Det begynner å nærme seg å ta tak i kjøkkenet, og jeg tenker på ulike løsninger. Vi har en plan som involverer å lage egne skuffefronter til Ikeas skuffesystem. For enkelhets skyld tenkte vi å lage dem i MDF. Forenklet er tanken å sage til en rektangel og deretter lime på en tynnere MDF på den som en ramme.

Nå til mine funderinger. Kunne et alternativ til min konstruksjon være å i stedet sage ut selve speilet av stykket MDF? På baksiden frese ut en false og deretter lime fast en tynnere MDF som selve speilet på baksiden?

Jeg skulle gjerne sage ut alt selv om det likevel kommer til å koste like mye som å la en snekker gjøre det, pluss at jeg har maskinene. Må jeg investere i en bordsag, eller hvilke verktøy fungerer også?

Takknemlig for litt tips og råd.

Jeg skulle tro at begge variantene funker. Den første varianten er nok enklere siden du da kan sage rette biter. Det er alltid vanskeligere å sage ut en ramme med innvendige rette hjørner, hvis du forstår hva jeg mener.

Bordsag er kanskje enklest men en bra sirkelsag burde funke det også

/Erik

Det første alternativet er klart enklest, og du kan lage dine luker ganske effektivt. Jeg antar at dine fronter har samme bredde, eller i hvert fall at du har flere fronter med samme bredde. Det pleier jo å være så...

Begynn i så fall med å kappe opp dine plater til "stammen" i skuffefronten på lengden slik at de er ca. 10 mm bredere enn fronten. Deretter sager du til remser til rammene i målene "ramme + 5 mm" og "2*ramme + 10 mm", kapper dem i riktig størrelse og limer dem fast på den lange platen til stamme i henhold til prinsippskissen nedenfor (du får plass til betydelig flere skuffefronter enn på bildet, jeg orket bare ikke tegne inn dem). Når limet har tørket, sager du til dine fronter (de grønne strekene).

Fordelen med å gjøre det på denne måten er at du ikke trenger å stå og lime på rammene luke for luke. Videre vil skjøten på skuffefrontens kant bli helt perfekt fordi du sager gjennom både speil og stamme i ett sveip - det sparer en del etterbearbeiding (dessverre må de uansett forberedes for maling...).

Tilleggsmåtene jeg angav ovenfor kan du se som retningslinjer, det går an å redusere spill om du er nøye. Men MDF er ganske billig, så jakt ikke mygg med en kanon...

Tenk også på hvordan du skal gjøre med avrundingen på rammens innerkanter før du limer dem på. Hvis du vil ha en front som tåler litt mer, bør du bryte kanten med en avrundingsfres, og det må du gjøre før du monterer rammen, da du ikke kommer til med kulelagerfres når de sitter på plass - fresestålet med kulelager er rett og slett for dypt. Det kan også være vanskelig i hjørnet av rammens innside - fresestålet når ikke inn i hjørnet. Hvis du vil ha synlige deler i rammen, er det bare å frese av hele sidene med en avrundingsfres før du limer dem på (enklest). Hvis du ikke vil ha dem synlige, freser du bare en del av midten på rammens deler (litt mer krevende, men det går å løse). Frontens ytterkanter freser du når luken er tilskåret og klar.

Når det gjelder valg av sag, ville jeg satset på en (senke)sag med skinne av god kvalitet. Å håndtere fullstore MDF-plater på en liten bordsag er ikke ideelt. En stor "bordsag" (justersag eller formatsag) koster ikke bare skjorten, de tar opp et (dobbelt)garasje også. Selv har jeg en Festool TS55 med skinner i litt ulike lengder, og den kan jeg anbefale. Det finnes selvfølgelig andre alternativer (f.eks. Makita og Mafell) - sjekk verktøyforumet hvor det har blitt diskutert flittig...

