7.394 lest ·
16 svar
7k lest
16 svar
Hvordan skal jeg tørke glattpanel 28*120 for gulv
Hei
Jeg har kjøpt 90 kvm slettspont 28*128 på Ekesiöö brädgård. Jeg har det til tørk hjemme og har spredt det ut på gulvet. Hva skal jeg tenke på, kan jeg spre det ut slik at plankene ligger to og to oppå hverandre, eller skal man ha flere for å få tyngden av hverandre til å holde det rett. Hvis det vrir seg, er det et problem å få det tett uansett når jeg vel skrur det fast i 60CC bjelkelaget. Hvor lenge skal jeg ha det til tørk før jeg skrur det fast for å unngå store mellomrom etter at jeg har skrudd det fast?
Takk
/Per
Jeg har kjøpt 90 kvm slettspont 28*128 på Ekesiöö brädgård. Jeg har det til tørk hjemme og har spredt det ut på gulvet. Hva skal jeg tenke på, kan jeg spre det ut slik at plankene ligger to og to oppå hverandre, eller skal man ha flere for å få tyngden av hverandre til å holde det rett. Hvis det vrir seg, er det et problem å få det tett uansett når jeg vel skrur det fast i 60CC bjelkelaget. Hvor lenge skal jeg ha det til tørk før jeg skrur det fast for å unngå store mellomrom etter at jeg har skrudd det fast?
Takk
/Per
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Du bør legge virket i stabler med strølekter i mellom. Hvis plankene er av furu, bør strølektet være av gran. Hvis du kjøper en fuktighetsmåler (finnes på alle byggevarehus) kan du selv vurdere når virket er tilstrekkelig tørt. 8% fuktighetsnivå er ønskelig.
Takk for svaret, jeg blir litt nysgjerrig på hvorfor man må blande furu og strølekten i gran og ikke kan ha samme?J justusandersson skrev:
Jeg tror det har med vekst av mugg å gjøre, men kan ta feil der. Har jeg rett så har materialvalget på strølekten ingen betydning om gulvet ikke er klissvått (fuktighetsnivå > 20%).
Hvor fuktig er gulvet nå (eller når du kjøpte det)? Antar at det allerede er tørket?
Luftutskiftning er veldig viktig også og reduserer tiden det tar å tørke vesentlig. En liten bordvifte (uten varme) som kan få stå og blåse ville forkorte tiden veldig mye.
Hvor fuktig er gulvet nå (eller når du kjøpte det)? Antar at det allerede er tørket?
Luftutskiftning er veldig viktig også og reduserer tiden det tar å tørke vesentlig. En liten bordvifte (uten varme) som kan få stå og blåse ville forkorte tiden veldig mye.
Takk for tipset om borsfläkten, det skal jeg definitivt gjøre. Det var allerede noe tørket da jeg kjøpte det. Annet spørsmål: Bjelkelaget er cc 100, vet du hvilken tykkelse furu glattkant bør ha for å ikke svikte (tenåringsrom). Jeg har kjøpt 28*20 furu virke, holder det eller må jeg gjøre tettere bjelkelag eller annen tiltak?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er for å unngå misfarging.P perra4 skrev:
Jeg antar du mener 28x200? Ja, 28 mm er for tynt for å ligge alene på så stort c/c avstand. Siden du allerede har kjøpt virkene, er den enkleste løsningen å legge en 12 mm K-finerplate under bordene. (Legg platene slik at overflatefaneren ligger på tvers av gulvbjelkene) Det går bra med en 22 mm gulvsponplate også, men da blir det høyere. Ellers er en gammel tommelfingerregel å gå opp til det som før ble kalt 11/2 tommers bord, altså 36-38 mm tykt. Hvis du vil holde nede gulvhøyden, må du plassere nye gulvregler mellom de gamle.P perra4 skrev:
28*120mm, det var klønete av meg å velge feil dimensjon. Det må nok bli bjelker mellom de gamle. Jeg antar at bjelkene skal være parallelle med eksisterende bjelkelag? Det eksisterende bjelkelaget er 17cm*5cm. Hva er en god dimensjon på de supplerende parallelle gulvbjelkene? Jeg vil ha så mye isolasjon som mulig i bjelkelaget for å redusere lyden mellom etasjene.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
De eksisterende reglene er nok 50x175 mm, noe som tilsvarer 2x7 tommer, som det sikkert sto på tegningen.
