Jeg har bygget en benk og tenkte gjøre en hylle under. Det kommer ikke til å bli som en rak fin firkant, men det ligger en regel i midten og på andre steder "bulker" det ut også. Er ikke så nøye med akkurat hvordan jeg skal gjøre det, men undrer mer hvordan teknikken går til når man skal sage i en treplate som skal passe i et ujevnt område. Tenk dere at en regel stikker ut (loddrett) og du vil ha en treplate som ligger inntil veggen og at treplaten må skjæres ut eksakt der reglen er.. Hvordan gjør man da? Finnes det smarte tips for å få det pent?
Som amatør pleier jeg å bruke en av følgende metoder.
1) Om det estetisk ikke spiller noen rolle, f.eks. det kommer ikke til å synes. Da måler jeg med tommestokk eller målebånd hvor lekten sitter fra veggen osv., og overfører til platen.
- Siden jeg er dårlig på både å måle og kappe rett, blir det kanskje ikke vakkert, men det spiller ingen rolle.
2) Om det er synlig eller av en annen grunn ønsker en tett passform, hadde jeg enten prøvekappet en liten spillbit, eller klippet til fra en pappbit og deretter brukt det som tegnesjablong på platen som skal kappes.
1) Om det estetisk ikke spiller noen rolle, for eksempel det ikke kommer til å synes. Da måler jeg med tommestokk eller talmeter hvor bjelken sitter fra veggen osv og overfører til platen.
- Siden jeg er dårlig på både måling og å kutte rett, vil det ikke bli vakkert, men det spiller ingen rolle.
2) Hvis det er synlig eller av annen grunn ønsker en tett passform, hadde jeg enten prøvekuttet en liten bit, eller klippet ut av kartong og deretter brukt det som en mal på platen som skal kappes.
Slik jobber jeg også. 🙂
Slenger inn en liten mellomløsning som er å bevisst kutte slik at det blir en glippe og deretter fase kanten. Den visuelle forskjellen hvis noe går fra 0 mm glippe til 2 mm om hverandre er mye større enn om det svinger mellom 2-4 mm. Faset kanten skaper dessuten en skygge som ytterligere skjuler ufullkommenheter.
Legg en karosseriskive på. Tegn en linje ved å la skiven rulle mot den ujevne kanten med en penn i hullet.
Sag etter streken og sjekk malen før linjen tegnes over på biten.
Et tillegg.
Hvis det skal være finjustering og nøyaktig passform så kapper jeg alltid litt for lite.
Altså, tegn opp på planken ut fra en mal som du har laget, sag deretter noen/et par mm innenfor linjene. Løft emnet på plass og se om det ser ut til å stemme og juster.
Hvis det er en tykk plate så er min erfaring at det kreves en god stikksag for at det skal bli bra, hvis du har tenkt å bruke det.
Et tips kan også være å sage første grovkuttet med 10-20 graders vinkel, etterjusteringen og finjusteringen blir enklere når det er mindre emne å sage i senere.
Man kan også bruke en konturmåler (litt unødvendig om det er en helt rett regel) men er det flere ujevnheter fungerer det bra.
Kan tipse om at Lidl selger en ok konturmåler for 79kr denne uken.
Har allerede laget uttak for 10 elementrør uten det (i tre) men innså at for de siste 4 uttakene i fliser var det en vettig investering, hadde spart en hel del tid om jeg hadde kjøpt den tidligere 😩
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.