Hei, vårt kjøkken er litt trangt så jeg vil fjerne en vegg, en vegg som tidligere eier (må han brenne i helvete av andre grunner) har satt opp. Jeg er ganske blank når det gjelder sånt, men det ser jo ut som om det har vært en dør der før forrige eier satte opp veggen, eller hva tror dere? Om jeg gjetter så tror jeg ikke at jeg trenger å sette opp noen støttende bjelke eller noe sånt?? Vi vil altså ikke sette inn en ny dør, men ha det helt åpent - rommet der bak skal være spisestue. Bare å rive ned det som forrige eier satt opp eller? Man ser jo hva som er nytt og gammelt..

Eller pleier dører å ha en støttende funksjon?

• Veggåpning i et kjøkken med rivearbeid pågående, delvis fjernet veggplater, synlige trestendere, bakveggen avslører et rom med esker og et vindu.
Hvis veggen ikke er bærende, er det vel ingen hindringer for å rive den?

Det er jo det jeg lurer på? ::)

Oki! Så verken den siste setningen eller bildet når jeg svarte, sorry :-[
Har aldri hørt at en dør har en bærende funksjon den er jo løsbar s a s
Men det finnes sikkert noen mer kompetent på området enn jeg som kan hjelpe deg svare på det.

Sorry selv du. Det var min feil, bildet gikk ikke å legge inn først, så jeg redigerte og la til bilde og siste setningen for å tydeliggjøre.

Hva er dimensjonen på bindingsverket?
Hvor er veggen lokalisert i huset (f.eks. midten langs huset)?
Er denne veggen grovere enn andre innervegger i huset?
Hvordan ser det ut over og under veggen (finnes det en støttende «mur» i grunnen rett under veggen og ser noen av takstolene ut til å «hvile» på veggen)?

Ovenfor er noen spørsmål jeg pleier å begynne med å finne svar på for videre analyse.

spontant så ser det ikke ut til å være bærende. .. spontant altså.. :)

Reglene er 9 cm brede. Men jeg vet ikke om det sier så mye, ettersom det er en riksklåpare som har hatt huset før og satt opp disse reglene, og jeg har enda ikke funnet noe som han har gjort riktig.

veggen er av en tykkelse som de fleste vegger er i huset. Dog så går det en mye tykkere vegg gjennom halve huset, som du ser på bildet. Den veggen inneholder dog en skyvedør, kanskje derfor den er tykkere?

Hvordan skal jeg se om noen takstoler hviler på veggen?
Det er ingen mur under regelen som ligger mot gulvet, det er tre.
Det er kjeller under, og kjellerveggene ligger ikke i linje med denne veggen, om det kan være til noen hjelp?

Så er det omtrent samme høyde som dørene i huset opp til det "gamle" treet. Det er derfor jeg tror at det har sittet en dør der.

EDIT: Har tegnet litt dårlig. Den tykke veggen går midt i huset, på langs.

• Planskisse av hus med merket tykk vegg, murtopp og åpning. Viser posisjonen til veggene og murtoppen midt i huset.
Det føles ikke som at den er bærende, men det er hva jeg synes :)

Enig i at den ikke er bærende. Takstolene ligger vel fra langside til langside på huset? Dermed er de parallelle med aktuell vegg. Dessuten har du tydeligvis ingen vegg eller søyle i kjelleren under så det er bare å rive!

/Ingeniøren

Takstol.. Nå er det slik at det er en overetasje ovenfor. Da heter det ikke takstol, eller hva? :)
Jeg er litt novise, jeg vet. :)

Men uansett, i forbindelse med en fuktskade tok jeg opp gulvet på et sted i overetasjen, og nå har jeg sett inn under gulvbordene, og det går en tykk trebjelke (heter dette bjelkelag tro? det som dere kaller takstol, ikke sant?) fra den ene langsiden til den andre, og den ligger rett over den aktuelle veggen hvis jeg måler. Da betyr vel dette at det er den som bærer opp tyngden og ikke veggen?

Føler at jeg ikke kan være forsiktig nok med tanke på alle andre problemer jeg har med dette forbannede rucklet. :)

EDIT: Så, nå er det fikset. Og huset står fortsatt. Takk for hjelpen. :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.