Jeg tenker mye på dette med helling og trappetrinnhøyde da det føles viktig å få en så komfortabel trapp som mulig. Vårt siste forslag fra trappeprodusenten sier 174mm trinnhøyde og 275mm dybde. Men når jeg måler trapper hos venner er så godt som alle på minst 185mm trinnhøyde. Vil vår høyde føles veldig slakk og gi en følelse av at man 'aldri kommer opp'?

Noen ganger lurer jeg på om man skulle droppe et trinn, noe som ville gi en trinnhøyde på ca 185mm, men også enda dypere trinn. Hva tror dere ville føles best å gå i?
 
Det finnes en trappetrinnsregel som man bør følge.
2 x trinnhøyde + trinnbredde = 630 mm (590 - 650 kan også aksepteres).

I ditt tilfelle havner man da på 623 mm og det synes jeg er utmerket.d^_^b
Tenk på at en høyere trinnhøyde føles mer slitsom å gå i.q(;^;)p
 
Ja, den passer jo veldig bra inn på formelen, men noen har sagt meg at man ikke skal stirre seg blind på den...

Jeg er bare litt redd for at 174mm steghøyde føles så lavt at man i stedet tar doble steg av gangen for at det liksom skal skje noe. Siden ingen annen trapp jeg har målt har vært så lav tenker jeg at det kanskje ikke er noe særlig bra. Men kanskje tar jeg helt feil der...?
 
Har en støpt trapp inne med 160 mm trinnhøyde og 260 mm trinnbredde og den er utrolig behagelig å gå i. Og man vil definitivt ikke ta doble steg.
 
De der 600-630 er jo basert på en gjennomsnittlig steglengde for menn, kvinner og korte mennesker vil nok ha en lavere tall og selv er jeg ganske lang og synes at mange trapper ofte ligger på grensen til å ha for korte steghøyde/steglengde. Gjør som du har begynt med, test hos venner hva som føles riktig for deg. Ang trappeformelen så gjelder den bare i et ganske snevert intervall på steghøyde/dybde, har man veldig lave eller høye trinn gjelder andre sammenhenger. Det finnes en graf over sammenhengen, litt vanskelig å finne men jeg tror det skal finnes en link her på forumet i en tråd.
 
Da kanskje jeg skal nevne at jeg er 190 høy :)
 
Mikael_L
J.A skrev:
Noen ganger lurer jeg på om man skulle hoppe over et trinn, noe som ville gi en trinnhøyde på ca. 185mm, men også dypere trinn. Hva tror dere ville føles best å gå i?
Om du ville vært hjulpet av en kortere trapp, dvs tar mindre plass på begge etasjene kan du vurdere det. Har du plass til det ekstra trinnet og dermed en lengre trapp tror jeg ikke at den foreslåtte trappen føles feil. Maksimerer man trinnhøyden tror jeg at man kan begynne å oppleve trappen som ubehagelig bratt.
Egentlig kan jeg ikke gi noen gode råd, det andre har skrevet om å prøvegå og måle på andre trapper er nok blant det beste.

(Vi sliter med at vi skulle trengt en så "kort" trapp som mulig, så det er fare for at vi må ta i ganske kraftig på trinnhøyden, typ 185mm ... ;))
 
Greia er jo at trappen ikke bare skal fungere for meg. Vi er flere i familien i ulike aldre og lengder, og det gjelder såklart å finne noe som føles fornuftig for alle.

Vi har absolutt plass til denne trappen, så vi er på ingen måte hjulpet av en kortere variant. Alt dette handler bare om bekvemmelighet. Men for meg føles 185mm trinnhøyde ikke i det hele tatt høyt. Vi har 200mm i kjellertrappen, så jeg er vant til det, selv om det såklart ikke er noe jeg etterstreber i dette tilfellet *s*

Men nå føles det som om vi har bestemt oss. Det får bli ifølge det forslaget vi har fått. Takk for deres synspunkter :)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.