• Diagram som viser en prinsippskisse av ramme og front til skuffe laget av MDF-plater, med fargede streker som indikerer skjærelinjer.
  • Liker
Nellies M
  • Laddar…
bygga_bo: stort takk for ditt verdifulle innlegg. Smått genialt å gjøre i henhold til din skisse. Sånn får det bli. Er uansett sugen på en sirkelsag. :)

Bra tips også om at de tåler støt bedre om jeg avrunder kantene. De originallukene vi skal spare har en speil med en profil frest på innsiden. Får se om vi gjør noe lignende eller bare runder av. Saken er at vi skal beholde en serveringsgang samt spiskammer og rengjøringsskur der lukene og dørene har dette utseendet. Men i øvrig kjøkken skal vi bytte ut alt det gamle og forsøke å skape en innebygd følelse. Vi skal bare ha skuffer dessuten. Spørsmålet er da om det blir penere med skarpe kanter eller om det kan fungere med en frest profilert kant. Vi får vel prøve oss fram.

En liten avrunding er nok likevel å foretrekke. Jeg pleier noen ganger å bruke 45 graders stålet, men bare ta ytterst lite. Da blir kanten jevn og fin, samtidig som den ser rett ut.

Det var så lite så...

Personlig hadde jeg nok satset på å replikere de eksisterende lukene for å få et enhetlig utseende. Men avhengig av layouten på kjøkkenet går det kanskje an å ta noen snarveier... og så handler det selvfølgelig også om hvor mye arbeid man vil legge ned i det hele, noe bare du selv kan avgjøre.

MDF er bra på mange måter, men kantene blir skjøre hvis man ikke bryter dem på noen måte. Personlig liker jeg rette linjer og skarpe kanter, men jeg ville aldri turt å la en MDF-kant være helt urørt. Det holder med en ganske liten avrunding for å bøte på den verste faren.

Jeg er enig med eriobe at en 45-graders avfasing kan bli virkelig pent. Hvis du velger å lage en ramme med synlige deler (altså avfasete kanter også i skjøtene) er det bare å kjøre på. Men hvis du velger en ramme med usynlige deler (altså ingen avfasete kanter i skjøtene) er det litt enklere med en avrundet kant. I praksis kommer du til å trenge å sparkle litt i innerhjørnene hvis du vil ha det "perfekt", og da er det enklere å få et resultat som aksepteres av øyet med en rund kant når man sliper fordi den ikke er like "veldefinert" som en 45-graders kant. En rent praktisk aspekt altså...

Ok, her kreves det litt ettertanke sammen med kona merker jeg. I de skapene og dørene vi skal beholde er rammedelene ikke synlige. Og jeg hadde nok sett for meg noe lignende for skuffrontene. Men å sparkle til en "perfekt" kant høres ikke ut som noe for verken meg eller kona. Tåles å tenke på.

Radius 2 eller 3mm pleier å sitte fint.

Jeg fortsetter min tråd. Snart har vi kommet til fasen i kjøkkenprosjektet å sette opp skrogene og bygge en egen "ramme" og fronter. Inspirasjonen har vi hentet herifra. Scroll litt ned for å finne byggingen av kjøkkenet.

Samboeren begynte å snakke om bjørkefiner til frontene i stedet for MDF. Selve rammen som danner speilet har vi allerede bestemt skal være furu, ikke MDF med tanke på sårbarheten for kantstøt. Vi har ingen erfaring med å arbeide med verken MDF eller finéren og håper på å få litt input fra dere.

Til rammeverket, dvs. det som omgir alle fronter, tenkte vi å bruke noen standardlister, dvs. planhøvlet. På Bauhaus har de 15 og 22 mm tykke. Krauta har nok 21 mm også. Men de tykkelsene vi har funnet på MDF samsvarer ikke helt med 21 mm. Siden vi skal ha en del som utgjør selve fronten og en annen som utgjør rammen, skal de sammen være like tykke som "rammeverket". Men det bør jo kanskje ikke bli for spinkelt heller.

