jeg har akkurat tatt opp et 2,3x2,5 m stort hull i en solid trevegg i min leilighet fra 1939. Den skal visstnok ikke være bærende, men når tre vertikale planker (50x150-250mm) gjenstår, er det visst trykk på en av dem. Jeg tenker derfor å sette opp regler rundt åpningen så ikke naboen ovenpå kommer ned til meg...

Hvor store skal de være? Hva fester jeg dem i og i hvilken rekkefølge? Tips mottas med takk!

Vegggen er 15 cm tykk og består av dette: 2 cm puss (med vass og ståltråd); 2 cm tre; 5 cm tre; 2 cm tre; 2 cm puss.

Om det ikke er en bærende vegg kan du gjøre slik:
Fell inn en stående regel (145*45) horisontalt halvt i halvt i de vertikale før du kapper dem. Under denne regelen skal du ha forberedt med forsterkninger på hver side av åpningen som bærer opp denne bjelken. All forsterkning gjøres med 145*45 regel. Du kan så velge om du vil ha ytterligere forsterkning oppover ved å felle inn enda en regel på andre siden.

Håper det gikk an å forstå noenlunde.

Jeg anbefaler også at du tar kontakt med en byggingeniør som gir tips på stedet og selvfølgelig også utleieren om du ikke allerede har gjort det. Søk også på forumet etter lignende tråder.
/CC

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.