Hei forumet

Jeg har akkurat kjøpt en EgnaHemsvilla med kjellerplan. Jeg har gjennomført riving i prinsipp ned til skjelettet og bil nå fram avløpet.

Jeg lurer deretter på hvilke steg som gjelder, og hvordan jeg bygger for å oppnå et bra innemiljø.

Jeg ønsker å legge vannbåren gulvvarme koblet til BvVp, for å redusere fukt som tar seg oppover. Men hvordan gjør man det med vegger? Vi kommer til å drenere med platonmatte og isodren på utsiden. Men hvordan håndterer vi innvendige vegger? Både i soverom og baderom? Skiller det seg?

Jeg vil bygge så framtidssikkert som mulig.

Jeg har søkt på forumet og lest en del tråder, men ingenting som riktig besvarer mine funderinger.

Takknemlig for veiledning

C
Er gulvet isolert? Ellers frarådes det å bruke gulvvarme. Dels fordi det selvfølgelig er katastrofalt uøkonomisk, men også fordi det kan bli fuktproblemer hvis gulvvarmen slås av.
Platonmatte og Isodrän? Normalt velger man den ene eller andre metoden.

Det er en betongsåle som ikke er isolert, det har vært problemer med fukt som siver opp. Derfor trenger vi å se over grunnen.

Katastrofalt oøkonomisk med en overdimensjonert bergvarmepumpe er jeg ikke enig i. Men med det sagt så ser vi selvfølgelig på noe som ligger mot platen før slangen legges ut, folieisolering likt dette;

https://ventilation.se/sv/products/krypgrundsisolering-75kvm

Skal du ha gulvvarme så pleier man å anbefale å pigge opp gulvet og isolere

C
Jockiebear Jockiebear skrev:
Katastrofalt uøkonomisk med en overdimensjonert bergvarmepumpe er jeg ikke enig i. Men med det sagt så ser vi selvsagt på noe som ligger mot platen før slangen legges ut, folieisolasjon likt dette;
Ja, nå mener jeg ikke uøkonomisk på den måten, men at tapene ut i bakken blir veldig høye. Litt spisset kan man si at det er som å legge en dypvarmer i havet for å få varmt badevann. Noen form for isolasjon trenger du. 20-30 cm er dagens standard i Sverige for en god varmeøkonomi, men selv 5 cm som er ganske vanlig i f.eks. USA er mye bedre enn ingenting.

En slik reflekterende folie vil ikke gjøre noen forskjell i dette tilfellet da det ikke er strålingsvarme det handler om inne i gulvet. Derimot vil den fungere som et dampsperre, og hvis du hadde tenkt å legge den oppå gulvet, er det risiko for at det kommer til å bli problemer.

Nei, hold deg til en velprøvd konstruksjon. Å drive å eksperimentere med egne oppfinnelser krever at man vet hva man gjør for at det ikke skal bli problemer.

Det vanlige hvis man vil ha gulvvarme i en uisolert kjeller er at hele gulvet pigges ut, gulvet graves ut 30-40 cm (eller mer om man øke takhøyden ved å senke gulvet). Ofte trenger bærende vegger forlenges nedover og inntrengende vann håndteres. Så bygger du opp med 10 cm kapillærbrytende grus, 20-30 cm EPS celleplast, og 10 cm betong i hvilken gulvvarmen legges. På utsiden drenerer du med Isodren-metoden og legger da doble plater for varmeisolering av veggen. Deretter finnes det utallige varianter av dette, men som du innser er det et kjempeprosjekt.

Søk på "kjellerprosjekt" så finnes det et antall byggtråder.

• Liker
Lilllen og 1 annen
  • Laddar…
Takk for svar.

Jeg har imidlertid ikke til hensikt å eksperimentere, derfor starter jeg tråden her - for å få råd og støtte rundt et vanskelig tema.

Jeg har gjort flere søk og vært medlem her en stund, men har ikke sett noen tråd som egentlig tar for seg de spørsmålene jeg står overfor.

Ser man på https://golvvarmebutiken.se/kunskap...ttenburen-golvvarme/pa-befintlig-betongplatta så finnes det isolasjonsplater i EPS, spor for varmeslange. Som kan settes direkte på eksisterende grunn.

Men jeg antar at man må tetningsforsegle gulv (og vegger?) på forhånd. Kanskje med noe flytende som er bestandig.

