Steeldragon
Hei,

Jeg har et garasjeområde som er delt inn i to "rom" i henhold til det enkle tverrsnittsskissen nedenfor.
Den større oransje delen er et loft med tilhørende trappehus og vil bli oppvarmet med hjelp av en luftvarmepumpe. Den blå delen vil bli kaldgarasje.
(selvfølgelig er yttervegger og tak også isolert, jeg har bare ikke tegnet det inn.)

Den oransje delen er plastet inn, illustrert her med en grønn linje.

Mitt spørsmål er hvordan jeg bør gjøre med den røde strekningen av innplastingen? Jeg har forstått at man ikke bør plasere begge sider av isolasjonen, som det blir om jeg også plaster den delen. Samtidig blir det jo varmetap med eventuell kondensdannelse i isolasjonen om den ikke plastes?

Hva er korrekt? Hvordan bør jeg gjøre det?
Takknemlig for all innsikt og tanker!

Tvärsnittsskiss av garage med orange loftdel markerad i grönt som ska isoleras. Diskuterar plastning av röd sektion.

T
Du bør plastre alle vegger mot den oppvarmede delen, så fra den nedre grønne hele veien rundt til neste grønne hvis du vil stoppe fuktig varm luft fra den oransje delen fra å gå ut i veggen er min tanke.
Du plastre jo inn hele utstikket, men det er jo varm side rundt hele - det man skal unngå er å ha plast på varm og kald side.

jeg tror ikke man trenger å overdrive alt. Hvis huset for øvrig er plastet, sørg for at ytterveggene er plastet. De veggene som så er inne i huset og garasje er nok overkurs å plastre, selv om det i teorien er varmt og kaldt på ulike sider.

Steeldragon
S Stefan1972 skrev:
jeg tror ikke man trenger å overdrive alt. Hvis huset ellers er plastet, sørg for at ytterveggene er plastet. De veggene som er inne i huset og garasjen er nok overkurs å plaste selv om det i teorien er varmt og kaldt på forskjellige sider.
Ytterveggene i kald-delen er ikke plastet. Jeg var kanskje litt uklar der. Det er altså bare plastet i henhold til de grønne linjene.

Steeldragon
T Testarn skrev:
Du bør plasere alle vegger mot den oppvarmede delen så fra den nedre grønne hele veien rundt til neste grønne om du vil stoppe fuktig varm luft fra den oransje delen å gå ut i veggen er min tanke.
Du plastar jo inn hele utstikket, men det er jo varm side rundt hele - det man skal unngå er å ha plast på varm og kald side.
Det høres rimelig ut når du legger det fram sånn. Takk for svar!

Det mest korrekte er vel å overse å isolere den korte veggstumpen og dra plasten rett rundt hjørnet.

Diagram av en hjørnevegg med isolasjon og plast; blå linjer indikerer plast, oransje isolasjon. Viser hvordan plast kan trekkes rundt hjørnet.

Men, rent praktisk spiller det ingen rolle om du drar plasten rundt den veggen også. At det blir plast på begge sider har ingen betydning siden det også er samme temperatur på begge sider. Dessuten er det bare en kort veggstump og åpent mot én retning.

Jeg ville ha gjort slik:

Tegning av to vegger i vinkel med plastlag. Den horisontale veggen har flere diagonale linjer for å illustrere plast, mens den vertikale har færre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.