Hei,
Søkte rundt i forumet men fant ikke helt gode svar som besvarte mine funderinger. Kjenner dere igjen spørsmålet så får dere gjerne henvise meg til riktige tråder...

Bakgrunn:
For en og en halv måned siden gikk den gamle pannen i huset i stykker. Den ble overopphetet, gikk i stykker og alt vannet rant ut gjennom overopphetningsvernet. Dog fosset vannet så fort at det vanlige overløpsvernet ikke klarte å ta imot alt vannet, så det sprutet friskt på veggene rundt, og også sannsynligvis inn i veggen der overløpsvernet løper ut utendørs.

Pannerommet ligger i kjelleren / underetasje i 30 år gammelt hus. Innervegger er bygget på gammelmåten med yttervegg - glassfiber (gul isolasjon mener jeg) trestendere med mer isolasjon inne i seg - plast og deretter gipsvegg.

I fjor drenerte vi rundt huset og la på pordrän (eller om det nå var isodrän) på utsiden av huset.

Nåværende situasjon
I går oppdaget jeg svarte flekker på veggen der vannet sprutet. Jeg kunne lett fjerne pappen som hadde sittet ute på gipsen og så der noe som jeg gjettet var muggangrep. I dag har jeg fjernet den nedre delen av gipsveggen og sett tydelige spor av svart mugg. Muggen har først og fremst vokst mellom gipsen og plasten.

Min plan er å fjerne alt det gamle organiske og gipsen. Bygge opp nye innervegger ved hjelp av stålstendere og våtromsbestandige plater rundt der pannen står og der vi har en vask i pannerommet.

Trestenderne er helt fine, så noe angrep eller fukt har ikke nådd dem.

Spørsmål
Skal man gjøre noe spesielt med gulvet der de mugne veggene har stått mot før man bygger opp igjen? Jeg tenkte selvfølgelig å sette inn en luftavfukter og element en stund for å tørke opp eventuell fuktighet som kunne være igjen. Men skal man sanere noe der det eventuelt har vokst mugg? Gipsplatene har jo tross alt "stukket ned i gulvet" langs veggene ettersom de har avrettet etter at veggene kom på plass. Og det var tydelig at den svarte muggen hadde vokst ned hele veien på gipsplatene.

/Stefan :confused:

Børst bort alt grundig med stålbørste, påfør Boracol ... er det eventuelt mugg lukt igjen, kan man male over med oljemaling. Er du usikker på om det er nok i ditt tilfelle - kontakt saneringsfirma.

Boracol for å ta knekken på mugg eller for å forhindre nye angrep? Det så ut til å være en rekke forskjellige Boracol-produkter for ulike formål...

/Stefan

Ta knekken på det ... men da er det jo også mindre risiko for at det kommer igjen. Men det må jo være rengjort og tørt før du legger på. Stikk til en velassortert fargebutikk og spør om Boracol så kan de hjelpe deg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.