Hva som er passende dimensjon på nye bjelker avhenger av spennvidden på de eksisterende, og om du eventuelt vil kompensere for gamle mangler. Mål opp spennvidden (bjelkenes lengde) så skal jeg gi deg noen alternativer.
Hva som er passende dimensjon på nye bjelker avhenger av spennvidden på de eksisterende, og om du eventuelt vil kompensere for gamle mangler. Mål opp spennvidden (bjelkenes lengde) så skal jeg gi deg noen alternativer.
Veldig snilt av deg, stor takk for din hjelp. Dine mål (2*7 tommer) stemmer bra, men jeg har dessverre ingen tegninger igjen da huset er fra 1926. Spennvidden er 590cm, og det ligger et kompletterende regelverk på 3*10cm (kanskje 2*4 tommer) parallelt med bjelkelaget imellom, det var det som gjorde at jeg trodde at det var 50CC og derfor kjøpte jeg 28*120, (jeg så spikrene på den avstanden i råspanet). Gamle gulvet (råspanen er 23*110), har satt seg her og der, men usikker på om det er bjelkelaget eller det kompletterende regelverket som har gitt etter (har ikke rukket å rive opp den delen enda). Legger ved et bilde på hvordan det ser ut i dag.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Er du sikker på at det ikke finnes noen bærende vegg i etasjen under? 5,9 meters spennvidde er utrolig mye for dine gulvbjelker.
Jo det finnes en bærende vegg i etasjen under, som er på avstanden 2m hhv 3,9m fra ytterveggene, men man ser ingen forskjell på at etasjeskilleren skulle ligge på den, men den ligger vel riktig på den bærende veggen, selve bjelken er i ett stykke på 5,9m
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er bra at bjelken er i ett stykke, men det må likevel føles litt svaiende. Da synes jeg den absolutt beste løsningen er at du legger inn nye 45x170 (C 24) bjelker mellom de gamle. Legg en tynn isoleringsremse under de nye bjelkene som dekker de 5 mm som mangler, så minsker du risikoen for trinnlydsforstyrrelser noe. Da kan du bruke ditt innkjøpte gulvvirke. Med c/c 500 mm vil det føles veldig stivt og bra.
jo det er litt svaiete og har satt seg her og der, når jeg gravde i flisisoleringen viste det seg at 3*10 ekstra regelen bare lå direkte på flisen (se bilde). jeg var litt fristet til å bare ha 45*100 ekstra regler slik at jeg fikk plass med en markplate under ekstra regelen som skal være bra for lydisoleringen. vet ikke om 45*100 er nok men det er vel en prioritering mellom lydisolering og stabile gulv
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Du må absolutt prioritere stabilt gulv. Det kan ellers oppleves veldig vanskelig med annenhver bjelke stødig og annenhver svaiende. Dessuten er det egentlig ingen motsetning mot lydreduksjonen. Trinnlyden fra de gamle er vanskelig å utbedre. Luftlyden fikser du ved å fylle rommene til halvparten med mineralull.
Vil du gjøre en skikkelig god løsning når det gjelder trinnlyd, kreves nye bjelker på noe høyere høyde av limtre, og så kommer problemet med gulvplankene tilbake. Alt blir noen cm høyere og dyrere, men bra.
Vil du gjøre en skikkelig god løsning når det gjelder trinnlyd, kreves nye bjelker på noe høyere høyde av limtre, og så kommer problemet med gulvplankene tilbake. Alt blir noen cm høyere og dyrere, men bra.