Vi (eller snarere håndverkere) bilte opp gulvet på badet i kjelleren og erstattet det eksisterende gruset med lecakuler. Så husker jeg ikke om de la isolasjon noe sted før de støpte og la vannbåren gulvvarme, men det fungerte i hvert fall, og gulvet var varmt uten at oppvarmingskostnadene skøt i været. Det var bare kjedelig med iskaldt baderomsgulv om sommeren når den vannbårne varmen var avstengt. Dette var for over 15 år siden, så det kan jo ha blitt oppfunnet noe nytt siden da.

Jeg lurer også på hvorfor dere tenkte å ha både isodren og platonmatte. Platonmatta vil vel motvirke isodrens kapillæreffekt? Vi brukte bare pordren i forrige hus, og det fungerte bra for dreneringen, men uklart om det ble varmere. Det kom imidlertid opp markfuktighet gjennom plata, så vi fikk pussavslag også på innvendige vegger. Trolig ble det forverret av at en tidligere eier hadde lagt plastmatte i noen rom, da har ikke fukten noe annet sted å gå enn opp i veggene. Vi lot likevel plastmatten være igjen, slik at vi kunne ha ting på gulvet.

Gamle kjellere er sjelden laget for å være oppholdsrom, og jeg er skeptisk til å prøve å bruke dem til f.eks. soverom. Vi har sovet i kjelleren når det er «tropiske netter» om sommeren, og det blir fuktig som bare det. Man kan ikke åpne vinduet for da velter det inn fuktig luft fra bakken utenfor. I forrige hus måtte vi åpne vinduet uansett for å ikke få dårlig luft, og da måtte vi bære opp dyner og overmadrasser til tørk nesten hver dag. I nåværende hus er «sommersoverommet» større, så vi trenger ikke åpne vinduet, men avfukter trengs likevel på dagene.

Vet ikke om vi hadde tenkt å ha begge(?) Men ville uansett oppdatere at beslutningen er tatt om at å rive opp hele gulvet er veien fremover. Det er også påbegynt, og et rent helvete å bære ut massene..

Har snakket med en venn som sier at vi skal fylle igjen med 10 cm EPS og deretter 5 cm selvbærende flytsparkel, med innstøpt gulvvarme.

Hva er deres tanker om det?

Og hvordan går man frem med veggene?

C
Har pratet med en venn som sier at vi skal fylle igjen med 10cm EPS og deretter 5cm selvbærende flytsparkel, med innebygd gulvvarme.

Hva er deres tanker om det?
Antar at du snakker om EPS-betong nå, og ikke EPS celleplastplater?

Alt avhenger jo av hva dere skal bruke kjelleren til etterpå. Å få en fullt beboelig kjeller i henhold til dagens byggkrav er veldig vanskelig, spesielt med tanke på rømningsveier og tilgjengelighet. Men det er fullt mulig å få et fint hobbyrom, verksted eller lagring. Soverom frarådes av de fleste.
En god drenering er en bra forutsetning, rørene må ligge i en gruslagt seng under sålen, med fall. Nedløpsrørene skal uansett føre vannet fra huset, helst i eget overvannsanlegg.
Dere har sikkert lest at alt organisk innvendig skal bort, samtidig all løs puss. Feil type maling skal skrapes bort.
Ha ikke overdreven tro på gulvvarme. Om dere ikke kan/vil grave ut 20 cm, la betongen være urørt. Ellers fjerner dere betongen, graver 20 cm, fyller med isolasjon til 10 cm under planlagt gulvnivå, støper nytt armert betonggulv, og så gulvvarme.
Jeg hadde droppet gulvvarme og spart mye penger.
Vi har gjort om et gammelt oljetankrom til innespa. Hakket bort det tynne betongskiktet, håndgravd litt og fylt med isolasjon der det trengtes nye rørføringer, og deretter elektrisk gulvvarme i dusjdelen og der man går. Ikke under badekaret.

Ble veldig komfortabelt. Resten av kjelleren fliser, tepper og tøfler.

