O
Unnskyld en villfaren finsnekker som har blitt litt rådvill i byggesnekringens forvirrende verden. Jeg har en liten bod hvor jeg har en regelstamme i 45x145 mm. Høyden er rundt 250 cm og det sitter horisontale kortbjelker på midten. Jeg vil forsterke det hele, som er litt vinglete, for skjærbelastning (vindlast) og lurer på hvordan jeg best fester skråstag i fagene. Føles som om laskekjæringer og fingerskjøter er ganske fjernt.

Dimensjon, kortsiden ut, bredsiden inn?
I frontkant på regelstammen, i midten, lengst inn?
Innfesting?
osv...

Sist redigert:
Ellers kan man skruve osb/plywoodplater mot stenderverket så slipper man bånd/stag

• Liker
mgranbom
  • Laddar…
Hålband gjør underverker om man ikke skal kle veggen med plater.

• Liker
DSM
  • Laddar…
O
useless useless skrev:
[lenke]
Hålband er jo enkelt og smidig. Gir ikke unødvendige kuldebroer. Det jeg bekymrer meg for er bestandigheten, ds: en stokk i solid tre føles som den sitter der om 50 år, men hvordan er det med et hullbånd som sitter med tre skruer? Har sett litt på spesialløsning på det temaet, men det koster skjorta:

Isakare Isakare skrev:
Hålband gjør underverker om man ikke skal kle veggen med plater.
På utsiden sitter vertikalt montert luftingslekt, og utenpå den horisontale lekter som fasaden sitter på. På innsiden skal det reget ut horisontalt med 45x45 mm for ytterligere et lag isolering på tvers. Deretter plast og tynn lekt for luftspalte/installasjonsrom. Så selv om det skal opp OSB og kryssfiner innerst er jeg litt tvilsom til hvor stor forskjell det gjør, men jeg er kanskje bare sånn overdreven bekymret?

Sist redigert:
Skal du opp med OSB på innsiden så holder det. Sett en plate i hvert hjørne nå eller kjør med hullbånd

K
Jeg satte en 45x95 regel som skråstiver i våre gavler. Holdt den mot regelverket, tegnet ut i hjørnene på reglen og tegnet streker på regelverket der den passerte noen regler. Så sagde jeg 45mm dypt med sirkelsag i regelverket og i endene på skråstiveren - passet perfekt. Føles som et skikkelig håndverk. Om det trengs når det så sitter osb og gips spiller ingen rolle.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.