Hei!
Jeg har noen sprekker på en sokkel som er støpt rundt en del av tomten. På sokkelen er beslag støpt inn som feste for stolper som holder et plank. Ved akkurat dette hjørnet er planket yttervegg til et bod (kaldt), noe som gjør at jeg ikke kan se den andre siden av sokkelen. Når man banker på seksjonen mellom sprekkene hører man at denne er hul.

Jeg er ikke så bekymret for selve sokkelens holdfasthet, men min ambisjon er først og fremst å tette sprekkene for å unngå frostsprengning og at problemet forverres. Ettersom jeg er helt nybegynner på støping, lurer jeg derfor på hvordan man gjør dette på best mulig måte? Jeg vil helst ikke gjøre dette på nytt innen et par år.

Min første tanke var å fylle med ekspanderende betong, men leste deretter at ekspanderende betong er veldig flytende og sannsynligvis bare vil renne bort. Kan man ikke blande den tykkere for å få den til å holde seg bedre? For jeg mistenker at noe ekspanderende er nødvendig for at ikke nye sprekker skal oppstå i det man nettopp har støpt? Trenger man å forsøke å sette inn noen armering i sprekkene? Hønse-/kyllingnetting eller lignende?

På noen andre steder har betongen blitt fliset av og eksponerer armeringsjernene (på grunn av armering for nær formen ved støping?), der har jeg tenkt å bruke betongfyllmasse, antar at det ikke egner seg til sprekkene?

Takk på forhånd

• Sprukket betongsokkel ved gruslagt område, med tydelige vertikale og horisontale sprekker. Øvre overflate er tilstøtende en vegg.
  • Betongsokkel med sprekker ved hjørnet av et bygg, omgitt av grus og små steiner.
  • En betongsokkel med synlige sprekker, omgitt av grus. Sokkelen er en del av en uteplass, med en tilstøtende yttervegg av et kaldt lagerbygg.
  • Sprukket sokkel av betong ved et hus, med synlige sprekker horisontalt. Grus ligger tett inntil sokkelen.
La det være i stedet og kjøp noen sokkelskiver og skru dem på. Er det dårlig støpt og det har begynt å ruste ved armeringen og sprekke opp, er det nok nytteløst å prøve å gjøre noe permanent som holder over tid. Da er det nok enklest å bare sminke det og samtidig kanskje slippe vanninntrengning utenfra.

Takk for svaret, men sokkellister kommer til å se merkelig ut ved avslutninger og hjørner.
Det får nok bli en sparkelløsning og håpe at det tar mange år før man behøver å gjøre det om igjen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.