Vi har nettopp kjøpt et hus, et Sjödalshus bygget i 1980. 1-plan med kjeller, trefasade med stående panel. Jeg har nå begynt å renovere soverommet i første etasje, og siden det er sokkeluttak på ytterveggene tenkte jeg at jeg skulle gjøre noe med dette når jeg uansett er der og river. Alt er i prinsippet revet nå; tak, gulv og vegger. Men jeg støtte på litt trøbbel da jeg fikk bort gipsplatene på ytterveggen, og merket at de satt gips -> dampsperre -> plywood. Under der vet jeg ikke hva som finnes, da jeg ikke vil rive ned plasten (som jo fortsetter inn i de tilstøtende rommene, noe også plywooden og gipsen gjør) før jeg vet om det virkelig trengs.
Er det noen som vet hvordan veggen ser ut i gjennomskjæring?
Jeg har målt og ordnet litt, og veggen er ca. 250mm tykk, noe som gjør at jeg tror den er bygget på følgende måte, omtrent:
Siden jeg ikke har tatt ned noen utvendig panel, eller fjernet dampsperre+plyfa innvendig, vet jeg selvfølgelig ikke eksakt. Høres det ut som en rimelig oppbygging på et Sjödalshus bygget i 1980?
Jeg gjetter at de satte sokkeluttak for å ikke punktere dampsperren med boksene da de bygde. Dette vil jo jeg også unngå selvfølgelig. Det letteste jeg kan komme på ville være å tette plasten (forrige eiere har jo punktert litt overalt med bilder etc., pluss gipsplatenes skruer) og sette på et installasjonsrom utenpå, deretter ny plywood og gips på det.
Det jeg har kunnet lese meg til her på forumet er at man ikke skal ha plasten mer enn 1/3 inn i veggen, men siden jeg ikke vet riktig hvordan veggen ser ut innenfor plywooden, vet jeg jo ikke hvor mye jeg våger å bygge på veggen. Hvis jeg har gjettet riktig og det sitter 145mm isolasjon i dag, burde jeg kunne legge på 45 mm isolasjon innenfor plasten for å få til et installasjonsrom? 145+45 = 190, noe som gjør at plasten havner ca. 1/4 inn i veggen, eller?
Finnes det noen andre, bedre, alternativer? Jeg kan jo alltid rulle vekk plasten, ta ned plywooden, trekke strømmen og så sette alt tilbake igjen, og sørge for å tette plasten ordentlig igjen. Dette føles imidlertid som et dårligere alternativ? Ulempen med alternativ 1 er jo at rommene krymper litt, noe jeg selvfølgelig ikke vil. Det blir også mer jobb rundt vinduer og med element (rørene kommer opp gjennom gulvsponplatene, som er limt i mellomgulvet, dette lærte jeg den harde veien ). I rommet jeg er nå ligger rørene ganske løse under gulvet, noe som gjør at de kan flyttes ut enkelt for å kompensere for en tykkere vegg, men i neste rom er det kanskje ikke så bra. Og jeg vil jo ikke måtte rive opp gulvsponplatene og slipe bort det som sitter fast i limet i hvert rom hvis jeg kan unngå det. Det har jeg prøvd nå.
Som vanlig blir det en roman når jeg skal spørre om noe enkelt, men håper noen orker å lese.
Takk på forhånd!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.