Holder på å bygge en maksimalt enkel vedbod (regnskydd). Grunnlegging på markplater eller nmarkstein (byggplast under som fuktstopp), syll i 28x120 stående terrassebord og så reglestamme med 28x120 eller 45x70. Legger 28x120 terrassebord som gulv med 2-3 cm luftspalte. Tenkte deretter å panele liggende med trykt 22x95 med 5mm spalte for ventilasjon. Pulttak bestående av TR20 skrudd på tverrgående 28x120 som stives opp nedenfra med stående 28x120 på tvers.

Hvordan stiver jeg best opp dette? Tenkte å sette hullbånd i kors men kanskje oljeboards eller asfa er bedre? Men hvordan løser man da ventilasjonen? Gjetter at plate materiale på veggene blir for dårlig ventilasjon, eller?

/Anders

Tenk på to ting. Ved er tungt og bøsende. Jeg anbefaler å støpe pilarer så du kommer opp et stykke. løs bark og flis kan da falle ned mellom sprekkene under gulvet, og du slipper å koste rent i boden hele tiden, du får også ventilasjon nedenfra, noe som er bra. Sprekkene i gulvet bør være minst 3-5 cm brede. Bruk solide regler 45*180 cc 60 siden det er så tungt. Bruk skråregler i rommene eller stålbånd for å avstive boden. Plankene på veggene bør også ha sprekker for ventilasjon ca 1-2 cm.

En eller to skrå regel fra gulv til tak, en Z, så får du stabiliteten uten plater.

Ok, setter et Z i noen fag da så får man stabilitet på enkleste måte. Tenkte å legge grunn med svill direkte på 30x30 hagefliser for å gjøre det billigere, men kanskje bedre å sette Byggmax ferdige søyler på hagefliser som jeg graver ned? Men jeg synes en 45x145 som står direkte på doble lag fliser burde gi 145 + 50 + 50 mm bakkeklaring (minus synket) og holde siden belastningen spres. Regler 60 c-c og legger 28x120 som gulv.

Skal ha 22x95 trykket som panel og legger ganske enkelt en planke som distanse når jeg skrur den opp.

Noen som kan anbefale hva man maler terrassebord med? Tenkte bruke dekkbeis.

/Anders

Det der ser ut til å bli mer enn et maksimalt enkelt vedskjul. :)

Du kan forenkle med å la det hvile på sementplater/hageplatting i hjørnene.

Ordentlige bjelker i tak, bærebjelker, liggende bjelke et stykke over bakken og stående panel.

Noe for å hindre markfuktigheten. Etter tilstrekkelig lang tid har du nok bøs under gulvet til at luftstrøm der kunne påvirke tørkingen.

Hvordan gjør du da for å rydde bort det?

Når du ikke lager en tett bod, så blir taket og vinden gjennom veggene tilstrekkelig for å tørke veden. Og i alle tilfeller er det bra å la det være noen cm mellom stablene.

Inni boden kan du avlaste trykket fra stablene med stående bjelker.

charta77 skrev:
Det der ser ut til å bli mer enn en maksimalt enkel vedbod. :)

Du kan forenkle med å la den hvile på sementplater/hageplate i hjørnene.

.....

Noe for å forhindre markfuktigheten. Etter tilstrekkelig lang tid har du nok bøss under gulvet til at luftstrømmen der kunne påvirke tørkingen.

Hvordan gjør du da for å rydde bort det?

........

Inne i boden kan du avlaste trykket fra stablene med stående lekter.
Har lagt ut 35x35 hageplater og hoppet på dem, jorden ser ut til å holde ganske godt selv om det stedet på tomten er litt mykt. Skal legge 45x145 c-c 900 og skru 28x120 tvers over som gulv. Bredden på gulvet blir 270 cm så jeg tror ikke det holder med å bare legge plater under de ytre bærebjelkene, eller? Bærebjelkene skal ha plater under med cirka 90 cm avstand. Kjører trykkimpregnert tre NTR A i bærebjelkene selv om ikke bærebjelkene er i direkte jordkontakt.

Takknemlig for anbefaling om c-c for bærebjelkene. Bærebjelkene er 390 cm og det blir takhøyde cirka 220 cm så boden kommer til å romme kanskje 15-20 kubikk, noe som er det jeg har kløvd hittil.

Legger vanlig 0,2 mm fuktsperre under som beskyttelse mot markfuktigheten, og det blir lett å feie under fra bøss ved å kjøre inn en kost eller bruke løvblåser. Skulle plasten bli ødelagt får jeg legge inn ny.

Hvordan skal jeg gjøre for å avlaste trykket fra vedstablene med stående lekter, forstår ikke helt.

/Anders

Noe som fungerer bra til gulv er vanlige sj pall, det er sprekker i dem og gulvet kommer ca. 15 cm opp fra bakken så det ventilerer nedenfra. :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.