Hei! Holder på og fikser i et hus der tidligere eiere "ikke var så hendige" (sender-kompis diplomatiske uttrykk). Det er ikke riktig tid for å rive alt og begynne på nytt, så jeg prøver bare å gjøre det rimelig slik at vi kan bruke rommet. Uansett, to spørsmål som dukket opp angående dette hjørnet:

1. Finnes det en smart måte å måle/tegne av en runding i taket slik at jeg kan skjære gipsen så pent som mulig for å følge taket?

2. Når vi setter taklist på de rette veggene, hvordan gjør vi det da med de avrundede som her? Har sett at det finnes flexlist, men det er jo veldig synlig her, så jeg vil ikke ha en stygg plaststrimmel, kan man sette noe penere over? male den usynlig?

Takk for svar på nivået good enough :)

• Innvendig hjørne med rundet taklinje, delvis installert gipsplater over et vindu. Veggen har ujevn finish og uferdig takpanel.
Jeg hadde kjørt uten taklist (for jeg har ikke kunnskapen til å gera en list som passer der). Sørg for å få gipset tett mot taket og fuge mellom gips og tak med fugemasse type Tec-7

For å tegne av avrundingen må du ta en restbit i passende størrelse og tegne på med hjelp av en avstand mot taket. Typ ta en bit list på 10-15 cm og sett en skrue i enden. Hold den andre enden mot taket så risser du med skruen i restbiten du har skrudd fast.
Så tar du bort restbiten og overfører profilen til en hel gipsplate.

Takk! Vil gjerne skjule glipen mellom gips og tak på de stedene det er som størst/styggest, men hvis vi bruker fugemasse og så likevel tapetserer, så ser man kanskje ikke/skjenker ikke så mye oppmerksomhet til skjøten der uansett.

Man kan jo få "bøyde" trebiter ved å legge flere treremser oppå hverandre i den ønskede formen og lime sammen. Om du skaffer 2 mm tykke treremser og fester rundt svingen, så kan du stryke lim imellom og sette opp og vente. Deretter slipe og male.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.