Tenåringsgutten var i dårlig humør og slo knyttneven gjennom veggens gipsplate. Det er et hull stort som en guttehånd rett gjennom platen, isolasjon er bak og bak det er leca-stein. Tenkte å prøve å sparkle igjen det, men det er litt vanskelig når man ikke har noe bakhold bortsett fra ødelagte gipsbiter og sviktende isolasjon. Diffusjonssperren mellom gips og isolasjon er skadet og vanskelig å få tett. Jeg lurer på om man kan forsiktig fylle opp med fugeskum og sparkle det ytterste laget? Isolasjonen er sånn vanlig glassfiber, gullfiber.

Når vi borer feil doseringshull som elektrikere, pleier vi bare å sette inn en regelbit eller trebit av noe slag som er lengre enn hullet, og skru den fast slik at vi deretter har noe å remontere gipsbiten som er i hullsagen på, burde fungere her også... om "hullet" er veldig skadet i gipsen kan du jo prøve å fjerne det og skjære ut en ny bit som matcher...

Så er det bare å sparkle...

Lykke til!

• Liker
thomas33
  • Laddar…
av og til er det bra det ikke er plyfa og gips. bedre at veggen gir etter enn en ødelagt hånd!

Han kan skjære til så kantene er rette eller skråskårne. Deretter setter man opp et par planker på innsiden av hullet som et par lekter som skrus fast forfra. Deretter skjærer han til en gipsplate tilsvarende hullet med rette eller skrå kanter. Den skrus så fast mot plankene. Så gjør sparkel resten. Diffusjonssperren kan tettes med tilsvarende plast og tape.

Biggie var først med tilsvarende løsning....:thumbup:

Lykke til.

• Liker
pelleprognos og 1 annen
  • Laddar…
Enda bedre forklart ^^ god natt :D

slurppe99 skrev:
Han kan skjære til så kantene er rette eller skråskårne. Så setter man opp et par bordbiter på innsiden av hullet som et par lekter som skrus fast fra forsiden. Så skjærer han til en gipsbit som tilsvarer hullet med rette eller skrå kanter. Den skrus så fast mot bordbitene. Så gjør sparkel resten. Diffusjonssperren kan tettes med tilsvarende plast og tape.

Biggie var først med tilsvarende løsning....:thumbup:

Lykke til.
Ok, takk. Jeg var litt bekymret for å bruke organisk materiale i veggen, men ved nærmere ettertanke så er jo diffusjonssperren mellom isolasjon og gips og da bør det jo ikke være noe problem å gjøre som dere skriver.
Trenger man å legge strimler over skjøtene mellom innpasningsbit og hullkant ved sparkling for å unngå sprekker?
Har dessverre nok ingen gipsbiter hjemme, men får lete blant bekjente, føles unødvendig å kjøpe en hel plate til dette.

• Liker
Sim Som123
  • Laddar…
Du trenger ikke å sette remse for en så liten reparasjon, det blir ingen spenninger mellom gipsbitene så det vil ikke sprekke.

• Liker
pelleprognos
  • Laddar…
Dra til et sted i nærområdet ditt der det bygges eller renoveres, overbevist om at snekkerne kan tilby deg en bit avkapp:)

Det er ganske sikkert at det kommer til å sprekke uten remse. Det er akkurat som når snekkeren sager hull feil og lappes igjen, har sett det for mange ganger at det bare sparkles over og så sprekker det.

Ellers finnes det reparasjonskit, er et lite metallnett som har et glassfibernett rundt seg. Som man sparkler fast over hullet, sparkler en andre gang og sliper deretter.

Sist redigert:
Det kommer ikke til å sprekke.

Gipsen har jo organskit papir på, så en trebit gjør ikke saken verre. Men det går også an å montere en gips på innsiden.

Jeg har gjort en lignende reparasjon da kona kastet en stol ned trappen.

