Hei!
Blir snart sprø av dette. Hvordan får jeg panelet til å stå ca10-20mm fra grunnen/kantbjelken med bibeholdt ventilasjon?
Tips på hvordan man løser dette på en god måte?
Grunnen er at jeg sterkt misliker lange utspring av panelet visuelt.
For lite utstikk ser også veldig morsomt ut i mine øyne. Alt under typ 5cm kommer til å se ok ut, regnet fra forkant på panelet. Føles som at alternativ to er enklere i så fall. Spikerlekt + panel bør bli 43mm
For lite utstikk ser også veldig morsomt ut i mine øyne. Alt under typ 5cm kommer se ok ut, regnet fra forkant på panelet. Føles som at alternativ to er enklere i så fall. Spikerslag + panel bør bli 43mm
Takk for svar! Underpanel + Dekkeslisser er minst 44mm
Med en spikerregel på 34, så havner utsiden av Dekkeslisser hele 86mm fra grunnen.
Dette skal bygges i nærheten av andre eldre bygninger der panel ligger jevnsides vertikalt med torpargrunn.
Alternativ to fungerer, kanskje kan legge puss 15-30mm på kantbjelken?
Om du har en klassisk lektkledning så er det sprekker mellom underpanelbordene, da trenger du neppe 8 mm avstanden (1) under spikerlekten; luften sirkulerer uansett. Der sparer du 8 mm (og arbeid, tid og penger),
Om du har en klassisk låvepanel så er det sprekker mellom underpanelbordene, da trenger du knapt 8 mm distansen (1) under spikerleken; luften sirkulerer uansett. Der vinner du 8 mm (og arbeid, tid og penger),
Takk for svar! Det tror jeg også, spesielt med slamfarge. Men hadde gjerne ønsket å ha grunnmuren ut til minst bakkant dryppanel på panelet.
Mulig at XN-villaen har valgt alternativ 2 og i tillegg satt en sokkelplate utenpå sokkelen for å utvide den?
Ja, vanskelig å se, med forsenkningene i drypplisten og spikerekken ovenfor. Sannsynligvis en cellplastplate de har limt på
Så antar jeg at man har skrudd drypplisten direkte i reisverket. Forstår fortsatt ikke hvorfor den ikke er skrudd i underkant panel og at man har latt det være en avstand til panelet.
Ja vanskelig å se, med forsenkningene i drypplisten og spikeraden ovenfor. Antagelig en cellplugplate de har limt på
Så antar jeg at man har skrudd drypplisten direkte i stammen. Forstår uansett ikke hvorfor den ikke er skrudd i underkant panel og at man har latt en avstand til panelet.
Bør være som å be om problemer med vann der
Nå tror jeg problemet er løst på en måte jeg liker! Viser en skisse senere for den som går med lignende tanker.
Løsningen blir saget celleglasskive som pusses på utsiden. Hadde sikkert gått bra med celleplast også, men foretrekker glass av flere årsaker.
Tar bort distansene bak spikerregelen, med tanke på at det er nettopp slamfärg. Ellers skal det være distanser på mer enn 8 mm
Bør kanskje nevne at isoleringen i platen består av 500 mm skumglas, så det føles bra med glasskive utvendig