Hva sier dere som har peiling? Hvilke dimensjoner er fornuftige å bygge med? Er finér å foretrekke fremfor MDF for å bygge egne fronter? Alt skal males med linoljemaling skal vel nevnes også.

Så en annen ting: Må det være bjørkefiner eller går annen også bra? Det viktigste er at det ikke får en stygg struktur.

Veldig takknemlig for hjelp og tips.

Sist redigert:
Ingen vennlig sjel som kan gi input i saken?

• Liker
FreddeTsson
  • Laddar…
Hei
Jeg har også bygd et kjøkken som ligner en del på det kjøkkenet du linker til. Jeg valgte å bruke planhøvlet furu som rammer til kjøkkenskapene. Disse faset jeg deretter av med håndoverfresen og festet med lim. Det ble kjempebra. Jeg kuttet bitene til samme tykkelse som skuffefrontene på bordsirkelsagen. Om du ikke har en slik sag, kan du kanskje kjøpe en list som er litt tynnere og bruke passende avstandsstykker. Det vil sikkert holde likevel.

Når det gjelder plywood, er den superbra på alle måter bortsett fra kanskje på kantene. Den er jo laglimt, noe som vil vises når du maler. Det finnes kanskje noen her ute som kan gi flere tips om å tette kanter med lim eller sparkel. Der er jeg ikke så flink.

MDF er sensitivt, riktig nok. Men det er jo ikke så supersensitivt tross alt. Det tåler en viss slitasje, normalt bruk uten problemer.

Håper det ga deg noe

Når det gjelder linoljemaling på MDF, så fungerer det sikkert bra. Men jeg antar at du er ute etter en trestruktur, hvilket jo MDF helt mangler. Du må nok velge her. Enten en enklere løsning med MDF uten trestruktur, eller plywood med linoljemaling som gir struktur, men problemer med pene kanter.

mvh Erik

Sist redigert:
Takk Erik for superbra informasjon. Jeg er nok inne på å leve med at det blir 1 mm nivåforskjell mellom rammen og selve fronten. De kommer jo ikke til å sitte supertett sammen, så jeg tror ikke at den der mm synes særlig godt.

Kanten på kryssfineren hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt, men du har et poeng. På den andre siden er det jo bare når den er åpen at kanten virkelig synes, noe som ikke betyr så mye for meg. Men kanskje kan jeg tette den med shellack, det har vi godt med hjemme. Som det føles nå, så overveier trestrukturen. Faset du kantene på selve rammen som sitter på fronten (hvis du nå engang har en ramme på frontene)?

Er det virkelig nødvendig å plugge sammen rammen? Går det ikke an å bare lime og sparkle skjøtene og male over? Hvordan mente du at du faset av? I skjøtene eller langs kantene?

MVH

Jeg bygde opp skapssidene av sponplater, og for å få en fin kant utover brukte jeg høvlet furu. For å slippe å skru og sparkle valgte jeg å kexe.

Kantene på furuen var det jeg fasede av - dels fordi jeg synes det er penere, men først og fremst fordi det passer mot de gamle skapene.

Når det gjelder kanten på kryssfiner tror jeg ikke at du trenger shellakk.

Ok, bra. Hvordan gjorde du for å feste det høvlede mot dine "skjeletter"? Vi kjører som sagt med Ikeas som jo er 18 mm tykke. Vi hadde tenkt oss høvlet 43 mm, men det etterlater ikke mye igjen å sette mellom skjellet å feste imot. Kan det holde å lime det høvlede mot skjelettene?

Vi har jo tenkt oss fronter med et speil. Skal vi følge hvordan de gamle dørene ser ut, så burde vi frese en avrunding i rammen som danner speilet. Men jeg vet ikke hvor bra det blir egentlig. Får se hvordan vi gjør det.

det var der jeg brukte kjeksene

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.