Hei,

Jeg tenkte å bygge en enklere sykkelbod, med inspirasjon og veiledning herfra fra byggbeskrivninger.se. Men jeg tenkte å droppe dørene.

https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/cykelforrad/

Deres ramme ser slik ut. Men hvis jeg i stedet vil ha liggende (not og fjær) panel. Da må jeg jo ha andre spikerslag. Hvordan pleier man å gå frem da? Setter man bare vertikale spikerslag utenpå, eller gjør man det på en annen måte?

En treramme for et sykkelskur uten dører, med horisontale og diagonale stivere, plassert på en mursteinsbelagt base.

Det kommer an på hvor lange panelbitene blir og hvor stor avstand de klarer uten støtte. En løsning er for eksempel å spikre/skru direkte i stenderne. Nå har du horisontal spikerlekt som du i så fall dropper. Får du for stor avstand kan du bare felle inn en regel i stenderne så panelet får tilstrekkelig støtte.

• Liker
oddan
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Det kommer an på hvor lange panelbitene blir og hvor langt avstand de klarer uten støtte. En løsning er for eksempel å spikre/skru direkte i stenderverket. Nå har du horisontal spiklekt som du i så fall hopper over.
Får du for langt avstand kan du bare felle inn en list i stenderverket så panelet får tilstrekkelig støtte.
Takk for ditt svar! Når du skriver "felle inn en list i stenderverket", mener du at man bygger mer som en vanlig vegg da, slik? Hvordan gjør man i så fall med diagonalstøtten. Sette man den bare på innsiden, eller trengs den ikke?

Tegning av konstruksjon av en veggramme med vertikale og horisontale bjelker, uten diagonalstøtte.

Skråstøtten er fortsatt der, men over og under fester man en bit regel. Skråsager man de nye bitene passer de mot skråstøtten og det ser litt bedre ut fra innsiden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.