1.829 lest ·
13 svar
2k lest
13 svar
Hvordan tar jeg vare på disse garasjeportene?
Jeg har to garasjeporter i huset mitt. Det er på tide å gjøre noe med dem. En bekjent av meg som er maler sa at jeg bør slipe dem lett for å fjerne alt som sitter løst og deretter olje dem. Han sa at man absolutt ikke skal bruke lasur.
Hvordan ville dere selv gjort det? Alle råd er hjertelig velkomne.
Hvordan ville dere selv gjort det? Alle råd er hjertelig velkomne.
Interessant uttalelse fra en maler. 
Jeg er ganske sikker på at de har blitt lakkert en gang i tidens begynnelse så det er en gammel lakk som sitter i dag og har blitt brutt ned av sol og vind.
Jeg ville skrape bort all gammel lakk og så lakke dem på nytt. Muligens grunne først med olje etter litt sliping.
Jeg er ganske sikker på at de har blitt lakkert en gang i tidens begynnelse så det er en gammel lakk som sitter i dag og har blitt brutt ned av sol og vind.
Jeg ville skrape bort all gammel lakk og så lakke dem på nytt. Muligens grunne først med olje etter litt sliping.
Malerne mener at lasur legger seg som en hinne utenpå treet mens olje trenger inn.T Testarn skrev:Interessant uttalelse fra en maler.
Jeg er ganske sikker på at de har blitt lakkert en gang i tidens begynnelse, så det er en gammel lakk som sitter i dag og har blitt brutt ned av sol og vind.
Jeg ville skrape rent, så du får bort all gammel lakk og deretter lakkere dem på nytt. Muligens grunne først med olje etter litt sliping.
Eller en sånn her:Farstatjej90 skrev:
https://www.bygghemma.se/verktyg-oc...maskiner/borstslipmaskin-makita-9741/p-650706
Slip rent og deretter en god lakk med UV-beskyttelse. Eksakt produkt har jeg ikke kontroll på. Trolig en båtlakk med løsningsmiddel (?).E Elnovis skrev:
Olje gjør allerede mørkere partiene mørkere og resten får en gul tone.
Olje og deretter ferniss gir en blank overflate lik tre-båt, men fortsatt mørkere partier og en gul tone.
Kan treslaget være teak? Vi har en lignende garasjeport i familien fra omtrent samme tid og den er kledd med teak. Om så finnes spesiell teakolje å bruke. Slipe den får du enklest med maskin, du kommer nok langt med en mindre oscillerende variant.
Jeg brukte AI og den sier så her.D D.anne_85 skrev:
Takk for bildet! Basert på utseendet på garasjeporten kan jeg gjøre en kvalifisert vurdering:
Mulig treslag:
Teak er et sterkt alternativ her. Her er hvorfor:
- Fargen: Den varme, gyldenbrune tonen med innslag av mørkere årer er typisk for teak, spesielt når den har vært eksponert for vær og fått litt patina.
- Årring: De uregelmessige, noe "flekkete" årene og det naturlige mønsteret stemmer godt med teak, som ofte har en ganske livlig struktur.
- Bruksområde: Teak er vanlig forekommende i utendørsmiljøer (f.eks. porter, båtinredning, hagemøbler) på grunn av sin naturlige motstand mot fukt og råte.
🔧 Steg 1: Forberedelser og rengjøring
Materialer du trenger:
- Beskyttelseshansker og briller
- Dekkplast eller presenning (for bakken)
- Trerengjøring (f.eks. såpe, oksalsyre, eller spesialrengjøring for teak)
- Skurebørste eller svamp
- Vann og bøtte
- Slipepapir: korn 80, 120 og ev. 180
- Slipekloss eller maskin (multisliper eller eksentersliper)
Slik gjør du:
- Beskytt omgivelsene: Legg ut plast/presenning under porten så du ikke får slipestøv eller rengjøringsmiddel på bakken.
- Vask treet nøye med trerengjøring og vann. Bruk skurebørste. Dette fjerner smuss, mugg, fett og gammelt støv. Skyll nøye.
- La tørke helt – minst 24–48 timer i tørt vær.
🪵 Steg 2: Slipe overflaten
- Begynn med grovsliping (korn 80–100) for å fjerne gammel overflatebehandling og jevne ut flekker og flak.
- Finputs (korn 120–150) for å få en jevn og fin overflate før behandling.
- Fjern støv nøye med en børste og deretter mikrofiberduk. Du kan også bruke støvsuger eller trykkluft.
🛡️ Steg 3: Behandling og beskyttelse
Teak er best å olje, men du kan også bruke lasur eller hardvoksolje avhengig av utseende og vedlikeholdsbehov.
Alternativ A: Teakolje (mest naturlig)
Du trenger:
- Teakolje (helst med UV-beskyttelse, f.eks. fra Woca, Cuprinol, Jotun)
- Pensel, svamp eller klut
- Ev. slipeduk (korn 240 for mellomsliping)
Slik gjør du:
- Påfør oljen tynt med pensel eller klut. Jobb i seksjoner.
- La trekke inn i 15–30 min.
- Tørk av overskuddet med ren klut – veldig viktig!
- La tørke 24 timer, gjerne i tørt vær.
- Gjenta 1–2 ganger for best beskyttelse.
Alternativ B: Lasurolje med pigment (mer UV-beskyttelse)
Om du vil beholde den gyldenbrune tonen lenger uten at treet gråner, velg en pigmentert lasurolje i teakfarge.
- Eksempel: Jotun Trebitt, SiOO:X, Woca Exterior Oil med pigment
- Påføres som vanlig olje, men gir mer farge og lengre beskyttelse.
🧼 Vedlikehold og tips
- Vask lett 1–2 ganger per år med mild trerengjøring.
- Påfør ny olje ved behov (når overflaten føles tørr eller matt).
- Unngå å male teak – maling fester dårlig og flasser lett.
Klikk her for å svare