Hei
Tenkte å bygge meg en støttemur, og etter mye fundering frem og tilbake så skal den lages av såkalte skalblokk. Den kommer til å bli som høyest 1,9 m, hvordan gjør man dette med støping av en slik på beste måte? Skal man støpe i etapper, eller tar man alt på én gang. Jeg vil jo helst ha hi

Spørsmålet er vel snarere hvordan du får den til å håndtere et jordtrykk fra 2m jord..... kan du kanskje finne noen anvisninger hos produsentene av skalblokk?

• Liker
kneetofs
  • Laddar…
Det ble noe feil ... Jeg vil helst ha betongbilen hit bare én gang. Etter hva jeg forstår, er det risikabelt å støpe så høye høyder på én gang?
Kom gjerne med tips og ideer om hvordan jeg skal bære meg åt for å unngå uhell...
Vennlig hilsen

forvisso men på et søk på Google, sier meg at det skal gå fint..... Som jeg forstår det så er det i stedet for en støpeform og med riktig armering så skal det tåle presset....Noen som vet med sikkerhet?

Min plan akkurat nå..... Støpe en såle på makadam med oppstikkende armering, når den har stivnet begynne å stable blokker i to skift og støpe opp til halvparten av den andre blokken. La det stivne....... For så å stable opp blokkene til full høyde og deretter ringe betongbilen og støpe resten......

Betraktninger: Gjøres det noe at jeg lar betongen stivne mellom støpningene?
Når man støper på høyden blir det tydeligvis et utrolig trykk, hva vil det trykket oppnå, vil det løfte hele muren eller velte det ut eller innover?
Trenger en skallmur uten mørtel mellom steinene plater som presses mot blokkene under støpingen?

Tips og ideer rundt dette mottas med takk.......
Mvh

MathiasS skrev:
Her finnes noen tips.

[lenke]

Som du ser finnes det ingen konstruksjonseksempler på støttemurer, kun frittstående murer. Jeg tror Finja har gode grunner til det. Verken leca eller skallblokkmurer er egnet som støttemurer.
Det er vel ikke helt riktig. Lecablokker kan jeg være enig i at de ikke er beregnet for murer som skal tåle store påkjenninger, men skallmursblokkene fra Finja eller alternativet Fundablokker er jo nettopp beregnet for murer med høye påkjenninger.

De eksemplene på murer du refererer til er jo nettopp murer som er beregnet til å utsettes for trykk fra én side. Forslagene er jo ment å brukes som plansiloer eller gjødselbassenger, disse to bruksområdene gir nok minst like store påkjenninger som et jordtrykk vil gi, naturligvis litt avhengig av hvilken jordart man har og hvordan man bruker jorden.

Så at det går an å lage støttemurer av skallblokker er jeg overbevist om, men armeringen og innfestingen i sålen er av stor betydning, likeledes er det viktig hvordan sålen utformes.

Sist redigert:
Klart at det går å lage støttemurer med skalblokker. Spørsmålet er hvor mange kontrafor man trenger for at den ikke skal velte. Murene i Finjas eksempel har vinkler som gjør at det er veggenes forankring i hverandre som tar hånd om trykk i sidelengs retning, ikke fastmonteringen i bakken. Det er sikkert ikke en designfunksjon som gjør at veggene blir halvparten så høye i den åpne enden av skitlådan i finjas dokument. Det samme gjelder hvis man bygger et basseng eller lignende konstruksjon, hvor veggene holder hverandre og forankringen i bunnen blir sekundær.

Bygger man en lang mur 2 m høy, blir innfestingen i bakken helt avgjørende. Muren vil selvfølgelig holde, spørsmålet er hvor lang tid det tar før den ligger på bakken, hel og i ett stykke.

• Liker
Erik Salhammar
  • Laddar…
Avhengig av hvor lang muren skal være, må man naturligvis håndtere konstruksjonen etter dette. Men prinsippet er ikke mer komplisert enn å bruke L-støtte. En mur armert og riktig laget av skalblokk trenger ikke å bli mye dårligere enn en helstøpt mur eller en mur av L-støtte. Se på Finjas konstruksjoner, de er av modell L-støtte med en solid plate i grunnen for å nettopp forhindre at muren velter.

