TheImprovisor
Jeg holder på å legge tak.
Et av rommene er lite, og etter å ha satt opp en plate på prøve ser det slik ut. Altså en veldig liten bit igjen til vegg. En delvis installert takplate med en liten avstand til veggen, festet på en treramme.

Hvordan skal jeg tenke for å
- Få det så pent som mulig
- Få så lite svinn som mulig

Det er vel bare å legge løpende? Du kapper siste platen så det passer i rad 1, delen som blir over legger du først i rad 2 og så videre, da slipper du en lang skjøt på samme sted over hele taket samt at neste bit blir lengre.
Alt. er at du kapper første platen litt så siste biten blir lengre.
Alt begge løsningene.

TheImprovisor
K Kontoristen7 skrev:
Du kapper siste platen så det passer i rad 1, delen som blir igjen legger du først i rad 2 og så videre, da slipper du en lang skjøt på samme sted over hele taket samt at neste bit blir lengre.
Ja, det er jo slik man vanligvis gjør det.
Min undring ble foranlediget av at den kappede biten i dette tilfellet blir så kort og at det kanskje fantes noe mer snedig måte å løse det på. 🙂

TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Ja, det er jo så man pleier å gjøre.
Min undring ble foranlediget av at den kappede biten i dette tilfellet blir så kort, og at det kanskje fantes noe mer snedig måte å løse det på. 🙂
Da kapper du den første skiven i rad 1 en bit, da blir den siste korte biten lengre. Så fortsetter du løpende.

TheImprovisor
K Kontoristen7 skrev:
Da kapper du den første platen i rekke 1 et stykke, da blir den siste korte biten lengre. Så fortsetter du løpende.
Tenkte slik først også, men da får jeg jo spill i begge ender av hver rad.

TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Trodde det først også, men da får jeg jo spill i begge ender av hver rad.
Tvert imot... Du får bare spill i første rad.
Neste rad tar du jo spillet fra siste bit i forrige og starter med - altså løpende...

Leggoppskjema med piler som viser hvordan kappet materiale brukes i neste rad for å minimere avfall.

• Liker
fribygg
  • Laddar…
TheImprovisor
K Kontoristen7 skrev:
Tvert imot... Du får bare spill i første rad.
Neste rad tar du jo spillet fra siste biten i foregående og starter med - dvs løpende...

[bilde]
Ja, om jeg legger etter det mønsteret hadde det fungert. Jeg legger mønster der annenhver rads skjøt linjerer, noe jeg glemte å nevne i mitt spørsmål.

Platene er 120, og den lille biten du ser på bildet er igjen etter at jeg satte den første platen. Det er altså et ganske lite tak.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.