Jeg skal bygge en entrétrapp i tre. Ulempen er at det kan bli ekstremt glatt om vinteren med en tretrapp. Finnes det noen god måte å utbedre det på? Salte? Sande? Jeg hadde en tanke om å ha et teppe på trappen, men da må jeg vite hvilken teppe, slik at jeg kan bygge trappen lavere så ikke døren slår i teppet når man åpner døren. Hvordan ville dere ha gjort det?

• Tegning av en tretrapp med tre trinn foran en inngangsdør. Trappen er konstruert med horisontale planker og viser en bred landing.
Jeg har terrassebord frem til ytterdøren min - mellom november-mars legger jeg en gangvei med klikkbare plastplater. Lett å holde unna is/snø, men kan trenge litt grus av og til.

Klickbar plastskive med geometrisk design, brukt som gangvei for å holde unna is og snø foran døren. Klickbar plastskive med geometrisk design, brukt som gangvei for å holde unna is og snø foran døren.

• Liker
Mjärn
  • Laddar…
Har tretrapp. Kost av den når det kommer snø. Har aldri merket at det blir glatt.

• Liker
Mjärn
  • Laddar…
Joacimz Joacimz skrev:
Har tretrapp. Sopar av den når det kommer snø. Har aldri merket at det blir glatt.
Jeg har en terrasse og der er det rene glatt banen om vinteren så jeg tenkte at det burde bli likt på trappen.

haha5810 haha5810 skrev:
Jeg har trall frem til min ytterdør - mellom november-mars så legger jeg en gangsti med klikkbare plastskiver. Lett å holde unna is/snø, men kan trenge litt grus iblant.

[bilde][bilde]
Bra idé!

P
Plast blir nok glattere enn tre ved snø og frost..

• Liker
Nilstyko
  • Laddar…
Unikt namn
Har ikke opplevd et problem med tretrappen. Man må jo bare fjerne snøen.

Lar man det dannes en is-kake finnes det jo hakker som er godt tilpasset for å fjerne disse.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har ikke opplevd et problem med trappen i tre. Man må jo bare fjerne snøen.

Lar man det dannes en is-kake finnes det jo hacke som er godt tilpasset for å fjerne disse.
Men på min terrasse er det ingen is, bare tre. Og det er glatt som satan.

M Förstagångsköparen skrev:
Jeg har en veranda og der er det rene glattbanen om vinteren så jeg tenkte at det burde bli likt på trappen.
Har også to tredekker, opplever ikke disse som glatte. Det ene måker jeg av noen ganger men ikke det andre. Muligens kan det bli glatt når snøen smelter og hvis vannet ikke kan renne vekk før det fryser. Dog ikke noe jeg har opplevd på de årene jeg har hatt det.

Det viktigste er å holde trallen ren. Når det begynner å vokse alger og samles diverse inngrodd smuss blir det glatt når det blir vått.
Ut og skrubb med en skikkelig rotbørste når det begynner å føles glatt er mitt tips!
Uansett om du skal ha matte eller ikke, bør du likevel la det være noen centimeter fritt til døren så det ikke tar imot så straks det har samlet seg litt nedtråkket snø utenfor døren!

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
😋 Jeg har en gammel orientalsk gallerimatte som beskytter tregulvet når det er snø og glatt. I tillegg beskyttes treet fra broddene.

• Liker
TheBigCheese og 1 annen
  • Laddar…
Totte_S
Enig i at tretrapper kan bli skikkelig glatte, var nær kragebenbrudd i morges. Synes workingclasshero sin løsning er kanon, vurderer den selv. Ellers har vi brukt fillerye eller hønsenetting. Tror at pussnetting burde fungere bedre enn hønsenetting. Man må vurdere om man vil ha en helårsløsning eller om man er villig til å sette vinterdekk også på inngangen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.