
 
JockeR skrev:
Jeg spikret en drypp-beslag på den nesten vertikale 22x120 planken (som ligger på den nevnte planken og takstolene). Den delen på beslaget som ligger på takstolen er ca 10-15cm bred og støtter opp kondensduken ganske bra. Men det er kanskje litt sent å komme med det nå ...
Flyttet du opp (mot mønet) den nederste bærelekten slik at den ble spikret over beslaget da? Eller hvordan løste du det slik at du ikke får vann stående mot overkanten av den nederste bærelekten?
 
Nå vet jeg ikke hva en kondensduk er for noe, men jeg har selv en form for duk (plast eller glassfiber?) under mitt platetak. Den medfølgende bruksanvisningen påpekte at i takfoten skulle en 200 mm bred plywoodplate freses ned i takstolene for å unngå det du beskriver. Er det tegningen til venstre som er Lövångers? Det jeg savner og ikke forstår er hvorfor det ikke finnes en sløyfelekt? Med en sløyfelekt kan du dra ut duken over planken i forkant av taket. I motsatt fall stopper vannet innenfor, det kommer ikke ut. Fantes det ingen anvisning med?
 
JanneL skrev:
Nå vet jeg ikke hva en kondensduk er for noe, men jeg har selv en form for duk (plast eller glassfiber?) under mitt platetak. Den medfølgende bruksanvisningen påpekte at i takfoten skulle en 200 mm bred plywoodplate freses ned i takstolene for å unngå det du beskriver. Er det tegningen til venstre som er Lövångers? Det jeg savner og ikke forstår er hvorfor det ikke finnes en sløyfelekt? Med en sløyfelekt kan du dra duken over planken i forkant på taket. I annet fall stopper vannet på innsiden, det kommer ikke ut. Fantes det ingen anvisning med?
Visst er det rart!? I følge Bisons anvisning kan man gjøre på to måter, med eller uten sløyfelekt men det fantes ingen anvisning for hvordan man gjør ved takfoten og takfotplanken om man kjører uten sløyfelekt.
Dum som jeg var så kjørte jeg på det jeg trodde skulle være den lette veien så nå står jeg her som en tosk med takfotplanken:o.
 
I ditt sted ville jeg gjort på følgende måte: Bryt løs nederste bærelekt og eventuelt den ovenfor. Kjøp råspont, 22 x 120, så det rekker til to runder nede ved takfoten. Fres ned bordene og gjenopprett. Tror det blir det billigste alternativet. Bra blir det også.
 
JanneL skrev:
I ditt ställe skulle jeg gjøre på følgende måte: Bryt løs nederste bærelekten og eventuelt den ovenfor. Kjøp hjem råspont, 22 x 120, så det rekker til to runder nede ved takfoten. Frese ned plankene og gjenopprett. Tror det blir det billigste alternativet. Bra blir det også.
Bra idé, Janne! Tusen takk!

Utmerket anledning til å innvie den nye håndoverfresen!:D
 
Føles det enklere med sirkelsagen/stikksagen?
 
Tossegubbe skrev:
Føles det enklere med sirkelsagen/stikksagen?
Merker at man er grønn, hva? :D
 
Haha, nja det føles vel egentlig ganske logisk at man skal frese ur med en fres...

Personlig så vet jeg ikke om jeg hadde brydd meg om å gjøre noe i dette tilfellet, det lille vannet som eventuelt kommer til å renne ut på kondensplasten kan få renne på baksiden av fotplanken, den sitter luftig og tørker fort men visst det er ingen optimal løsning så klart...
 
Åh fanken! Jeg kanskje er overdrevet redd for fukt? For det siste man vil er jo å rive opp alt etter noen år da alt mugnet.
 
Ja jeg sier ikke at du skal gjøre så eller at det er riktig å gjøre så men hadde det vært mitt hus så hadde jeg gjort så ;)
Man kan jo alltid spraye på bra med grunnolje eller noe lignende røtskydd på innsiden med om man er bekymret, enklest er med en sånn der sprøyte man pumper opp trykket i, om koster typ 40kr på biltema..
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.