Hei alle,
Svenne som bor på Irland som ikke stoler på lokale håndverkere....
Jeg vil isolere loftet i huset mitt bygget i 2005. Skal ikke bygge ut loftet for boligformål, men bruke det til lagring, dvs. loftsdør/luke med stige er installert.

Har fått tilbud som virker å være ok, MEN det finnes en STOR forskjell på begge tilbudene. Enten sprayes isolasjonen (100mm) direkte på fuktsperreduken og undertaket og skaper en ny tetteflatede og et lufttett loft. ELLER så setter du opp en lekter for å skape en ventilasjonskanal mellom sprayisolasjonen (200mm) og skifertaket.

Tilbakemelding på disse ulike måtene takk....

T
Det høres ut som to helt forskjellige tak...? Et med råspont (med fuktisoleringsduk...?) og et med skifer...?
Kan du fortelle forutsetningene i dag?

Jeg tenker at 200 mm er bedre enn 100, vi har typ 400 mm isolasjon i taket i Stockholmsområdet, og luftspalte er alltid å foretrekke (et krav om man har tremateriale vil jeg si)
Hva er en "kexdistans"?

• Liker
MrFrame
  • Laddar…
Beklager for treg respons.... Årsavslut etc
Legger ved tre bilder fra loftet det gjelder.
Kexdistans er avstanden når man setter inn "kex" som danner en avstand / luftlomme mellom det eksisterende taket og sprayisoleringen. Her på øya så sprayer man enten direkte på den svarte duken på bildene med 100 mm skum, eller lager en kexdistans på 50 mm så sprayer man 200 mm skum, men selvfølgelig mye dyrere....

• Vindsrom med trebjelker og svart duk, viser konstruksjonen for isolering med "kexdistans" mellom taket og isolasjonen.
  • Byggstruktur på loftet med svart duk og rør, del av isoleringsprosjekt.
  • Loft med trebjelker og svart duk; vist er konstruksjonens takdermed isolasjon av typen "kexdistans" mellom tak og skumisolering.
MrJay
Hvis jeg fikk velge hadde jeg definitivt valgt luftspalt (kex) + PU skum. Da får rupanelet lufting på undersiden og undersiden beskyttes fra kondens, noe jeg har opplevd (dyrt!)

• Liker
MrFrame
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.