Hei. Jeg skal begynne å rette opp et innertak der takstolene er "polskbyggde" på stedet, altså ikke en rett vinkel noen steder, og når man legger en rettholt over det spredte ser man forskjeller på opptil 15 mm. Det spredte panelet er skrudd med plast og isolasjon oppå. Jeg tenker å måle opp hvor taket er lavest for deretter å løsne skruene og legge distanser mellom spredet og takstolen. Men hvordan måler jeg dette? Jeg har ingen erfaring med laser, kan det fungere? Eller har noen andre tips?
 
Gjennomsiktig plastslange!
Med litt farget væske i for å kunne lese av enkelt.
Har brukt blandsaft...
 
Mikael_L
Det i laservei jeg kan tenke meg fungerer er rotasjonslaser med mottaker samt noen slags målestang (som i dette tilfellet kan være hjemmelaget av en bit trerekke).
Men det er ikke noe spesielt billig utstyr.

Laseren setter du nær taket et sted der den får fri sikt overalt.
Så velger du takets nye nivå og stiller inn målestang og mottaker på denne høyden.

Så setter du målestangen mot hvert punkt du ønsker å stille inn høyden på og justerer til at det stemmer.
 
Takk for tipset. Det høres jo enkelt ut. Det skal jeg prøve. Dyrt ja. 9000 kr ifølge opplysningene. Men det kanskje finnes utstyr å leie.
 
Rotasjonslaser finnes billigere. Bosch GLL-80 f.eks. Den kan man jo ha nytte av også til annet.
 
Jeg pleier å bruke en rotasjonslaser og en bit lekt med en desimeter tommestokk/målebånd fasttape på. Jeg har en billig Black & Decker rotasjonslaser som jeg pleier å henge opp i taket i passende øyehøyde, så er det bare å sette lekten mot en glesspanel og lese av en måling, finne deretter det laveste glesset og flytte målebåndet/tommestokken slik at du har laserlinjen ved 0 mm på det laveste glesset. Gå deretter rundt med lekten og les av hva du får for måling og skriv direkte på glessen hvor mange mm det differerer, når du har målt opp alle så er det bare å gå rundt og legge inn mellomlegg/kiler, jeg har rettet både tak og gulv på denne måten og det går relativt fort.
 
  • Liker
Jens33
  • Laddar…
Finnes billige rotasjonslasere som gjør jobben tilstrekkelig bra, rundt en tusenlapp. Heng den fra taket i midten og så gå rundt med en tommestokk og sjekk hvilke høyder du har fra streken til glespanel og juster deretter.
 
Gå ut fra gulvet og vatre opp de fire hjørnene, bruk vater og rettesnor. Legg masonitt eller andre distanser slik at hjørnene er i vater. Mål opp til taket fra disse fire punktene, og mellom disse fire punktene spenn en snor. Etter hvert som du lekter, spenner du opp nye snorer mens du har de gamle snorene som referanse. Vanskelig å forklare, håper du forstod. Snor er billig, vater har du vel, og en planke som rettesnor maks 100,- kr.
 
Det finnes rotasjonslasere å leie på Ramirent for noen hundrelapper. Så det skal jeg gjøre. Noen som har tips om underlag. Jeg pleier å kjøre med masonit, men finnes det spesielle distanser med ulik tykkelse? Har for meg at jeg så noe om det på tv, men finner ingenting når jeg søker på nettet.
 
G
anaitis skrev:
Gjennomsiktig plastslange!
Med litt farget væske i for å kunne lese av enkelt.
Har brukt blandsaft...
Hvorfor så mye snakk om lasere når gammeldags teknologi duger bra. Som Anaitis allerede har tipset om. I det minste for engangsjobber, om man nå ikke vil bruke penger på en laser.
 
Gnor skrev:
Hvorfor så mye snakk om lasere når gammeldags teknologi fungerer bra? Som Anaitis allerede har foreslått. I det minste for engangsjobber, hvis man ikke vil bruke penger på en laser.
Brukte slangemetoden til en husgrunn på slutten av 70-tallet. Jeg syntes det var knotete og tok lang tid med vannstanden i slangen som aldri roet seg, og til slutt måtte jeg sjekke resultatet med et nivelleringsinstrument. Og justere. Jeg gjorde kanskje feil da, men det føles tryggere med laseren.
 
Med slange så tar man det rolig, men gjør man det riktig og sørger for at det ikke finnes noen luftbobler, så er slangen uslåelig. Den måler bedre enn selv en dyr laser.
 
Mikael_L
Daniel78 skrev:
Jeg bruker en rotasjonslaser og en bit lekte med en desimeter tommestokk/målebånd festet med teip på. Jeg har en billig Black & Decker rotasjonslaser som jeg ofte henger opp i taket i øyehøyde. Så er det bare å sette lekten mot en spredt panel og lese av et mål, finne den laveste glesen og flytte målebåndet/tommestokken slik at laserlinjen er ved 0mm på den laveste glesen. Gå deretter rundt med lekten og les av hva du får for mål og skriv direkte på glesen hvor mange mm det differerer. Når du har målt opp alle, er det bare å gå rundt og legge inn mellomlegg/kiler. Jeg har rettet både tak og gulv på denne måten, og det går relativt fort.
Det der er jo ingen dum metode. Med den metoden går det jo til og med an å bruke en billig linjelaser, bare man merker ut et referansepunkt når man flytter den til et nytt feieområde.
 
flyfisherman skrev:
Det finnes rotasjonslasere å leie på Ramirent for noen hundrelapper. Så det skal jeg gjøre. Noen som har tips om underlag. Jeg pleier å bruke masonitt, men finnes det spesielle distanser med ulik tykkelse? Jeg mener jeg så noe om det på TV, men finner ingenting når jeg søker på nettet.
Jeg bruker disse to produktene når jeg retter opp gulv, vegger og tak, og også når jeg monterer vinduer, dører etc.

http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=4509&n=10
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=4512&n=10

Avstandsskivene er veldig enkle å bruke når man har lært seg hvilke mål hver farge har.
Skivene finnes i 1-5 mm og har styringer slik at man kan stable dem i hverandre. Når det blir mer enn 15-20 mm, bruker jeg kilene i stedet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.