På inngangsplan er det garasje med en smøregrav. Skal renoveres om til et soverom. Under smøregraven er det en bod i kjelleren. Hvordan fyller jeg igjen smøregraven, så vi kan legge gulv etc. oppå?

Sett nedenfra, fra boden:

Kjellerrom med synlig lukehull i taket, hyller på veggen og diverse verktøy og materialer på gulvet.

Her ser man luken som nå beskytter hullet:
Sett nedenfra: En tregulvsluke i et betongtak, muligvis del av en smørjegrop, sett fra lagringsrommet under. Blåmalte betongbjelker rundt.

Sett ovenfra, fra garasjen og det kommende soverommet:
Garasjegulv med en stor rustet metalluke, sykler står i bakgrunnen og diverse verktøy ligger rundt, inkludert en eske og en pumpe.

Luken skyves til siden:
Rusten og slitt metallluke i garasje viser åpningen til smørjegropen som skal fylles igjen for å bli til et soverom.

Må hullet støpes igjen?

Det bør være enklere å bygge et trebjelkelag. Fest balksko i betongbjelkelaget med ekspansjon eller annen sterk innfesting og deretter legge treplanker og egnet plate- eller skivemateriale oppå. Eventuelt kan man også isolere og sette et innertak nedenfra.

• Liker
peter.linkan
  • Laddar…
Takk for innspill!

Flere som har innspill?

Spar den! Blir et utmerket hemmelig rom, samt at den vil glede fremtidige eiere som selvfølgelig kommer til å gjøre garasje av soverommet :cool:

• Liker
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Om det ikke er utett og høy konsentrasjon av markradon fra hullet, ville jeg ha spart det og laget en pen luke, ekstra lagring er aldri feil.

T TypRätt skrev:
Om det ikke er utett og høy konsentrasjon av markradon fra hullet ville jeg også ha spart det og laget en fin luke, ekstra lagring er aldri feil.
Under soverommet er det altså et lager. Så lager man en luke der så kommer man 2 meter rett ned til lageret :rofl:

Era tanker om å gjøre noe av dette rommet var selvfølgelig spennende.. Slike ting engasjerer man seg i...

Jeg har laget to plantegninger over garasjen som den er i dag og hvordan vi ser for oss soverommet.

På sidene til venstre, ned og høyre, dekkes smøregraven av sengen. Så det er absolutt mulighet for å gjøre noe der.

Min tanke er at man kan sette igjen smøregraven i linje med innertaket fra kjelleren. Siden smøregraven er 24 cm dyp, kunne man da fått en skjult luke der med kanskje 15 cm lagringsplass. Kunne vært nyttig for verdisaker, pass, etc.

Høres det fornuftig ut? Idéer på hvordan man gjør fra soverommet, slik at det blir en del av gulvet og virkelig blir en skjult luke?

Plantegning over garage omgjort til soverom, viser mål og plassering av smøregrop, som er 24 cm dyp, innenfor rommet på 380 x 550 cm.
Planløsning som viser garasje omgjort til soverom med garderobesystemer og sengeres plassering, mål angitt i centimeter.

harry73
Visst kan man støpe igjen hullet, men da trenger man i alle fall armering som festes inn i den eksisterende betongen. Ville ikke gjort det selv uten at en konstruktør ser på det. Men vet man hvordan man gjør det, er det ikke så vanskelig å gjøre selv.
Men å tette med trebjelkelag er selvfølgelig mye enklere og billigere, og står sengen på luken, er det heller ikke slik at man hører at luken finnes om man går over den (for det gjør man jo ikke)

B
En minifritzl kjeller som denne må jo øke verdien på huset med et par 100 000kr om åpningen kan skjules. Jeg hadde bygget en trekonstruksjon med luke og stige der.

Lagre! Tenkte direkte på denne scenen :cool:

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.