Hei!
Blir snart sprø av dette. Hvordan får jeg panelet til å stå ca10-20mm fra grunnen/kantbjelken med bibeholdt ventilasjon?
Tips på hvordan man løser dette på en god måte?

Grunnen er at jeg sterkt misliker lange utspring av panelet visuelt.

Alternativ 1 og 2 for panelmontering: viser distansblokk, spikregel, vindskjerm, dryppkant, albabjelke, og stående ytterpanel med låkt list.
1. Distans 8mm
2. Spikerregel 28-34x70
3. Vindski "Trefiber"
4. Dryppblekk
5. Albabjelke
6. Stående ytterpanel, Låslist "slamfarget"

Stor takk!
 
Sist redigert:
Kommer også en dropplist underkant panel.
 
For lite utstikk ser også veldig morsomt ut i mine øyne. Alt under typ 5cm kommer til å se ok ut, regnet fra forkant på panelet. Føles som at alternativ to er enklere i så fall. Spikerlekt + panel bør bli 43mm
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
For lite utstikk ser også veldig morsomt ut i mine øyne. Alt under typ 5cm kommer se ok ut, regnet fra forkant på panelet. Føles som at alternativ to er enklere i så fall. Spikerslag + panel bør bli 43mm
Takk for svar! Underpanel + Dekkeslisser er minst 44mm

Med en spikerregel på 34, så havner utsiden av Dekkeslisser hele 86mm fra grunnen.

Dette skal bygges i nærheten av andre eldre bygninger der panel ligger jevnsides vertikalt med torpargrunn.

Alternativ to fungerer, kanskje kan legge puss 15-30mm på kantbjelken?
 
Sist redigert:
W Wallawhoa skrev:
Takk for svar! Underpanel + lockläkt er minst 44mm

Med en spikregel på 34, så havner utside lockläkt hele 86mm fra grunnmuren.

Dette skal bygges i nærhet til andre eldre bygninger hvor panel ligger jevnsides vertikalt med torpargrunn.

Alternativ to fungerer, kanskje kan legge pus 15-30mm på kantbalken?
Hva skal du ha for panel? Med en tynn lockläkt kommer det ikke til å oppleves som "veggen".
 
  • Rød trepanel på et hus med klassiske vinduer og en grønn benk foran veggen.
Sist redigert:
Om du har en klassisk lektkledning så er det sprekker mellom underpanelbordene, da trenger du neppe 8 mm avstanden (1) under spikerlekten; luften sirkulerer uansett. Der sparer du 8 mm (og arbeid, tid og penger),
 
B b8q skrev:
Om du har en klassisk låvepanel så er det sprekker mellom underpanelbordene, da trenger du knapt 8 mm distansen (1) under spikerleken; luften sirkulerer uansett. Der vinner du 8 mm (og arbeid, tid og penger),
Takk for svar! Det tror jeg også, spesielt med slamfarge. Men hadde gjerne ønsket å ha grunnmuren ut til minst bakkant dryppanel på panelet.
 
Mulig at XN-villa har valgt alternativ 2 og i tillegg satt en sokkelplate utenpå sokkelen for å bygge den ut?
 
B b8q skrev:
Mulig at XN-villaen har valgt alternativ 2 og i tillegg satt en sokkelplate utenpå sokkelen for å utvide den?
Ja, vanskelig å se, med forsenkningene i drypplisten og spikerekken ovenfor. Sannsynligvis en cellplastplate de har limt på

Så antar jeg at man har skrudd drypplisten direkte i reisverket. Forstår fortsatt ikke hvorfor den ikke er skrudd i underkant panel og at man har latt det være en avstand til panelet.

Burde være som å be om problemer med vann der
 
Sist redigert:
W Wallawhoa skrev:
Ja vanskelig å se, med forsenkningene i drypplisten og spikeraden ovenfor. Antagelig en cellplugplate de har limt på

Så antar jeg at man har skrudd drypplisten direkte i stammen. Forstår uansett ikke hvorfor den ikke er skrudd i underkant panel og at man har latt en avstand til panelet.

Bør være som å be om problemer med vann der
Nå tror jeg problemet er løst på en måte jeg liker! Viser en skisse senere for den som går med lignende tanker.
 
Alternativ tegning 2 viser bruk av skumglass i grunnmur med fjernet distanse bak spikerregel, vekt på isolasjon og ytre glasskive.

Løsningen blir saget celleglasskive som pusses på utsiden. Hadde sikkert gått bra med celleplast også, men foretrekker glass av flere årsaker.
Tar bort distansene bak spikerregelen, med tanke på at det er nettopp slamfärg. Ellers skal det være distanser på mer enn 8 mm

Bør kanskje nevne at isoleringen i platen består av 500 mm skumglas, så det føles bra med glasskive utvendig

Takk alle sammen!
 
  • Liker
EddieHansson
  • Laddar…
Begynner å vakle på grunnlaget mitt, noen som har tips om hvordan man får panelet jevnt med grunnmuren på bakken?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.