Hei, vet at mange lignende tråder har blitt laget, men jeg trenger råd. Vi har kjøpt et hus med en sliten kjeller. Tanken er å ha vaskerom der nede, men ellers ingenting. Vi vil bare få opp litt farge slik at det blir litt triveligere, men vi kommer ikke til å legge fliser eller lignende.
Vi har begynt å fjerne de gamle veggtapetene med den diffusjonstette malingen slik at veggene kan puste igjen. Det ser ut som noe (kanskje limet til veggtapetene?) har mugnet, og det skal vi selvfølgelig fjerne. Det har vært så fuktig at materialet nederst falt fra hverandre da vi begynte å fjerne tapeten, og en slags treullitt ble avdekket. Jeg kan ikke mye om bygging og renovering, så jeg prøver å lære, men jeg trenger hjelp med følgende:

1. Er det hvite en type gips eller kalkpuss? Det "støvet av" når jeg tar på det. Må vi fjerne alt (til og med det som sitter hardt) før vi legger på en ny puss? Eller kan det som ikke løsner lett forbli? Det tar utrolig lang tid å prøve å hakke løs alt.

2. Hva er det grå som er lagt utenpå treullitten? Betong? Eller også en type puss? Hvordan reparerer vi best hullene som har dannet seg nederst?

3. Vi skal drenere kjelleren på nytt i forbindelse med en utbygging som vi venter på byggetillatelse for. Er det noen vits i å pusse om og male før det er helt tørt, eller kan det nye bli ødelagt? Vi skal selvfølgelig sørge for at det er diffusjonsåpent.

Takknemlig for svar, vil lære!

T
1. det kan være en form for kalkfarge eller silikatfarge om det er utenpå treulliten og under tapeten, om det er pussen som slipper så ta bare bort det som sitter "løst" - resten kan sitte igjen
2. det er en puss, troligvis kalkpuss som er litt mer fleksibel enn sementpuss
3. om dere pusser og maler med en diffusjonsåpen maling (som dere burde gjøre) så spiller det ingen rolle.

• Liker
cpalm og 2 andre
  • Laddar…
T Testarn skrev:
1. det kan være en form for kalkmaling eller silikatmaling hvis det er utenpå treulliten og under tapeten, hvis det er pussen som slipper så ta bare bort det som sitter "løst" - resten kan sitte igjen
2. det er en puss, trolig kalkpuss som er litt mer fleksibel enn sementpuss
3. hvis dere pusser og maler med en diffusjonsåpen maling (som dere burde gjøre) så spiller det ingen rolle.
Glemte jo selvfølgelig å legge ved bildene, men du ser ut til å ha svarene uansett, takk!

• Veggen under renovering med avflasset maling og sprukket overflate, omkranset av rusk og stykker av fallende puss på gulvet.
  • Skadet vegg med flassende maling og eksponert puss, muligens tegn på fuktproblemer eller dårlig vedlikehold.
T
😂
Ja, det er litt sånn det ble bygget "før" og så vi hadde det i vårt hus fra -57 bortsett fra at vi ikke hadde tapet på veggene i kjelleren så det var ingen høyodds ;)

T Testarn skrev:
😂
Ja, det er litt sånn det ble bygd "før" og slik vi hadde det i vårt hus fra -57 bortsett fra at vi ikke hadde tapet på veggene i kjelleren så det var ingen høyoddser ;)
Føles som at eldre kjellere bare er et stort mørke haha!
Takk for dine svar, prøver å ta bort det som løsner og så pusser jeg opp alt helt enkelt!

• Liker
Testarn
  • Laddar…
T
Før så ble kjellere bygget for å være nettopp kjellere, med lagring, fyrrom, sykkelrom, vaskerom og kanskje et verksted. Da ble det brukt materialer som "tålte" fukt eller iallfall å bli våte og tørke opp, men så ble det en greie å lage kjellerstue eller soverom i kjelleren. Da ville man ha det litt finere og begynte å sette inn trestendere, treetexplater og tregulv med tapeter og heldekkende tepper som virkelig ikke tålte fukten i en kjeller (det var jo sjelden isolerte gulv eller fantes kapillærbarriere under betongen).
Med tiden kom også plastmaling og vinyl-tapet som stengte inn fukten og førte til mugg og råte....

