Hei.

Holder på med kjøkkenrenovering og har kjøpt en ny kjøkkenvifte som dessverre legger seg direkte oppå der røret for strømkablene kommer ut. Hvordan skal man gjøre det penest/smidigst for å flytte kabler samt rør ca. 50-60 cm høyere opp? Kabelrøret kommer ovenfra og det er en plate gips. Skal man lage en smal renne og prøve å fiske ut røret og deretter prøve å lappe det pent, eller skal man gjøre et større inngrep i gipsplaten for å prøve å lappe det og sette bjelker bak? Finnes det en bedre måte? Ingen inngrep i elektrisiteten trengs bortsett fra å korte kablene.

Tja, jeg skulle 'lage en renne og fiske ut røret'. Så må man jo 'lappe og reparere' rennen. Skal det opp fliser så vil det jo skjule lappingen.

Jo, det var omtrent slik jeg tenkte meg det. Hvordan gjør man det enklest, med kniv eller bore og stikksag?

Skal du bare fiske ut røret, eller hvorfor ikke sette en boks som du deretter pent kan trekke strømmen fra? Jo mindre hull du tar opp i gipsplaten, desto mer pirkete og kronglete kommer det til å bli. Ta opp stort nok hull slik at du kommer til å jobbe, for det er jo ikke vanskeligere å erstatte en større gipsbit. Alltid hyggelig å ha litt albuerom når man jobber.

Bank frem evt regler i veggen.
Mål opp hvor stort hullet trenger å være.
Tegn opp en rettvinklet firkant på den nye gipsplaten.
Del platen som vanlig med kniv og slip av kantene samt fase av forkanten med kniv.
Hold opp gipsbiten rett mot veggen der hullet skal tas opp og tegn etter kantene.
Borr et hull og sag opp hullet med stikksag.
Fase av kantene foran (letter sparkling).
Flytt strømmen. Bruk evt renovasjonsboks hvis du vil trekke strømmen via boks.
Skru fast et par plater bak eksisterende gipsplate for å skru den nye biten i.
Skru fast passbiten og sparkel.
Ferdig!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.