Tørketiden er tilstrekkelig, men flisen risikerer nok å knuses. Jeg ville kappet bort en dm av stolpen og satt inn en ny trebitt, slipet og malt. Kommer ikke til å vises mye.

cederbusch skrev:
Som bildet oven viser er stolpen omsluttet av klinker som er klippet og lagt rundt. Ville det holde om jeg støpte igjen hullet, ventet noen uker, og så la klinker over. Og deretter felle inn en trebit som står på klinkerplaten? Eller vil platen knuse?
Jeg har gjort det sånn og mine klinker er hele ennå.
https://www.byggahus.se/forum/byggm...-pa-gammal-platta.html?perpage=15#post2281885

En normal trykkstyrke for klinkerplater er ca 40 N/mm2. En klinkerplate som er 150x150 mm har en overflate på 22500 mm2 og bør derfor tåle 40x22500 N dvs 900 kN eller ca 90 tonn hvis den blir belastet over hele overflaten. Så påvirkes styrken også av egenskapene til festemiddelet, men jeg tror man kan si at marginene er på riktig side i dette tilfellet.

Klinker i seg tåler trykket med en flis er samtidig sprø. Ved ujevnheter kan de lett brytes av.

Selv bøyestyrken for klinker er meget høy. Man må imidlertid fordele trykket, helst over hele platen, for eksempel ved hjelp av en trekloss.

Jeg vurderer at stolpens strlk som sådan dekker minst 60 % av platen. Jeg kunne jo forlenge det litt ved å legge til en "kloss" med større mål enn stolpen.

Men det er kanskje dumt å ta sjansen på en sånn greie.

Øh.... jeg så på bildene igjen og.... 60 %. What was I thinking? :)

Hva ville vært den korteste tiden (mest passende) å vente for at betongen skal herde tilstrekkelig?

cederbusch skrev:
Øh.... jeg så på bildene igjen og.... 60 %. Hva tenkte jeg på? :)

Hvilken ville være korteste tiden (mest passende) å vente på at betongen skal herde tilstrekkelig?
Kommer helt an på hvor varmt det er der på gulvet. Hvis jeg forutsetter romtemperatur så er det helt greit etter 3 døgn. Er det kaldere tar det lengre tid.

Det er nok ganske kjølig, så det vil nok stå noen uke tror jeg. Litt bilder så langt...

Trappetrinn av tre med betonggulv og uferdige vegger i et uferdig rom.

Under en trapp i tre og betong med uferdig gulv, del av et byggeprosjekt underveis.

Trapp i tre og betong under renovering med synlige tretrinn og umalt betonggulv. Vegger hvitmalte, med noen synlige sprekker.

Jeg synes absolutt du skal bytte stolpe... For jeg må bytte den som står i min kjeller og da kan jeg bare kopiere din løsning. ;) Min er dog så råtten at den ikke lenger når gulvet...

Skadet gulv og trebjelker med sagflis samt reparasjoner som vises, indikert av tekst "Det var rätt beslut att laga iaf".

To råtne trebjelker på gulvet i et renoveringsprosjekt.

Det var riktig beslut å reparere iaf!

cederbusch skrev:
Det var riktig beslut å reparere iaf!
Va! Hele kjernen er jo fortsatt intakt. Hadde sikkert klart seg 50 år til. ;)

cederbusch cederbusch skrev:
[bilde]

[bilde]

Det var rett beslutning å reparere i det minste!
Må gjøre det samme før jeg støper nytt kjellergulv. Hvordan gikk du frem for å veksle av søylen?

humla75 humla75 skrev:
Må må gjøre det samme før å støpe nytt kjellergulv. Hvordan gjorde du for å veksle av søylen?
Det synes jo på bildet, han ser ut til å ha skrudd fast solide plankebiter på to av søylens sider.

• Liker
Immobil
  • Laddar…
Skal nå gi meg i kast med samme prosjekt som trådskaperen. Foruten å fikse stolpen holder jeg på med å slå opp kjellergulvet for å støpe nytt. Må da først fikse stolpen og så bryte opp eksisterende gulv og deretter isolere/støpe. Hadde ønsket å gjøre det slik:
  1. Avveksle stolpen
  2. Sage av stolpen (skadet)
  3. Grave et hull, legge en betongplate i bunnen og montere en søyle på denne
  4. Reparere stolpe (nye innlegg)
  5. Fiksere stolpen mot søylen
  6. Slå opp gulvet...mm
Ser dette som eneste måte å kunne fikse stolpen for deretter å stabilisere den i perioden når jeg tar opp gammelt gulv til det nye er støpt og klart.

Litt usikker dog på mulige alternativer for avveksling. Det er jo mulig å sette en kraftig tverrbjelke/regal som skrus inn i stolpen med støtte av stempel (trenger jo et område rundt nåværende stolpe som jeg kan jobbe rundt når jeg graver opp for søyle mm).

Noen som har noen kreative forslag? Kjellerrom med trestøtte, slitent betonggulv og rør langs veggen. Betongsprekker som en del av kjerneprosjektet. Trapp langs veggen.
Kjeller med tretrapp, hvit stolpe og oppknakket betonggulv. Veggen har ujevn overflate, og det står en blå bøtte på trappen. En dør til høyre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.