Har man slike laster at man tror at en slik mur skal velte, er det svært enkelt å legge inn trekkbånd koblet i den horisontale armeringen mellom skiftene og som går ut i utfyllingen og forankres der. Nå tror jeg ikke at det er det store problemet hvis vi snakker om en vanlig villa tomt, men det er enkelt å tilføre og ikke bry med å bygge motstøtter.

Oceanis, jeg er enig med deg og synes ikke jeg har sagt noe annet (eller jo, L-støttene som er støpt i ett stykke vil nok holde litt bedre i vinkelen). I dette tilfellet har trådstarteren tenkt seg en 2m høy mur som settes på en sokkel, jeg antar at den sokkelen er omtrent en halv meter bred => få likheter med et L-støtte.

Forankring med en eller annen form for anker må også være mulig som du sier, med geonett eller med en eller annen form for bestandige anker.

Høres imidlertid ikke ut som TS har noen tanker om det, og derfor protesterer jeg litt. Skal stenge kakhullet nå.

Det er nettopp denne typen diskusjon jeg er ute etter, jeg mangler selv erfaringen. For å tydeliggjøre, så er muren 1 meter på det laveste og 2 meter på det høyeste hvorav 1,6 over bakken. Et par hjørner og ganske korte strekninger der den er som høyest (Max 2,5 meter)

Men jeg lurer fortsatt på om min fremgangsmåte i innlegget ovenfor inneholder noen store NEI NEI!

MathiasS skrev:
Oceanis, jeg er enig med deg og synes ikke jeg har sagt noe annet (eller jo, L-støttene som er støpt i ett stykke vil nok holde litt bedre i vinkelen). I dette tilfellet har trådskaperen tenkt seg en 2m høy mur som settes på en sokkel, jeg antar at den sokkelen er en halv meter bred => få likheter med et L-støtte.

Forankring med noen slags ankere må også være mulig som du sier, med geonett eller med en annen type bestandige ankere.

Det høres imidlertid ikke ut som at TS har noen tanker om det, og derfor protesterer jeg litt. Skal lukke kjeften nå.

Vi filosoferer jo på et forum så fortsett gjerne å argumentere, det gir sikkert TS en masse nye ting å fundere på ;)

Jeg har ingen hensikt å tie deg ihvertfall....;)

Finja har et produkt som heter gränslös som jeg har brukt. http://www.finja.com/App_Resource/Page/file/betong/5063-1.pdf
Jeg har laget en garasjenedfart med støttemurer som er ca 1500 høye på det høyeste stedet. Jeg støpte først en såle som skal være 700 mm bred. Det går med mye betong i denne, så jeg hadde betongbilen hit til det. Når det hadde stivnet, bygde jeg opp skallmuren og limte med settlim. Så helte jeg i betong som fylte omtrent ett skift. Når dette hadde stivnet, holdt det hele muren på plass slik at den ikke skulle forskyves når jeg fylte resten. Så var betongbilen hit en andre gang. Jeg støpte hele nedfarten og fylte samtidig muren hele veien opp. Det går med ca 80 l/kvm.

Sist redigert:
  • Liker
Nodanol
  • Laddar…
fn76 skrev:
Finja har en produkt som heter gränsløs som jeg har brukt. [lenke]
Jeg har laget en garasjenedkjørsel med støttemurer som er ca 1500 høye på høyeste stedet. Jeg støpte først en såle som skal være 700 mm bred. Det går med mye betong i denne så jeg hadde hit betongbilen til det. Når det hadde stivnet bygde jeg opp skallmuren og limte med settinglim. Deretter helte jeg i betong som fylte omtrent et skift. Når dette hadde stivnet holdt dette hele muren på plass så den ikke skulle forskyves når jeg fylte resten. Så var det hit med betongbilen en andre gang. Jeg støpte hele nedkjørselen og fylte samtidig muren hele veien opp. Det går med ca 80 l/kvm.
Interessant, har du bilder?

..om du følger Finjas anvisning for "gränslös" når du bygger din skalblock-støttemur vil det bli bra. Tror jeg. 700mm såle +armering ifølge anvisning.

Bilder...
Grunnarbeid for trapp med trekasser i en utgravd skråning, klar for fundamentering. Grus og jord rundt området. Bygging av betongdekke med armeringsnett over grus, ved siden av en murvegg i betongblokker. Grå betongmur langs en innkjørsel med betongdekke, nær en rød mursteinsbygning og en garasjeport. Planter i bakgrunnen.

• Liker
Härryda2015 og 5 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.