Om det er så at du skal feste inn en 100mm regel på høyden så blir det nok til å forbore og skru..........
Jo det var et problem som jeg aldri hadde tenkt på. Kanskje høres latterlig ut men men.
Det er på høyden 100mm som de skal sitte.
Og de skal bli sittende der også.
Skråspiker duger ikke i det hele tatt?
Hva slags skrue bruker man da?
Fransk treskrue eller er det for unødvendig ambisiøst?
Det er på høyden 100mm som de skal sitte.
Og de skal bli sittende der også.
Skråspiker duger ikke i det hele tatt?
Hva slags skrue bruker man da?
Fransk treskrue eller er det for unødvendig ambisiøst?
Nei, fransk blir vel litt vel overdimentionert, det finnes lange "tunna" skruer som ville funke utmerket sjekk ut denne siden:http://www.kplast.se/tak_skruv.asp og se på den sjette modellen fra venstre, den er riktignok for plate, men drar som bare søren i treet også. finnes i lengder opp til 250mm. prøv å få tak i noe slikt så har du løsningen.
Ring gjerne og snakk med k-plast så kanskje du kan få kjøpe skruer fra dem, eller så kanskje de vet hvor du kan få tak i dem.......
Ring gjerne og snakk med k-plast så kanskje du kan få kjøpe skruer fra dem, eller så kanskje de vet hvor du kan få tak i dem.......
Aha ok.
Det bekymret jeg funderer på da er om regelen ikke kommer dikt mot takstolen. Med helgjengede skruer så beholdes eventuelt avstand mellom plankene.
Om man da tar og forborrer så pass at gjengene ikke kommer til å feste i regelen (den som skal dit) kommer da skruehodet til å klare å holde fast regelen?
Det bekymret jeg funderer på da er om regelen ikke kommer dikt mot takstolen. Med helgjengede skruer så beholdes eventuelt avstand mellom plankene.
Om man da tar og forborrer så pass at gjengene ikke kommer til å feste i regelen (den som skal dit) kommer da skruehodet til å klare å holde fast regelen?
Jo, så var tanken fra starten. Jeg innså tidlig at det ville bli mer kronglete å spikre for tykke bjelker i taket, hadde mange tanker om å ikke bruke en hel bjelke på 100mm, eller om de nå er 95mm (det betyr ingenting).ByggaNytt skrev:
Men av en eller annen grunn bestilte jeg 100x45.
Nå står jeg her med skjegget i postkassa.
I sluttenden er det ikke vanskeligere enn å finne tilstrekkelig lang skru, noe beslag eller annet som kan anbefales. Selvfølgelig kan jeg slå inn 150mm spiker, men jeg er ikke sikker på at 50mm er nok for å holde bjelkene på plass og følgelig den vekten man vil henge i dem. Eller skråkneppe, men da vil bjelken sprekke og falle ned.
Men kanskje har jeg fundert for mye, og skapt problemer som ikke finnes.
borrer man riktig størrelse på hullet så tar hodet tilstrekkelig, i verste fall så får man trekke ut skruen og skru den i igjen, da stopper regelen i riktig posisjon.
Biltema har lange skruer med torx eller insex til god pris. Du skal absolutt skru og ikke spikre (ved spikring skal nemlig 2/3 av spikeren sitte i festematerialet. Tenk også på at skruen skal løpe fritt i bjelken du monterer. Du trenger altså først bore med et stort borr (20mm) og deretter dimensjonen 2 mm større enn skruen. Ellers er jo beslag et utmerket tips, selv om det er dyrere. Lim gjerne bjelkene også så sitter det som fjell
/CC
/CC
Det ble skråpiket.
Og har brukt 45x45 fast i takstol og regel.
Så kommer det jo til innvendige vegger, ytterligere loddrette regal o.s.v.
Ytterligere et bevis kanskje på at man ikke skal fundere for mye, og skape seg bekymringer unødvendig hele tiden..
Og har brukt 45x45 fast i takstol og regel.
Så kommer det jo til innvendige vegger, ytterligere loddrette regal o.s.v.
Ytterligere et bevis kanskje på at man ikke skal fundere for mye, og skape seg bekymringer unødvendig hele tiden..
Klikk her for å svare