Slik gjorde jeg det.
Skjær rent hullet.
Deretter lagde jeg en gipsbit som gikk an å trekke inn i hullet, den ble limt på innsiden av den eksisterende gipsen. En regel tvers over hullet med skrue inn i gipsen festet under tørkingen.
Deretter lime en gipsbit som passer i hullet, med litt press utenfra.
Etter det sparklet jeg skjøtene, jeg brukte ingen remse eller lignende. Det trengs noen omganger.
Til slutt lapp tapeten med en gammel restbit.

Løsningen med skruede lekter går raskere, men kan eventuelt gi litt bevegelse, men det bør fungere like bra.

Dette synes jeg er en jobb for den som har forårsaket skaden. Selv om det ikke ble så i mitt tilfelle.

Daniel 109 skrev:
Det vil ikke sprekke.

Gipsen har jo organisk papir på, så en trebit gjør ikke saken verre. Men det går også an å montere en gipsplate på innsiden.

Jeg har gjort en lignende reparasjon da kona kastet en stol ned trappen.

Slik gjorde jeg det.
Skjær rent hullet.
Deretter lagde jeg en gipsbit som kunne tres inn i hullet, den ble limt på innsiden av eksisterende gips. En bjelke tvers over hullet med skruer inn i gipsen var festet under tørkingen.
Deretter lim en gipsplate som passer i hullet, med litt press utenfra.
Etterpå sparkle skjøten, jeg brukte ingen remse eller lignende. Det trengs noen runder.
Til slutt lappe tapetet med en gammel restbit.

Løsningen med skrudde bjelker går raskere, men kan eventuelt gi litt bevegelse, men det bør fungere like bra.

Dette synes jeg er et arbeid for den som har forårsaket skaden. Selv om det ikke ble slik i mitt tilfelle.
Ha ha, ja absolutt bør den som har forårsaket skaden også reparere den, men da blir det nok deretter ;)
Dette er 2. hullet som jeg reparerer etter samme knyttneve. Forrige hull var i en uisolert vegg hvor det var mer plass bak skaden, og da gjorde jeg akkurat som du beskriver, og det ble bra.

Daniel 109 skrev:
Det kommer ikke til å sprekke.
Har erfaring med hundrevis av reparasjoner av denne typen som maler i alt fra nybygg til renoveringer, og det sprekker som oftest hvis det bare sparkles. Bare idioti å ikke legge remse over, er papir for svake. legg glassfiber.

• Liker
pelleprognos
  • Laddar…
Ragganof skrev:
Har erfaring fra hundrevis av reparasjoner av denne typen som maler i alt fra nybygg til renoveringer, og det sprekker som oftest hvis det bare sparkles.
Bare idioti å ikke remse over, er papir for svake. Legg glassfiber.
Japp, hadde litt glassfiberremse liggende, så la det i skjøtene for sikkerhets skyld

Om du ikke finner gipsskivebit hos noen kjente eller lignende kan du spørre på byggevarehandelen om de har en reste bit – de har sikkert plater som har blitt ødelagt etter å ha blitt håndtert uforsiktig.
Selv om du vil være med for å vise og kvalitetssikre arbeidet, synes jeg også at den som forårsaket hullet skal få være med. Ikke som straff, men for å lære – alltid bra å kunne fikse - og fordi det er hyggeligere når man er to.

Ragganof skrev:
Har erfaring med hundrevis av reparasjoner av denne typen som maler i alt fra nybygg til renoveringer, og det sprekker som oftest hvis det bare sparkles.
Bare idioti å ikke legge remse over, er papir vanskeligere. legg glassfiber.
Det sprekker ikke hvis man gjør det riktig: skruelim trestykket på baksiden av gipsen. Limet gjør at gipsbitene ikke kan bevege seg i forhold til hverandre og dermed sprekker det ikke. Fordelen med å ikke sette en remse er at det ikke blir en kul over reparasjonen, noe som ellers er uunngåelig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.