T Thomas_Blekinge skrev:
Hvilke muligheter!
Akkurat! I dag bestemte vi endelig hvordan badet kommer til å se ut, tegnet det opp i rommet med spraymaling. Blir nok bra :)

Jeg har et annet spørsmål som jeg håper å få støtte i:

Inneveggene i kjellerplan.

1) Jeg forstår at jeg må strippe veggene helt. Men hvordan får man lettest bort tapet fra en tidligere pusset vegg? Spontant vil jeg unngå å tilføre fuktighet..

2) Hvordan får man bort malingen enklest? Det virker som det sitter igjen en type gummihinne.

3) Jeg skal slå ned løs puss og deretter forsøke å gjenskape ny puss. Hvilken puss skal man ha? Og maling deretter? Silikat?

3.b) Pussen nederst på noen få steder har vært veldig fuktig - er det bare å slå ned og sette inn med avfukter?

Legger ved noen halvveis bra bilder for lettere å vise statusen akkurat nå.

#Kjellervegg
#puss
#kjøligere

• Kjellervegg med flassende puss og avskallet maling, flere hull og fukt. En rørledning er synlig til høyre. Gravd jord ved foten av veggen.
  • Flassende tapet og flekker av gammelt puss på en vegg i en kjeller, med synlige tegn på fuktighet og skade på overflaten.
  • Skadet kjellervegg med flassende maling og løs puss, delvis eksponert murverk og fuktighetstegn nær gulvlisten.
  • Veggen i en kjeller med avskallet maling og skadet puss, viser behov for renovering og potensiell fuktproblematikk.

Beste svar

C
Jockiebear Jockiebear skrev:
Eksakt hvordan ville du bygget det, steg for steg? Jeg har ikke noe direkte behov EPS betongen i seg selv, ville også være åpen for f.eks. legge plater (men hvordan får man dem helt tette i alle kroker?)
Se her: https://www.husgrunder.com/renovera-husgrund/grava-ur-kallaren-och-isolera/#gravaur
Det er mye man må tenke på og mange potensielle utfordringer som kan forårsake problemer.

Men selve konstruksjonen i sammendrag:
10 cm paddet vasket pukk i bunnen som kapillærbrytende lag og avretting.
30 cm EPS celleplastplater.
10 cm armert betong med gulvvarme.

Det finnes som sagt uendelige variasjoner på dette. Celleplast, EPS-betong, Isodrän, Leca, cellglas, osv. Flyte eller støpe gulvet. Men min konklusjon er at vanlige EPS-plater og armert betong er billigst og gir veldig god isoleringsverdi for en gitt totaltykkelse.

Om man f.eks. sammenligner konstruksjonen du ble tipset om: (10 cm pukk) + 10 cm EPS-betong + 5 cm flyt vs. (10 cm pukk) + 5 cm EPS celleplast + 10 cm betong, så gir 5 cm EPS celleplast 30% bedre isoleringsverdi enn 10 cm EPS-betong.

Siden du har tenkt å isolere så lite så kanskje du bør vurderer XPS celleplast som har noe bedre isoleringsverdi og på kjøpet bedre bæreevne.

Helt vanntett blir det ikke, og det er heller ikke noe man bør etterstrebe i dette tilfellet. Det viktige er at du ikke får en kapillær fukttransport mellom bakken og gulvet, hvilket det kapillærbrytende pukk laget sikrer.

• Liker
  • Elsker
Byggaskevt og 2 andre
  • Laddar…
Hei,

Har vært borte litt og hatt fullt opp i huset. Men ville oppdatere kort;

Platen er ferdig og det har blitt noen hundre trillebårer ut med all stein og sement.

Jeg har deretter gravd ut og fjernet større ujevnheter. Har også byttet ut alle avløp og lagt nye der vi skal anlegge et nytt bad. Også lagt opp til brønn der fyrkjel skal stå, det fantes ikke tidligere. Brønnen der når som helst. Samt avløp til vaskerommet.

Deretter fylt igjen og begynt å jevne til.

I morgen skal det komprimeres og inn med pukk for å jevne ytterligere. Deretter plast og teip, og forberede for isopor.

Har også bestilt pumpebil for støping, så det føles som det går rett vei.

Begynt å fjerne tapetene i "barnerommene" der nede. Det var både to og tre lag tapet, så jeg forstår at veggene har fått kjenne på det.. men langt ifra alt slipper, vet ikke hvordan jeg skal komme videre der riktig. Diamant slipe ned og pusse om?

Hei gjengen,

Et annet spørsmål:

Nå som vi snart skal støpe ny sementgrunn ligger XPS-blokk og dampsperre under. Deretter flytende gulvvarmeslanger, 4cm. Da lurer jeg på om man skal legge noe folie på sementen slik at varmen reflekteres oppover i stedet for nedover i den kalde platen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.