Da vi kjøpte huset, var jeg glad for at ingen hadde "pusset opp" kjelleren, slik at alt var ganske originalt og urørt, så vi slapp å rive mye før vi kunne begynne å friske opp litt. Det ble en del epoksy på gulv og ny silikatmaling i tak og på vegger.

Det var jo oljefyr til å begynne med som varmet opp kjelleren (sammen med litt frimerke-store elementer), men den var "erstattet" av elpatron på begynnelsen av 80-tallet, så det var litt muggent og rått, så da vi installerte VVP, ble det til å komplettere med noen flere elementer, og etter dreneringen er det mye varmere, 4-5 grader, og ikke fuktig som før. Det hjelper også at vi ikke har tørketrommel, men har tørkerom hvor vi har satt inn en avfukter - fungerer utrolig bra. En vanlig vask tørker på noen timer, og fyller vi hele tørkerommet med frottéhåndklær, tar det dobbelt så lang tid.

• Liker
pizzaslizze
  • Laddar…
P pizzaslizze skrev:
Føles som at eldre kjellere bare er et stort mørke haha!
Takk for dine svar, prøver å fjerne det som løsner og så pusse opp alt helt enkelt!
Se det som en mengde muligheter istedenfor. Når det har blitt rent og friskt kan du innrede en fin lys vaskekjeller, ha kjølig spiskammer, en sval plass i sommervarmen og mye mer. Du kan gjøre nye rørlegginger under kjellertaket om du for eksempel vil flytte rundt på baderom. DU har plass til moderne varmesystem.
Alt dette mangler i et "moderne" hus på plate.

• Liker
pizzaslizze og 2 andre
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Før så ble kjellere bygget for å være akkurat det, med lagring, fyrrom, sykkelbod, vaskerom og kanskje et verksted. Da brukte man materialer som "tålte" fuktighet eller iallfall å bli våt og tørke opp, men så ble det en greie å lage kjellerstue eller å lage soverom i kjelleren. Da ville man ha det litt finere og begynte å sette inn trevegetasjon, trefiberskiver og spongulv med tapeter og heldekkende tepper som virkelig ikke tålte fuktigheten i en kjeller (det var jo sjelden isolerte gulv eller kapillærbrytende sjikt under betongen).
Med tiden kom også plastmaling og vinyltapet som stengte inne fuktigheten og førte til mugg og råte...

Da vi kjøpte huset, var jeg glad for at ingen hadde "renoverat" i stykker kjelleren, så det var ganske mye originalt og urørt, slik at vi slapp å rive en masse før vi kunne begynne å friske opp litt. Det ble litt epoxy på gulv og ny silikatmaling i tak og på vegger.

Så var det jo oljefyr fra begynnelsen av som varmet opp kjelleren (sammen med litt frimerke-store elementer), men den hadde blitt "erstattet" av elpatron på begynnelsen av 80-tallet, så det var litt innestengt og rått, så da vi satte inn varmpumpe, ble det å komplettere med litt flere elementer og etter dreneringen er det mye varmere, 4-5 grader, og ikke så fuktig som før.
Det hjelper også at vi ikke har en tørketrommel, men har tørkerom som vi har satt inn en avfukter i - funker kjempebra. En normalvask tørker på noen timer, fyller vi hele tørkerommet med frottéhåndklær så tar det dobbelt så lang tid.
Epoxy på gulvet, er det diffusionsåpent? Var det for å få til en blank overflate?

T Thomas_Blekinge skrev:
Se det som en mengde muligheter i stedet. Når det har blitt rent og friskt kan du innrede en fin lys vaskekjeller, ha sval spiskammer, en sval plass i sommervarmen og mye mer. Du kan gjøre nye røropplegg under kjellertaket om du f.eks. vil flytte rundt i badet. DU har plass til moderne varmesystem.
Alt dette mangler i et "moderne" hus på plate.
Det er sant! Vi har en matkeller i et annet rom i kjelleren og den ser jeg frem til å bruke. Takk for peppen!

T
P pizzaslizze skrev:
Epoxy på gulvet, er det diffusjonsåpent? Var det for å få til en blank overflate?
Nei, men gulvet var malt med en maling som hadde slitt ned og flasset, og da broren min jobber med epoxy-gulv og hadde en bøtte mellomgrå farge igjen etter et arbeid, så føltes det helt ok å prøve den.
Den er halvblank og lett å rengjøre, og gjorde det lysere enn den gamle røde fargen 😁

Etter snart ti år har det løsnet noen steder, men alt i alt har det fungert veldig bra.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.