• Liker
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Antar at du snakker om EPS-betong nå, og ikke EPS celleplastplater?
Nettopp. EPS betong

T Thomas_Blekinge skrev:
Alt avhenger jo av hva dere skal bruke kjelleren til senere. Å få en fullt beboelig kjeller i henhold til dagens byggkrav er veldig vanskelig, spesielt med tanke på rømningsveier og tilgjengelighet. Men det er fullt mulig å få et fint hobbyrom, verksted eller lager. Soverom fraråder de fleste. En god drenering er en god forutsetning, rørene må ligge i pukkbunn under sålen, med fall. Nedløpsrørene skal i hvert fall lede vannet fra huset, helst i eget overvannsanlegg. Dere har sikkert lest at alt organisk inne skal fjernes, i tillegg til all løs puss. Feil type maling skal skrapes bort. Ha ikke overtro på gulvvarme. Om dere ikke kan/vil grave ut 20 cm, la betongen være urørt. Ellers fjerner dere betongen, graver 20 cm, fyller med isolasjon til 10 cm under tenkt gulv, støper nytt armert betonggulv, og deretter gulvvarme. Jeg ville ha hoppet over gulvvarme og spart mye penger. Vi har gjort om et gammelt oljetankrom til innendørsspa. Hakket bort det tynne betonglaget, håndgravd litt og fylt med isolasjon der det trengtes ny rørføring, deretter elektrisk gulvvarme i dusjdelen og der hvor man går. Ikke under badekaret.

Ble mye komfortabelt. Resten av kjelleren fliser, tepper og tøfler.
Jeg har gravd ut ca 30 cm i to rom så langt og er inne på å gjøre drenering så snart som mulig, men tilbudene er urimelig høye.

Tanken etter dette er EPS, og deretter selvbærende flytesparkel. Deretter å bygge igjen en døråpning med leca-blokker.

Våtrommene overlates til proffer.

Gjelder vegger har jeg allerede banket bort løs puss, men det er absolutt mer igjen å gjøre der. Det finnes tapet som må bort i to rom. Det har også vært en gulmalt glassfiber(?) -vev som nesten er helt revet bort.

Kjelleren er mer likt med sokkelhus, med vinduer som er 1x1m, i brysthøyde og glassdør på den andre siden av planet.

Tar gjerne imot flere tips omkring vegger.

Legger med to bilder her på status.

• Kjellerrom under renovering med ujevnt, oppgravd gulv, blottlagte rør i taket og en spade på bakken; del av dreneringsprosjekt.
  • Et rom under renovering med et åpent vindu, radiator og uferdig gulv. En del av veggen har gammel murpuss, og det er rusk på gulvet.
  • Liker
mrsnhp
  • Laddar…
Hvilke muligheter!

C
Precis. EPS betong
Kikket på det som et alternativ til mitt kjellerprosjekt (gjør kun et rom), men avfeide det ganske tidlig.

Fordelen med EPS-betong er at det fyller ut hver eneste krok og har meget høy bæreevne. Ulempene er at lambdaverdien er ca. 3 x cellplastskivor (dvs. 10 cm cellplast tilsvarer 30 cm EPS-betong) og er i størrelsesorden 3 x så dyrt. Du trenger fortsatt et kapillærbrytende lag under også. Cellplastskivor gir rett og slett mye mer isolering for pengene gitt samme totale byggehøyde.

Å flyte inn gulvvarmen er veldig raskt og smidig og gir et superflott resultat, men også veldig dyrt. Fløt ca 3 cm på 12 kvm vaskerom i vinter og det gikk på 20'.

• Liker
Lilllen
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kikket på det som et alternativ til mitt kjellerprosjekt (gjør kun et rom), men avviste det ganske tidlig.

Fordelen med EPS-betong er at det fyller ut hvert eneste krinkelkrok og har svært høy bærbarhet. Ulempene er at lambdaverdien er ca. 3 x celleplastplater (dvs. 10 cm celleplast tilsvarer 30 cm EPS-betong) og er i størrelsesorden 3 x så dyrt. Du trenger fortsatt et kapillærbrytende lag under også. Celleplastplater gir enkelt sagt veldig mye mer isolasjon for pengene gitt samme totale byggehøyde.

Å flyte inn gulvvarmen er veldig raskt og greit og gir et supersnyggt resultat, men også veldig dyrt. Fløt ca 3 cm på 12 kvm vaskerom i vinter og det gikk på 20'.
Takk for svar, verdsettes.

Akkurat hvordan ville du ha bygd det, steg for steg? Jeg har ikke et direkte behov for EPS-betongen i seg selv, ville også være åpen for f.eks. legge plater (men hvordan får man de helt tette i alle krinkelkroker?)

Ut fra din erfaring så skulle man altså kunne ha 5 cm plate og deretter støpe ny plate, med armeringsnett som man setter gulvvarmen i, på 5-10 cm?

Hvilket av disse alternativene tror vi har minst innslipp av fukt nedenfra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.